نقش چاقی و عدم تحرک در بروز ۲ سرطان

به گزارش یسکافه بروز سرطان در جوامع مختلف به عوامل گوناگونی وابسته است؛ افزایش سن و افزایش جمعیت سالمندان در جامعه، تغذیه، عدم تحرک و… همچون عوامل موثر در بروز سرطان ها هستند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، با افزایش سن، سرطان ها روند رو به افزایشی را پشت سر می گذارند و این مورد درحالی است که جمعیت کشور ما هم رو به پیری رفته و نسبت جمعیت سالمند به جوان افزایش یافته است. از دیگر عوامل موثر در مبتلا شدن به سرطان ها، می توان به شیوه زندگی ناسالم، تغذیه ناسالم و عوامل محیطی اشاره نمود. بعنوان مثال افزایش وزن به دنبال تغذیه اشتباه و استفاده از غذاهای فرآوری شده، چرب و پرکالری در کنار مصرف سیگار و الکل با خطر افزایش سرطان هایی مانند سرطان پستان و روده بزرگ که وزن فرد و کم تحرکی در بروز آن نقش دارد، ارتباط دارند.
در این بین با عنایت به این نکته که ۶۵درصد جمعیت بالای ۳۰سال در ایران با افزایش وزن مواجهند، باید با افزایش وزن بعنوان یکی از عوامل بیماری زا مقابله نمود. درحال حاضر تنها ۳۵درصد جمعیت کشور فعالیت بدنی مناسب دارند که این رقم با شعار “افزایش فعالیت مساوی است با کاهش بروز سرطان” مغایرت دارد.
همانگونه که گفته شد عدم تحرک و افزایش وزن می تواند در بروز سرطان پستان و روده بزرگ موثر باشد؛ بگونه ای که بیشتر از یک چهارم بانوان ایرانی به سرطان پستان مبتلا می شوند. البته به صورت کلی علاوه بر ایران، در جهان هم سرطان پستان بیشترین شیوع را دارد؛ البته این آمار در ایران کمتر از متوسط جهانی است؛ اما نباید از این نکته غافل بود که با پیر شدن جمعیت کشور، روند مبتلا شدن به سرطان پستان هم رو به افزایش خواهد بود.
بنابر اعلام اداره جلوگیری از سرطان وزارت بهداشت، سرطان روده بزرگ بیماری خاموشی است که باید جدی گرفته شود. همینطور از آنجایی که تشخیص زودرس سرطان در درمان قطعی آن نقش مهمی دارد، اگر فردی تغییر در عادت اجابت مزاج، خونریزی و وجود خون در مدفوع را مشاهده کند باید به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نموده و علایم خویش را برای پزشک تشریح کند.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.