ویروسی که قرن هاست جان می گیرد بعلاوه فیلم

یسکافه: این روزها سراسر خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس، برخی کشورهای اروپایی و… درگیر ویروسی هستند که قرن هاست بشر را تحت تاثیر خود قرار داده است؛ ویروسی که شاید نامش آنقدرها بزرگ به چشم نیاید، اما همانطور که یک سر طیفش ممکنست آنقدر خفیف باشد که بیمار اصلا متوجه مبتلاشدن نشود، اما سر دیگر طیفش علائمی بسیار پیش رونده و کُشنده دارد…
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، آنفلوآنزا این روزها حسابی در کشورهای مختلف همچون ایران جولان می دهد. هر چند که هر سال در فصول سرد شاهد شیوع و بروز آنفلوآنزا هستیم، اما گویا امسال سرعت شیوعش بسیار شدید شده و ویروس H۱N۱ که شدت بیماری زایی اش بیشتر است، سهم بالاتری را در شیوع آنفلوانزا به خود مختص کرده است. بطوریکه طبق اعلام وزارت بهداشتی ها تنها از نهم تا شانزدهم آذرماه ۸هزار و ۳۳۳ نفر از هموطنان به علت این بیماری به مراکز درمانی بازگشت کردند که نیمی از آنها نیز به علت شدت بیماری تنفسی نیاز به بیشتر از دو روز بستری در بیمارستان داشته و سایرین نیز با مداوای سرپایی و یا بستری موقت ترخیص شده اند.
همچنین متاسفانه هفته گذشته تعداد ۲۵ مورد و دو هفته قبل هم ۱۹ مورد فوتی به علت این بیماری از طرف وزارت بهداشت اعلام گردید که اغلب این افراد نیز دارای بیماری زمینه ای بوده اند.

در هر حال آنفلوآنزا در حالی با شروع فصل سرد سال، همه گیر و خطرساز می شود که ویروس آن به شدت مسری است و مسئولان و متخصصان سلامت، رعایت بهداشت را تنها راه پیش گیری از بروز و مبتلاشدن به آن می دانند. تب بالا، سرفه و بدن درد نیز از علائم اصلی مبتلاشدن به این بیماری است. برای پیش گیری از آن نیز تاکید ویژه بر شست وشوی مرتب دست ها، پرهیز از روبوسی و دست دادن و رعایت آداب تنفسی است.

دکتر محمدمهدی گویا – رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز تاکید دارد که کمبودی در زمینه تشخیص و درمان آنفلوآنزا در کشور وجود ندارد و مانند سایر کشورهای منطقه اقدامات در حال انجام می باشد و امری غیرمعمول و غیرعادی رخ نداده که نگران باشیم.

در همین راستا سری به بیمارستان امام خمینی (ره) زدیم و ضمن صحبت با بیماران مبتلا به آنفلوآنزا و روند درمانی آنها، پای صحبت ها و سفارش های پرسنل این بیمارستان در زمینه آنفلوآنزا نشستیم که به دنبال می خوانید:
آنفلوآنزا قرن هاست بشر را تحت تاثیر قرار می دهد
دکتر محمدرضا صالحی- متخصص عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در بیمارستان امام خمینی(ره) فعالیت می کند، درباره روش های انتقال آنفلوآنزا به افراد، می گوید: ویروس آنفلوآنزا ویروسی است که قرن هاست بشر را تحت تاثیر خود قرار داده است. پایه آنفلوآنزا یک ویروس تنفسی است و بیشتر توسط قطرات تنفسی یا بوسیله دست آلوده به قطرات تنفسی منتقل می شود. شاید بتوان اظهار داشت که شایع ترین و مهم ترین راه انتقال این ویروس بوسیله همین قطرات است.

وی اضافه کرد: یکی از عللی که شیوع آنفلوآنزا در فصل سرد سال بیشتر است، این است که در این فصل درب و پنجره ها بسته است و همه در یک اتاق جمع می شویم، کمتر بیرون می رویم، تبادل هوا کاسته می شود و در نتیجه انتقال ویروس بوسیله قطرات تنفسی افزایش می یابد.
مهم ترین علایم آنفلوآنزا
صالحی با اشاره به مهم ترین علایم بیماری آنفلوآنزا، اظهار نمود: آنفلوآنزا طیفی از علایم را شامل می شود. یک سر طیف آن ممکنست آنقدر خفیف باشد که بیمار اصلا تشخیص ندهد که مبتلا به آنفلوآنزا شده است. درحالیکه سر دیگر طیف علایم بسیار پیش رونده و کشنده ای دارد. علائمی چون کوفتگی، بدن درد، سردرد، ضعف، درد عضلانی و… علایم اصلی و برجسته آنفلوآنزا است. معمولا در سرماخوردگی بیشتر علایم تحریک سیستم تنفسی مانند آبریزش بینی، عطسه، اشک ریزش و… است، اما در آنفلوآنزا عطسه و آبریزش چشم کم است. در عین حال در سرماخوردگی بدن درد خفیف است، اما در آنفلوآنزا این علائمش دیدی است.
توصیه به تزریق واکسن برای پرخطرها
وی با اشاره به اینکه مهم ترین نکته برای پیش گیری از مبتلاشدن به آنفلوآنزا شست وشوی دست است، اظهار داشت: از طرفی مدیریت ارتباطات نیز بسیار مهم است؛ نزدیک بیماران نرویم، ماسک بزنیم و… از طرفی واکسیناسیون را هم در اوایل فصل سرد سال سفارش می نماییم. در عین حال سفارش اکید تزریق واکسن به افراد پرخطر است؛ مانند افراد دارای ضعف سیستم ایمنی، افراد مسن، کودکان زیر پنج سال، زنان حامله و…
علت فوت در مبتلایان به آنفلوآنزا
صالحی درباه علل فوت بیماران مبتلا به آنفلوآنزا، اظهار داشت: شاید باور اینکه آنفلوآنزا کشنده است برایمان سخت باشد، اما باید بدانیم که آنفلوآنزا فقط در ایران نمی کشد، بلکه در دنیا می کشد. فقط امسال بیماران را از بین نبرده است، بلکه قرن هاست که بیماران را از بین می برد. این ضعف سیستم ما نیست، بلکه در همه دنیا آنفلوآنزا کشنده است، اما شاید تصور مردم از آنفلوآنزا یک بیماری لوکس است و فکر نمی کنند کشنده باشد. در حالی که آنفلوآنزا جمعیت بزرگی را درگیر می کند و قسمت اندکی را می کشد. این بیماری در افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای، افردی که کورتون مصرف می کنند، افراد مبتلا به اچ آی وی و… خطرناک تر است. البته ممکنست در افرادی که این ریسک فاکتورها را هم ندارند، مرگ ومیر ناشی از آنفلوآنزا رخ دهد، اما بسیار اندک است.
تزریق “دگزا” در آنفلوآنزا ممنوع
وی درباره تزریق دگزامتازون در مبتلایان به آنفلوآنزا، اظهار داشت: طبق اعلام وزارت بهداشت در کمیته کشوری آنفلوآنزا قسمت عمده ای از بیمارانی که فوت شده اند، حداقل یک دوز دگزامتازون یا کورتون ها را مصرف کرده اند. ثابت شده است که مصرف کورتون هایی چون دگزامتازون می تواند بیماران را مستعد به عارضه دار شدن و حتی مرگ کند. خواهشم از اطباء و متخصصین و پزشکان عمومی است که در تزریق دگزامتازون دقت کنند. برای اینکه می توانند با جان بیمار بازی کنند. بدین سبب به راحتی دگزامتازون تزریق نکنند. توجه نمایند که این کار می تواند افراد مبتلا به آنفلوآنزا را مستعد مرگ کند.
وضعیت تامین داروی آنفلوآنزا
صالحی درباره وضعیت تامین داروی اوسلتامیویر، اظهار داشت: کمبودی در زمینه داروی اوسلتامیویر در بیمارستان امام خمینی(ره) نداریم، اما ممکنست در سطح جامعه کمبودهایی وجود داشته باشد که البته تا حد زیادی برطرف شده است. البته نباید برای تمام افرادی که مبتلا به آنفلوآنزا می شوند، اوسلتامیویر استفاده نمود. برای اینکه اگر مقاومت دارویی اتفاق افتد، افرادی را با مقاومت به این دارو از دست می دهیم. مدیریت مصرف آن بسیار مهمست و باید توسط متخصصین عفونی، فوق تخصص های عفونی اطفال و ریه در موارد خاص که بیمار یا مستعد عوارض است و یا آنفلوآنزای شدید دارد تجویز شود. در سایر افراد استفاده از مایعات، ویتامین سی و استراحت سفارش می شود. طول دوره بیماری آنفلوآنزا سه تا پنج روز است و فرد باید استراحت کند.

وی می گوید: نگرانی که پس از اپیدمی های آنفلوآنزا وجود دارد، افزایش میزان مقاومت میکروبی است که به علت تجویز و مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها رخ می دهد. خیلی از بیمارانی که با آنفلوآنزا به ما بازگشت می کنند حداقل یک تا دو قلم آنتی بیوتیک از مطب های بیرون گرفته اند که نه تنها به آن نیاز نداشتند، بلکه گرفتار عارضه هم شده اند.

وی درباره امکان عارضه دار بودن واکسن آنفلوآنزا نیز به ایسنا می گوید: تمام داروها و واکسن ها می توانند عارضه داشته باشند. درباره واکسن آنفلوآنزا هم به همین صورت است. اما میزان عوارض آن نسبت به میزان عوارض و مرگ و میری که بوسیله خود آنفلوآنزا به وجود می آید، قابل مقایسه نیست. بروز آنفلوآنزا یک مورد در هر ۱۰ تا ۱۱ میلیون تزریق امکان دارد، اما در آنفلوآنزا ۱۴ در میلیون مبتلا به عارضه آنفلوآنزا شده اند. تمام افرادی که فوت کردند واکسن نزده بودند. هر مرکزی که زیر نظر وزارت بهداشت است و مورد تایید وزارت بهداشت، برای تزریق واکسن آنفلوآنزا مورد تایید است.
شتابزده عمل نکنیم
صالحی اشاره کرد: هم اکنون با طغیان آنفلوآنزا مواجهیم که جدید هم نیست، نکته مهم این است که شتابزده عمل نکنیم و فریب افرادی که از نگرانی مردم در بیماری برای خرید و فروش واکسن یا دارو سوء استفاده می نمایند را نخوریم. اهتمام نماییم اگر مشکلی داریم در بالغین به متخصصین عفونی بالغین و در اطفال به متخصصین عفونی اطفال بازگشت نماییم. تا حد امکان بجای استفاده از آنتی بیوتیک استراحت کرده و مایعات و سبزیجات مصرف نماییم.
تب بالا و درد عضلانی در آنفلوآنزا
در ادامه اسفندیار عسگری – سوپروایزر بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) با اشاره به علایم بیماری آنفلوآنزا، به ایسنا می گوید: آنفلوآنزا با تب شدید بالای ۳۸ درجه و لرز و درد عضلانی شناخته می شود و افراد با دیدن این علایم باید به مراکز درمانی بازگشت کنند. حال اگر این علایم شدیدتر شد و با علایم گوارشی مانند تهوع، استفراغ و… همراه باشد، حتما باید به مراکز درمانی رجوع کرد تا درمان های لازم برایشان صورت گیرد.
نسبت به سرماخوردگی های ساده هم بی تفاوت نباشید
وی می افزاید: مشکلی که در بازگشت مردم داریم، این است که مردم حتی نسبت به سرماخوردگی های ساده هم بی تفاوت نباشند و در همان مراحل ابتدایی به مراکز درمانی بازگشت کنند تا بیماری شان کنترل شود، نه اینکه صبر کنند تا بیماری علایم تنفسی به جایی بگذارد و درمانش سخت تر شود. در عین حال باید توجه کرد که ما در کشور واکسیناسیون را انجام می دهیم، اما همواره سفارش می نماییم که در محدوده اواخر شهریور تا اوایل پاییز واکسیناسیون را انجام دهند. در زمانی که آلودگی وجود دارد و شیوع بیماری هم زیاد است، واکسیناسیون آنقدر تاثیر ندارد.

وی ادامه می دهد: با عنایت به رعب و وحشتی که در جامعه به وجود آمده بهتر است که مردم بیشتر پیشگیری را مدنظر اشته باشند. بطوریکه دست هایشان را بطور مداوم بشویند. زمان عطسه و سرفه جلوی دهان خودرا بگیرند، استفاده از ماسک حتی ماسک های معمولی، رعایت اصول بهداشتی و… می تواند از انتشار بیماری آنفلوآنزا بسیار موثر باشد. در عین حال اگر به این بیماری مبتلا شدند به مراکز درمانی مراجعه نموده و تحت درمان قرار گیرند.
پروتکل های درمان آنفلوآنزا در بیمارستان امام خمینی تهران
عسگری با اشاره به اینکه ما در بیمارستان امام خمینی (ره) پروتکل هایی را برای مبتلایان به آنفلوآنزا در نظر گرفتیم تا هم مشکل کمبود تخت را جبران نماییم و هم از آلوده کردن سایر بیماران و بازگشت کنندگان جلوگیری نماییم، اظهار داشت: یکی از اقدامات مان این است که وقتی بیمار مبتلا به آنفلوآنزا بازگشت می کند، متخصص عفونی بیمار را معاینه می کند و اگر بیمار مبتلا به ویروس H۱N۱ باشد به بخش عفونی که یک لاین کاملی را به این بیماران اختصاص دادیم، منتقل می نماییم. البته اگر بیمار گرفتار علایم تنفسی شده باشد، بیمار به اورژانس می آید و تحت مراقبت قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه وقتی که بیمار مبتلا به آنفلوآنزا با علایم H۱N۱ بازگشت می کند یک آزمایش کشت حلق گرفته می شود تا مشخص شود که بیمار به این نوع از آنفلوآنزا مبتلا است یا خیر، افزود: بطور متوسط روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ بیمار مبتلا به آنفلوآنزا بازگشت می کنند که البته همه آنها مبتلا به ویروس H۱N۱ نیستند و اکثرا هم زود مرخص می شوند. اما اگر بیماری علایم تنفسی داشته و به درمان های خاص نیاز داشته باشد، تحت نظر قرار می گیرند.
شرایط دشوار است اما بیماری را جواب نمی کنیم
عسگری تاکید می کند: با وجود کمبود نیرو و تختی که وجود دارد، اما به هیچ بیماری جواب رد نداده ایم. هرچند که شرایط دشوار است، اما بیمار را جواب نمی نماییم.

او همینطور می گوید: عموما فوتی ها بیماری زمینه ای مانند مشکلات تنفسی، قلبی و… داشته اند و یا با تاخیر بسیار زیادی به پزشک مراجعه نموده اند. بیماری که بیماری زمینه ای نداشته و سریع بازگشت کند، درمان می شود. در عین حال از نظر داروی آنفلوآنزا، وسایل و تجهیزات فردی مانند دستکش و… هم در بیمارستان کمبودی نداریم.
چگونگی مراقبت بیمارستانی از مبتلایان آنفلوآنزا
در ادامه پرستو آریاملو- مدیر پرستاری بیمارستانی امام خمینی(ره) نیز درباره نحوه مراقبت از بیماران مبتلا به آنفلوآنزا، به ایسنا می گوید: وقتی بیماری با علایم آنفلوآنزا به بیمارستان، درمانگاه بخش عفونی و اورژانس بازگشت می کند، ابتدا معاینه می شود و اگر مشکوک به آنفلوآنزای H۱N۱ باشد، کشت حلق از بیمار گرفته شده و در صورت مبتلاشدن به این نوع، دارودرمانی برایشان شروع می شود.

وی می افزاید: در عین حال ما بیماران آنفلوانزا را در دو بخش ایزوله کردیم و به پرسنل آموزش های لازم را عرضه کرده اند. افرادی هم که علاوه بر مبتلاشدن به آنفلوآنزا بیماری زمینه ای دیگری دارند، بستری می شوند و به بیماران سرپایی هم آموزش های لازم ارائه داده می شود و به آنها می گوییم که در چه شرایطی باردیگر بازگشت کنند.
واکسیناسیون پرسنل بیمارستان
آریاملو با اشاره به واکسیناسیون پرسنل بهداشت و درمان بیمارستان که جزو گروه های در معرض خطر محسوب می شوند، ادامه می دهد: وزارت بهداشت برای ما واکسن تامین کرده و پرسنل واکسن تزریق کرده اند. تابحال هیچ یک از پرسنل مان هم به دنبال تزریق واکسن گرفتار مشکل نشده اند. در بخش هم محلول های ضدعفونی کننده وجود دارد و پرستاران از آن استفاده می نمایند و باید فاصله ایمن را با بیمار رعایت نماییم. بدین سبب جای نگرانی وجود ندارد. البته در مواردی همکاران مان هم مبتلا شده اند، اما مانند سایر بیماران تحت درمان قرار گرفته اند.

وی با اشاره به شرایط تامین دارو نیز می گوید: به هر حال درباره کمبود دارو نگرانی هایی وجود دارد، اما مدیریت می شود. در عین حال دارو به میزان مورد نیاز در اختیار بیمارستان ها گذاشته شده و همین الان هم هست و در کشیک های عصر و شب هم دارو در اختیار سوپروایزرها است و اگر پزشک تجویز کند، به بیمار ارائه می دهیم. در مجموع در بیمارستان این دارو در اختیار بیماری که به آن نیاز دارد، قرار می گیرد.
اورژانسِ شلوغ
آریاملو درباره وضعیت پذیرش بیماران و کمبود احتمالی تخت نیز می گوید: مراجعات بیمارستان امام خمینی (ره) بسیار زیاد است و خیلی از افراد از شهرستان های دور به اینجا می آیند. در بحران ها و افزایش آلودگی هوا هم معمولا مراجعات مان بیشتر می شود. بر همین مبنا طی چند روز گذشته واقعا اورژانس بسیار شلوغ بود و کنترل کردن بیماران و جابجایی ها بسیار دشوار بود. در این شرایط ممکنست بیمارانی که نوبت های الکتیو دارند، نوبت شان کنسل شود؛ برای اینکه اولویت با بیماران اورژانس است و همین سوژه ممکنست سبب نارضایتی بیمارانی که نوبت شان کنسل شده، شود. از طرفی هم بیمارانی که توانایی مالی برای مراجعه به بیمارستان های خصوصی را ندارند به بیمارستان های دولتی می آیند و اساسا ورودی هایمان بیشتر شده است، اما امکان ندارد که بیماری به صورت اورژانسی نیاز به بستری داشته باشد، اما او را نپذیریم، بلکه در هر شرایطی او را می پذیریم و حتی در اورژانس چند برابر ظرفیت بیمار نگه می داریم تا بخش خالی شود و به بخش منتقل می نماییم. بدین سبب امکان ندارد بیمار اورژانسی را به علت کمبود تخت، نیرو یا تجهیزات به بیمارستان راه ندهیم، مگر اینکه بیمار اورژانس نباشد.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی کند.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.