یک متخصص تغذیه مطرح کرد؛ ماجرای بازار آشفته دستگاه های لاغری

به گزارش یسکافه عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه علت چاقی شیوه زندگی ناسالم می باشد، اظهار داشت: دستگاه های لاغری فقط می توانند تأثیر کمکی داشته باشند.
به گزارش یسکافه به نقل از مهر، نسرین امیدوار، اظهار نمود: شیوه زندگی سالم یادگرفتنی و تمرین کردنی است، یکی دو روزه حاصل نمی گردد و به متخصصانی نیاز دارد که فرد را به سمت سبک زندگی سالم هدایت کنند. وی با اشاره به اینکه بیشترین شاخصی که در سال های اخیر برای ارزیابی وزن افراد از آن استفاده شده شاخص نمایه توده بدن است، توضیح داد: سنجش وضعیت وزن افراد به تناسب قد آنان روشی است که متخصصان تغذیه برای ارزیابی وضعیت وزن آنان مورد استفاده قرار می دهند. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: این شاخص از تقسیم وزن هر فرد به کیلوگرم بر قد برحسب متر به توان دو به دست می آید. امیدوار افزود: مطالعاتی که در کشورهای مختلف انجام شده نشان داده است که وقتی وزن فرد نسبت به قد، از حدی بالاتر می رود احتمال بروز خیلی از بیماری ها در وی افزایش می یابد. وی ادامه داد: بنا بر این علم پزشکی سفارش می کند نمایه توده بدنی افراد به خصوص در سنین بزرگسالی یعنی از ۲۰ تا ۶۵ سالگی در محدوده بین ۱۹ تا کمتر از ۲۵ قرار بگیرد. این متخصص افزود: وقتی که بهر دلیلی مقدار انرژی که دریافت می نماییم از مقدار کالری و انرژی که در اثر فعالیت مصرف می نماییم بیشتر باشد، مکانیسم بدن کالری های اضافی را به صورت چربی ذخیره می کند. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه این ذخیره چربی برای محافظت از بدن و تولید هورمون ها تا حدی لازم است، تصریح کرد: اما اگر این چربی بیشتر از حد مجاز شود، احتمال بروز بیماری ها در فرد افزایش می یابد. امیدوار افزود: البته کم وزنی هم همچون اضافه وزن تهدیدی برای سلامتی شمرده می شود اما گاهی اوقات آنقدر نگرانی برای اضافه وزن وجود دارد که فراموش می شود کم وزنی هم یک عارضه برای سلامت بدن است و هردوی این ها بعنوان سوتغذیه شناخته می شوند. وی تصریح کرد: بنابر این تعادل بین آنچه که می خوریم و انرژی که مصرف می نماییم می تواند یک وزن سالم را برای ما ایجاد کند. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: زمانی که شاخص توده بدنی فردی از ۲۵ بالاتر باشد، به سبب اینکه شانس بیماری ها افزایش می یابد می گوییم فرد وارد منطقه خطر شده و دارای اضافه وزن شمرده می شود. امیدوار با اشاره به اینکه اگر شاخص توده بدنی فرد از ۳۰ بالاتر رود فرد چاق شمرده می شود، اظهار داشت: چاقی شانس مبتلا شدن به بیماری های غیرواگیر مانند بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها و فشارخون را بیشتر می کند.برخی بیماری ها احتمال بروز چاقی را افزایش می دهندوی درباره علل چاقی توضیح داد: ممکنست در بعضی از بیماری ها احتمال افزایش وزن و چاقی بیشتر شود اما در چنین حالتی هم باید به شکلی بین کالری دریافتی و انرژی مصرفی تعادل برقرار شود. امیدوار اضافه کرد: در بیماری هایی که سوخت و ساز بدن مبتلا به اختلال می شود افراد سریعتر چاق می شوند اما در این شرایط هم مشاورین سلامت می توانند به افراد کمک کنند که وزن افراد در محدوده سلامت باقی بمانند. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره مهم ترین راه های پیش گیری از اضافه وزن و چاقی توضیح داد: مهمترین مساله برای حفظ تناسب وزن تغذیه سالم و فعالیت روزانه است.
امیدوار اشاره کرد: بهترین راه های پیش گیری از بروز اضافه وزن و چاقی این است که از مصرف غذاهایی که فاقد مواد مغذی اند و فقط کالری فراوان دارند پرهیز کرد، چونکه این نوع مواد غذایی در عین حال که نیازهای ما را مرتفع نمی کنند فقط به بدن کالری اضافه می رسانند.
این متخصص تغذیه با تاکید بر مصرف بیشتر غذاهای دارای فیبر که زودتر برای فرد احساس سیری ایجاد می کنند اظهار داشت: برای حفظ وزن در محدوده سلامت تازه خوری، مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات و غذاهایی که ارزش تغذیه ای بالایی دارند سفارش می شود.
وی با اشاره به اینکه زندگی شهری مستلزم در نظر گرفتن زمانی برای فعالیت بدنی منظم است، اظهار داشت: ساده ترین فعالیت بدنی پیاده روی است که می توان با برنامه ریزی مناسب زمانی را برای آن در نظر گرفت.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: برای مثال افراد می توانند با دورتر پارک کردن خودروی خود از مقصد مورد نظرشان فرصتی را برای پیاده روی فراهم آورند.
کودکی مهم ترین دوره شکل گیری عادات غذایی است
امیدوار درباره راه های پیش گیری از اضافه و وزن وچاقی کودکان اظهار نمود: خیلی از عادات غذایی در دوره کودکی و نوجوانی شکل می گیرد، بدین جهت مهم می باشد که افراد الگوی تغذیه فرزندانشان را به سمت سلامت سوق دهند.
این متخصص تغذیه افزود: بنابر این مهم می باشد که الگوی خرید و غذایی خانواده سلامت باشد و به میزان فیبر، میوه و سبزیجات و همینطور غذاهای فراوری شده و بسته بندی شده توجه گردد.
وی توضیح داد: غذاهای فراوری شده معمولا پرکالری تر اند و برای همین امروزه در دنیا به تازه خوری، غذای فصل خوردن و پرهیز از مصرف فست فودها توجه ویژه می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: این ها عاداتی است که در جامعه شهری تا حدی از بین رفته است چونکه وقت مردم و مهارت های تهیه غذا کمتر شده است.
امیدوار اضافه کرد: بنابر این مهم می باشد که عادات غذایی کودکان به شکل درستی در خانواده هدایت شود و در عین حال بچه ها در بازی های پرتحرک مشارکت داده شوند.
وی بر اهمیت ایجاد فرصت برای انجام بازی های پرتحرک توسط کودکان در محیط خانه، مهد کودک، مدرسه و محلات اصرار کرد و اظهار داشت: هم اکنون با معضلی جدی رو به رو هستیم و آن سرگرم شدن کودکان با صفحات نمایش در مدت زمان طولانی است.
امیدوار با اشاره به اینکه انجمن های کودک در جهان و متخصصان تغذیه اعتقاد دارند که زمان کار کودکان با صفحه نمایش باید محدود شود، اظهار نمود: میزان زمان کار کودکان نباید از دو ساعت در روز تجاوز کند تا کودکان فرصت کارهای خلاقانه و بازی های جسمی داشته باشند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ساعت فراغت بچه ها باید با فعالیت های جذاب دیگری غیر از بازی با کامپیوتر و موبایل پر شود، اظهار داشت: محیط سازی برای کودکان بسیار مهم می باشد.
امیدوار با تاکید بر اهمیت قوانین تبلیغات غذا در کشور، توضیح داد: باید بررسی شود که در این قوانین چه میزان به تغذیه کودکان پرداخته شده و چه میزان به این قوانین عمل می شود.
وی افزود: همینطور نباید غذاهای حاوی قند، چربی و نمک اضافه و غذاهایی که با وجود کالری بالا ارزش غذایی پایینی دارند در محیط هایی که کودکان در آن حضور دارند مانند مدارس و مهد کودک ها عرضه و در آگهی های رادیو و تلویزیون تبلیغ شوند.
این متخصص تغذیه یکی دیگر از چالش های حوزه تغذیه کودکان را کمبود غذاهای سالم بسته بندی شده دانست و اظهار داشت: مسئولیت اجتماعی ایجاب می کند که صنایع غذایی نسبت به تولید بیشتر غذاهای سالم، مغذی و دارای فیبر اقدام نمایند.
کم وزنی تهدیدی برای سلامت سالمندان
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره تغذیه افراد مسن اظهار داشت: اوج دوره اضافه وزن در بزرگسالان دهه چهارم و پنجم عمر است و هرچقدر افراد به سمت سالمندی می روند کم وزنی بیشتر آنان را تهدید می کند.
امیدوار تصریح کرد: البته این به آن معنا نیست که در سالمندان مشکل چاقی و اضافه وزن وجود ندارد، چونکه سالمندانی هم وجود دارند که مشکل چاقی و اضافه دارند اما سالمندان به سبب بیماری ها و محدودیت های مختلف، اغلب گرفتار بی اشتهایی و کمبود دریافت کالری می شوند.
وی افزود: بسیار مهم می باشد که غذاهایی که چگالی مواد مغذی در آنها بالاست و کالری کمتر دارند در دسترس سالمندان قرار داشته باشد.
این متخصص با تاکید بر اهمیت خوردن غذاهای با ارزش غذایی بالا برای سالمندان اظهار داشت: با عنایت به اشتهای کم سالمندان بسیار مهم می باشد که غذاهای با ارزش در اختیار و دسترس آنان قرار داده شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ژنتیک و وراثت بطور قطع در بروز چاقی نقش دارد توضیح داد: اگر افرادی که زمینه ژنتیکی چاقی در خانواده آنان وجود دارد، شیوه زندگی نامناسبی داشته باشند سریعتر و بیشتر گرفتار اضافه وزن و چاقی می شوند.
امیدوار افزود: از طرفی افرادی هم که زمینه ژنتیکی برای چاقی ندارند، در صورت کم تحرکی و دریافت کالری بالا ممکنست بیان ژن هایشان تغییر کند و شانس چاقی در آنها افزایش یابد.
ردپای وراثت در چاقی و اضافه وزن
وی با اشاره به اینکه چاقی یک چالش و رقابت بین ژن ها و محیط است، اظهار داشت: سبک زندگی ما عامل تعیین کننده چاقی است اما افراد دارای زمینه وراثتی در صورت سبک زندگی نامناسب شانس بیشتری برای چاقی دارند.
این متخصص درباره روش های مناسب درمان چاقی توضیح داد: ما نباید به دنبال روش هایی باشیم که به سرعت نتیجه می دهند، چونکه در این روش ها معمولا خطرات زیادی وجود دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: مهم ترین نکته در برنامه های کاهش وزن این است که کاهش وزن به آرامی اتفاق بیفتد و فرد هفته ای بیشتر از دو کیلوگرم وزن کم نکند.
امیدوار افزود: نخستین قدم برای کاهش وزن این است که فرد طرز تغذیه صحیح و اضافه کردن فعالیت های بدنی به زندگی روزمره خویش را یاد بگیرد.
وی با اشاره به اینکه علت اضافه وزن و چاقی شیوه زندگی ناسالم می باشد، اظهار داشت: شیوه زندگی سالم یادگرفتنی و تمرین کردنی است، یکی دو روزه حاصل نمی گردد و به متخصصانی نیاز دارد که فرد را به سمت سبک زندگی سالم هدایت کنند.
این متخصص تغذیه اضافه کرد: از سوی دیگر در افرادی که شاخص توده بدنی آنان بالاتر از ۳۰ است، خیلی اوقات به درمان های دارویی برای کم کردن اشتها احتیاج است، همینطور گاهی اوقات برای درمان چاقی های بیمارگونه از روش های تهاجمی تر همچون جراحی هایی برای کوچک کردن اندازه معده و کم کردن ظرفیت آن استفاده می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره این روش های تهاجمی تصریح کرد: طبیعتا این روش ها عوارض و اثرات جانبی هم دارند.
دستگاه های کمک لاغری یا دستگاه های کاهش سایز
وی افزود: در بازار آشفته درمان چاقی، آوازه دستگاه هایی که بعضی ها به غلط آنرا به اسم کمک لاغری می شناسند هم پیچیده است، این دستگاه ها غالبا با انجام ماساژهایی که به شکل علمی طراحی شدند، تنها به کاهش سایز کمک می کنند.
امیدوار با اشاره به اینکه از این دستگاه ها می توان برای کمک به کل برنامه کاهش وزن کمک کرد، اشاره کرد: اما گاهی اوقات می شنویم که افراد به غلط از این دستگاه ها بعنوان جایگزین کل برنامه کاهش اضافه وزن استفاده می نمایند.
این متخصص تغذیه افزود: برخی افراد فکر می کنند بدون اینکه تغییری در رژیم غذایی خود ایجاد کنند، می توانند با پرداخت هزینه، ماهانه از این نوع دستگاه ها بهره برده و اضافه وزن خویش را از بین ببرند، در صورتیکه این تصور اشتباه است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد: مردم باید آگاه باشند که این دستگاه ها فقط می توانند تأثیر کمکی داشته باشند و بیشتر هم برای چاقی های موضعی و سلولیت ها موثر هستند.
وی در انتها اشاره کرد: اما مبحث اضافه وزن باید با رفع مسائل فردی و اجتماعی که سبب ایجاد اضافه وزن شده اند حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.