وزیر بهداشت خبر داد ناقلین چینی، منشاء کرونای جدید در ایران

به گزارش یسکافه وزیر بهداشت از توزیع مجانی بسته های ویژه مقابله با کروناویروس شامل ماسک، مایع ضدعفونی کننده و بروشورهای آموزشی در بین خانواده های قم اطلاع داد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی با اشاره به آخرین تصمیمات گرفته شده در ستاد فنی اجرایی مقابله با کرونا، درباره کمبودهای ماسک در کشور و تدابیر اتخاذ شده در این حوزه، اظهار داشت: متاسفانه ماسک و برخی مواد شوینده و ضدعفونی کننده با کمبود روبرو بودند و این مورد هم به علت هجمه بیش از اندازه مردم برای خرید این مواد و البته بی انصافی دلال ها است که همواره دلال شرایط سخت مردم هستند و نان شان در همین گرفتاری هاست.
توزیع مجانی ماسک و موادضدعفونی کننده در قموی تصریح کرد: ما از مدت ها قبل ذخیره ماسک داشتیم و روز گذشته هم به شکل جدی با کمک مقامات امنیتی و قضایی به این مورد ورود کردیم. امروز هم این پیام را به مردم شهر قم می دهم که برای همه خانواده های قم حداکثر تا آخر امشب پکیجی را آماده می نماییم که شامل تعدادی ماسک و مایع ضدعفونی کننده و بروشور و پمفلت آموزشی است. این برنامه سپس برای سایر خانواده ها هم اجرا خواهد. ازاین رو از امروز ماسک مجانی در این شهر توزیع خواهد شد.
وزیر بهداشت درباره ژنوتایپ کروناویروس در ایران اظهار داشت: بررسی هایمان در این حوزه ما را به این سمت سوق داد که این ویروس همان کرونای جدیدی است که در ووهان چین مشاهده شده است.
منشاء کرونا در ایرانوی همینطور درباره منشاء این بیماری در کشورمان اظهار داشت: طبق بررسی هایمان منبع ویروس را پیدا کردیم که از ناقلین چینی بوده است و موارد آن در حال مشخص شدن است. همینطور یکی از فوتی ها در قم بازرگانی بود که از راه پروازهای غیرمستقیم سفرهایی به چین داشته است.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ما یک ستاد مستمری را با عنوان ستاد فنی اجرایی مقابله با کرونا در ستاد وزارت بهداشت به صورت مستمر تشکیل دادیم که تمام مدیران ارشد حوزه بهداشت، درمان، آموزش و همینطور بعضی از همکاران از سازمان نظام پزشکی و برخی دستگاه های مرتبط اجرایی در آن حضور دارند، اضافه کرد: ما در این ستاد مسایل کل کشور را ارزیابی کرده، خبرها را دریافت می نماییم و نظارت ها، دستورالعمل ها و بخشنامه هایی را که باید اعمال نماییم، تنظیم، مطرح و ابلاغ می نماییم. همینطور برای تسهیل و ساده سازی امور مردم و همکاران مان در سیستم ارائه خدمات، دستورالعمل هایی را که باید ابلاغ نماییم، در این ستاد تدوین و ابلاغ می نماییم. همینطور مشکلات مردم و همکاران مان در این ستاد ارزیابی و بررسی می شود.
وی اضافه کرد: در کنار این ستاد، ستادی با عنوان ستاد اجرایی مقابله با کرونا هم وجود دارد که با دستور رئیس جمهور تشکیل شده و مسئولیت آن با بنده است و معاون بنده دبیری آنرا بر عهده دارد. در عین حال روز گذشته گزارشی را در شورایعالی امنیت ملی ارائه دادیم و در آنجا بنا بر درخواست ما در خصوص ایجاد برخی محدودیت ها در دسترسی به فضاهای پرجمعیت قرار شد به ما تفویض اختیاری کنند که تصمیماتی که ستاد اجرایی کشوری کرونا اتخاذ می کند به اطلاع وزرا، نماینده رئیس قوه قضاییه و نماینده رئیس کل ستاد نیروهای مسلح برسد و این تصمیمات برای همه دستگاه های اجرایی تصمیماتی لازم الاجرا تلقی شود.
نمکی با اشاره به اینکه از امروز درصددیم که ماسک را به صورت مجانی در اختیار مردم قرار دهیم، اضافه کرد: با شهردار محترم و تیم شهرداری جلساتی داشتیم و قرار شد روزی دو مرتبه ضدعفونی کردن اتوبوس ها و ایستگاه های مترو صورت گیرد. ضمن اینکه در ورودی متروها از مواد ضدعفونی کننده بهره برده و ماسک مجانی به مردم ارائه دهیم.
آمادگی در تمام بیمارستان هاوزیر بهداشت با اشاره به اینکه ما از قبل در کل بیمارستان های استان های کشور آمادگی های لازم را بوجود آورده بودیم، اضافه کرد: تلاش شد تا بتوانیم بیماران را در مراکز ریفرال متمرکز نماییم و از پراکندگی آنها جلوگیری نماییم. مراکز بهداشتی و درمانی هم در کل کشور آماده باش هستند؛ بخصوص در مناطقی که مواردی از بیماری مشاهده شده است. همینطور در کنار این مراکز آمبولانس های ویژه ای قرار گرفته تا اگر قرار بود بیماران را منتقل کنند، این اقدام را انجام دهند.
وحشتی کاذبِ کرونانمکی خطاب به مردم تصریح کرد: وحشت بیهوده ای که درباره کرونا در مردم ایجاد شده، وحشتی کاذب است. باید توجه کرد که بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید هم میزان مرگ ومیر و هم بیماری زایی اش به مراتب از بیماری آنفلوآنزا کمتر است؛ بعنوان مثال طبق گزارشاتی که خود آمریکایی ها ارائه داده اند حدود ۲۸۰هزار مورد بستری را برای ویروس آنفلوآنزای نوع بی تخمین می زنند که البته هم اکنون اوج گرفتاری ما هم در ارتباط با آنفلوآنزای نوع بی وجود دارد و خیلی از مواردی که بستری شده اند یا بیمارانی که می بینیم آنفلوآنزای نوع بی هستند که هم اکنون هم در پیک زمستانه این بیماری قرار داریم.آمریکایی ها تخمین می زنند که در ارتباط با آنفلوآنزا نوع بی ۱۶هزار مرگ داشته باشند.
وی افزود: این درحالیست که ما در آنفلوآنزا پاییزه یعنی آنفلوآنزای H1N1 آمار مرگ و میرمان به مراتب پایین تر از حد انتظار بود. البته آمار مرگ و میر و بیماری زایی H1N1 بسیار بیشتر از کرونا است.
نمکی با اشاره به اینکه از تاریخ هفتم بهمن ماه به محض انتشار خبر کرونا در چین با اصرار بنده و حمایت دولت، پروازهای مستقیم از چین را لغو کردیم، اظهار داشت: اما متاسفانه پروازهای غیرمستقیم از چین برقرار بود . البته ما در ۳۶ مبادی ورودی کشور نیرو گذاشتیم تا همه چیز را به صورت مرتب دیده بانی کنند. این درحالیست که این اقدامات ابدا در کشورهایی مانند امارات و ترکیه انجام نشد. ازاین رو ما موارد غیرمستقیمی را که از چین وارد کشور می شدند، چک می کردیم اما اگر این افراد در دوره کمون قرار داشتند و علایمی نداشتند امکان دارد با آلودگی وارد کشور شده باشند.
شفاف و به روز اطلاع رسانی می کنیموی با اشاره به اعلام اطلاعات مربوط به کرونا اظهار داشت: همانطور که پیش تر گفتم ما اطلاعات را به صورت شفاف، درست و به روز به اطلاع مردم می رسانیم. از مردم خواهش می کنم که به جز اطلاعاتی که از جانب وزارت بهداشت و همکاران ما منتشر می شود، به سایر اطلاعات اعتماد نکنند. گاهی بعضی می گویند یک بیمارستان پُر از بیمار سرماخورده بود. اما باید توجه کرد که امکان دارد یک بیمارستان پُر از بیمار سرماخورده باشد اما همه آنها مبتلا به کرونای جدید نیستند. هم اکنون پیک گرفتاری ما با آنفلوآنزای نوع بی است. همکاران ما تا زمانی که در دو – سه نوبت بیمار را چک نکنند و از ابتلای او به کرونا ویروس جدید مطمئن نباشند، در اینباره اطلاع رسانی نمی کنند.
امکانات آزمایشگاهی کامل استوزیر بهداشت با اشاره به امکانات تشخیصی و آزمایشگاهی در زمینه کروناویروس جدید اظهار داشت: هم اکنون خوشبختانه امکانات آزمایشگاهی ما کامل است. حتی زمانی که سازمان بهداشت جهانی و چین هم در کیت های تشخیصی گرفتار مشکل بودند ما توانستیم در انستیتو پاستور کیت های تشخیصی را طراحی نموده و بسازیم؛ به صورتی که پیش از اینکه سازمان بهداشت جهانی تعداد محدودی کیت در اختیارمان قرار دهد، ما روش تشخیصی کرونا را طراحی نموده و کیت های آنرا ساخته بودیم. هم اکنون هم در حوزه تشخیصی کاملا سوار بر کار هستیم.
چرایی بالا بودن آمار مبتلا شدن و فوت ناشی از کرونا در ایران نسبت به سایر کشورهاوی در پاسخ به این که چرا آمار مبتلایان و جانباختگان ناشی از کرونا در ایران بیشتر از برخی کشورهای دیگر است، اظهار داشت: این مورد به شفافیت سیستم اطلاع رسانی ما بازمی گردد. هم اکنون خبری را دریافت کردیم در خصوص اینکه ۹ مسافر کره جنوبی که از سرزمین های اشغالی به کره جنوبی بازگشته اند از نظر کروناویروس جدید مثبت بودند. ازاین رو این افراد از سرزمین های اشغالی که رژیم صهیونیستی مدعی است از کرونا پاک هستند به کره جنوبی رفته اند و مثبت بوده اند. ازاین رو رژیم صهیونیستی که خودش را از بهترین نظام های بهداشتی می داند آنقدر درباره کروناویروس کتمان کرده که افراد از کره جنوبی به این کشور سفر کرده و مبتلا بازمی گردند.
وی اضافه کرد: در عین حال کشورهایی هم وجود دارند که اصلا ساختار اطلاع رسانی در این حوزه ندارند و اعلام می کنند که تا امروز هیچ مورد مثبتی نداشته ایم. ازاین رو مردم این موضوعات را این چنین برداشت نکنند که یک کشور عقب افتاده تا کنون هیچ مورد مثبتی نداشته و ما بعنوان کشوری که یکی از بهترین زیرساخت های بهداشتی و درمانی را داریم، موارد مثبت کرونا را داشته ایم.
فعلا سفر به قم و شهرهای زیارتی را سفارش نمی کنیموزیر بهداشت در ادامه صحبت هایش با تاکید بر توجه به مسایل بهداشتی اظهار داشت: باید شستن دست ها، پرهیز از روبوسی، نرفتن به نقاط پرجمعیت و غیره را رعایت نماییم. در عین حال از مردم عزیز قم خواهش می کنم که سفر نکنند. برخی به ما گفتند که قم را قرنطینه کنید، اما من اعتقاد دارم مردم ما آنقدر فهیم، شریف و باشخصیت هستند که با آموزش هایی که ارائه می دهیم، خودشان رعایت می کنند و قرنطینه خانگی را برای خودشان اعمال می کنند. ازاین رو خواهشم از مردم این است که از قم به جایی سفر نکنند و در عین حال اعلام می کنم که هم اکنون رفتن به سمت قم و شهرهای زیارتی را مطلقا سفارش نمی کنیم؛ چون که هم اکنون قم یک کانون بیماری است که باید آنرا مدیریت نماییم و موارد زیادی را که از مناطق مختلف مورد بررسی قرار دادیم و مثبت شده اند، اکثرا منشاء سفر به قم داشته اند.
اخبار کرونا را از وزارت بهداشت پیگیر باشیدوی تصریح کرد: در عین حال سفارش می کنم که مردم از استفاده از خودکارهای عمومی و وسایل شخصی مشترک پرهیز کنند. باید توجه کرد که پیشگیری بهترین راه مبارزه با این بیماری است. در عین حال مردم اخبار را فقط از وزارت بهداشت دریافت نمایند و بدانند که امکان دارد سایر اطلاعات کذب باشد. ازاین رو مردم به ما کمک کنند و ما را حمایت کنند تا بتوانیم به سرعت این مورد را جمع نماییم.
کرونا را شکست می دهیموزیر بهداشت از ایجاد بسیج ملی کرونا در کشور اطلاع داد و اظهار داشت: بسیجی را با عنوان “کرونا را شکست می دهیم” با ایجاد پایگاه هایی در سراسر کشور آغاز کردیم و امیدواریم همه مردم همانطور که در بسیج ملی کنترل فشارخون به ما کمک کردند، به این بسیج هم خواهند پیوست و بزودی شکست کامل کرونا را در کشور اعلام خواهیم کرد.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.