ارتباط قند و نشاسته با بی خوابی

به گزارش یسکافه پزشکان در یک آزمایش جدید دریافتند زنان مسنی که مصرف بالای شیرینی و نان سفید دارند، بیشتر احتمال دارد به بی خوابی مبتلا شوند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، یک مطالعه روی بیشتر از ۵۰ هزار زن بالای ۶۰ سال در آمریکا نشان داد مصرف غلات فرآوری شده و مواد قندی با کمبود خواب مرتبط می باشد.
متخصصان دانشگاه کلمبیا در نیویورک اعلام نموده اند: مصرف بالای قند می تواند سطح قند خون را به حدی تغییر دهد که بدن آغاز به ترشح هورمون هایی کند که این هورمون ها سبب بیدار نگه داشتن افراد می شود. هم چنین کمبود خواب امکان دارد سبب شود افراد بیشتر هوس خوردن مواد شیرین و هله و هوله بکنند.
اما زنان در این مطالعه هم چنین ۱۶ درصد بیشتر احتمال مبتلا شدن به شکلی بی خوابی را در صورت مصرف غذاهای ناسالم داشتند.
نتایج این مطالعه به اهمیت توجه به نوع رژیم غذایی برای افرادی که از بی خوابی رنج می برند، اشاره دارد. در نتیجه برای پیشگیری از مبتلا شدن به بی خوابی بهتر است از مصرف بالای شیرینی ها و نان سفید خودداری نماییم.
بر طبق این مطالعه شیرینی ها و کربوهیدرات های تصفیه شده که شامل نان، کیک، شیرینی و ماکارونی است، می توانند بر خواب شخص تاثیر بگذارند اما علت این مورد هنوز معلوم نیست.
به قول محققان امکان دارد تغییرات هورمونی مسوول این مورد باشد. هنگامی که قند خون به سرعت بالا می رود، بدن با آزاد کردن انسولین واکنش نشان داده است و در نتیجه افت قند خون می تواند منجر به ترشح هورمون هایی مانند آدرنالین و کورتیزول شود که می توانند در خواب اختلال ایجاد کنند.
زنان در این مطالعه قبلاً یائسگی را پشت سر گذاشته بودند و شاخص گلیسمی رژیم غذایی آنها توسط محققان اندازه گیری شده بود. شاخص گلیسمی تاثیر مواد غذایی بر قند خون شخص را اندازه گیری می کند. غذاهایی با میزان چربی یا پروتئین بالا دارای شاخص قند خون پایین تر از کربوهیدرات ها و قندهایی هستند که سبب افزایش قند خون می شوند.
در این مطالعه زنان با بالاترین نمرات شاخص گلیسمی در رژیم غذایی، ۱۱ درصد بیشتر از زنان با پایین ترین میزان شاخص گلیسمی گرفتار بی خوابی بودند. آنها همینطور ۱۶ درصد بیشتر در دوره پیگیری سه ساله مطالعه گرفتار نوعی جدید از بی خوابی شدند.
خانمهایی که رژیم غذایی آنها حاوی مقادیر بیشتری از سبزیجات، فیبر و میوه های کامل (نه آبمیوه) بود، کمتر به بی خوابی گرفتار بوده و احتمال ابتلای آنها هم کمتر بود. باآنکه میوه های کامل حاوی قند هستند اما هم چنین حاوی فیبر هستند که افزایش فشار خون را به حداقل می رساند.
به نوشته روزنامه دیلی میل، متخصصان سفارش می کنند افراد با مشکلات مربوط به بی خوابی، رژیم غذایی خویش را اصلاح کرده و کمتر غذاهای قندی و هله و هوله مصرف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *