فواید پیاده روی و راهکارهایی برای افزایش آن

به گزارش یسکافه بیشتر افراد در طول روز راه می روند اما این میزان به قدر کافی نبوده و نیازهای فیزیکی بدن را تأمین نمی نماید.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، پروفسور شین اومارا، عصب پژوه از فواید راه رفتن برای وضعیت بدنی و ماهیچه ها گفته است. به قول اومارا راه رفتن سبب محافظت و بازسازی اندام ها شده و به هضم غذا کمک می نماید و حتی می تواند جلوی فرایند پیری مغز را بگیرد.
پیاده روی هم چنین سبب خلاقانه تر شدن تفکر شده و حال بهتر و میزان تنش و استرس کمتر را در افراد بوجود می آورد. در ادامه هشت دلیل قانع کننده برای پیاده روی بیشتر و شمردن گام هایتان در طول روز به نقل از شبکه خبری بی بی سی آورده شده است:
۱- پیاده روی عملکرد مغز را بهبود می بخشد
عدم فعالیت به معنای ماهیچه های کمتر در بدن و ماهیچه های کمتر به معنای توانایی کمتر در بدن است اما شاید تعجب کنید که به علت عدم فعالیت، مغز هم کارایی خویش را از دست می دهد. وقتی راه می رویم، مولکول هایی که در ماهیچه های ما تشکیل می شود به بخش خاکستری مغز می رسد و کارایی و توانایی مغز را بهبود می دهد. مولکول خاصی کمک می نماید شبکهٔ مویرگ های خونی مغز تشکیل گردد و کار خون رسانی به سلول های مغزی به خوبی صورت گیرد. پیاده روی ذهن ما را بازتر می کند.
بیرون رفتن برای پیاده روی بهترین راه برای رفع مشکلات است.
۲- پیاده روی سبب سلامت قلب ماست
پیاده روی به صورت باورنکردنی برای سلامت قلب مفید می باشد. پیشینیان شکارچی ما ۵ یا ۶ روز در هفته و روزانه کیلومترها راه می رفتند. شین می گوید: “آنچه در آن جمعیت های انسانی خیلی شاخص است، همین سلامت قلب است”.
قبیله ای به نام تسیمان، در جنگل های آمریکای جنوبی زندگی می کند که قلب افراد ۸۰ سالهٔ آن به سلامت قلب افراد ۵۰ سالهٔ آمریکایی است؛ به این علت که آمریکایی ها روزانه فعالیت بدنی کمی دارند.
۳- پیاده روی به هضم غذا کمک می کند
پیاده روی دوست معدهٔ ما هم هست. شین می گوید: ” وقتی افراد بیشتر راه بروند، هضم و عبور غذا آسان تر می شود. بهتر نیست که به جای قرص رفع یبوست، به پیاده روی دلپذیری بروید، پیاده روی روش مطمئنی است تا برای همیشه از شر آن خلاص شوید”.
۴- پیاده روی به رفع مشکلات ما کمک می کند
از نظر علمی ثابت شده است که راه رفتن خلاقیت ما را بیشتر می کند و به ما کمک می نماید تا با مشکلات بهتر کنار بیاییم.
شین اومارا، استاد عصب شناسی می گوید: “وقتی به چیزی فکر می کنید، اگر بلند شوید و راه بروید بهتر می توانید مشکلات را برطرف کنید تا بنشینید و احساس دلسردی و ناامیدی کنید. ما بسیاری از نویسندگان و متفکران و ریاضیدانان بزرگ را می شناسیم که راه رفتن و پیاده روی را بهترین روش برای حل مسائل و رفع مشکلات می دانسته اند”.
برای مثال، استیون کینگ، نویسنده سرشناس مرتب و خیلی زیاد راه می رود. برتراند راسل، فیلسوف و نویسنده هم مشهور است که افکارش را روی کاغذی یادداشت می کرد و برای پیاده روی بیرون می رفت و در بازگشت نوشتهٔ کامل و بی نقصی می نوشت.
۵- پیاده روی از افسردگی جلوگیری می کند
شین می گوید: ” آدم وقتی بی حرکت باشد بیشتر امکان دارد گرفتار افسردگی بشود”. این استاد عصب شناسی دانشگاه، اضافه می کند: “پژوهش جدیدی نشان داده است که میزان افسردگی و میزان خطر مبتلا شدن به افسردگی در گروه هایی از افراد که بیشتر از همه غیرفعال هستند، بالاتر است”. به عبارت دیگر، هرچه فعال تر باشید، بهتر است.
گروهی معتقدند که برخی از انواع بیماری افسردگی به علت عامل های التهابی و عفونی موجود در خون ایجاد می شود. شین می گوید: “اگر خیلی پیاده روی کنید این عوامل التهابی در خون کاسته می شود و به شدت کم می شوند”. در بعضی موارد، زیاد راه رفتن مثل واکسن عمل می کند و به صورت آشکاری احتمال بروز هر نوع افسردگی را کم می کند.
۶- پیاده روی به ما کمک می نماید پذیرنده تر، برون گراتر و کمتر عصبی باشیم
نظریهٔ تائیدشده و مدلی در روان شناسی بر این باور استوار است که شخصیت هر یک از ما از ۵ عامل مختلف تشکیل شده است. این عوامل عبارتند از پذیرندگی تجربه های تازه، وظیفه شناسی، برون گرایی، سازگاری و روان رنجوری.
شین می گوید اگر ما از فردی که زندگی کم فعالیت دارد آزمون های مختلف شخصیت بگیریم، درمی یابیم که آنها در طول زندگی خود، کمتر پذیرای تجربه های تازه هستند وهم چنین کمتر برون گرا و بیشتر گرفتار عارضه های عصبی و روان رنجوری می شوند.
در مقابل، اگر زندگی فرد فعالی را مشاهده کنید، هیچ کدام از خصوصیت های شخصیتی که در افراد غیرفعال مشاهده می شود را نمی بینید. افراد فعال هم چنین کمتر گرفتار بیماری هایی می شوند که سراغ افرادی با شیوهٔ زندگی غیرفعال می آید.
۷- پیاده روی برای سوخت وساز بدن بهتر از بدن سازی است
انجام فعالیتهای بدنی ملایم تر و به صورت منظم و در تمام روز برای تنظیم سوخت وساز بدن بهتر از فعالیتهای ورزشی شدید اما نامنظم و گاه به گاه است.
شین می گوید که افراد معمولاً درمورد مفید بودن بدن سازی و یک ساعت دویدن بر تردمیل اغراق می کنند، در حالیکه باقی ساعات روز هیچ فعالیتی نمی کنند. او ادامه می دهد که این روش سبب “ورزش منجر به عدم فعالیت می شود. بدن شما چنین برداشت می کند که شما به شکار رفته اید و شکار کرده اید و آنرا کشته اید و حالا نشسته اید و می توانید آنرا بخورید و در نتیجه میزان سوخت وساز بدن شما کاهش پیدا می کند”.
“بدن ما برای فعالیت منظم و مداوم ساخته شده است، ازاین رو وقتی تمام روز جایی بنشینیم و ناگهان فعالیت بدنی خیلی شدیدی بکنیم و بعد باردیگر برگردیم و روی مبل لم بدهیم، این “مسیر و روشی نیست که ما بعنوان انسان در آن تکامل پیدا کرده ایم”.
۸- پیاده روی حالت بدن ما را بهتر می کند
برای بسیاری از ما، کار روزانه به معنای پیاده شدن از ماشین و نشستن پشت میز و بعد از آن نشستن روی مبل است. این چرخه سبب حالت بدنی نادرست و درد و ناراحتی پشت و کمر می شود. شین می گوید: “بدن ما به جهت اینکه تمام روز در یک حالت بماند طراحی نشده است، این روش به ما صدمه می زند”. به صورت منظم بلند شدن و کمی راه رفتن برای جلوگیری از درد کمر و بهبود وضعیت بدن ضروریست.
در ادامه شش سفارش برای پیاده روی بیشتر در طول روز آورده شده است:
۱) موبایل یا کامپیوتر خویش را برای هر ۲۵ دقیقه بگونه ای تنظیم کنید که به شما اخطار دهد و از جای خود بلند شوید و پنج دقیقه راه بروید. اگر با این وقفه های کوتاه کار کنید، کارایی بیشتری پیدا کرده و بین این وقفه ها هم کمی حرکت می کنید.
۲) انواع مختلفی از میزهای متحرک یا مناسب برای ایستاده کار کردن، در بازار یافت می شود. میز کار قدیمی را کنار بگذارید و در حال کار کردن هم راه بروید.
۳) جلسات لزوماََ به مفهوم نشستن نیست. پیشنهاد کنید که در جلسات بایستید. شاید حتی بتوانید راه بروید و با هم حرف بزنید.
۴) وقتی با تلفن حرف می زنید، بایستید و در طول مکالمه راه بروید.
۵) از گام شمار تلفن هوشمند خود استفاده کنید. تلاش کنید هر روز ۵۰۰۰ قدم بیشتر از مقدار معمول راه بروید. هدف خویش را ۹ تا ۱۰ هزار قدم تعیین کنید و در طول روز تلاش کنید به آن برسید.
۶) به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.