رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای ایران خبر داد؛ دستورالعمل حمایت های تغذیه ای از بیماران کرونا آماده شد

به گزارش یسکافه دستورالعمل حمایت های جامع تغذیه ای در بیماران سرپایی و بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان ها برای نخستین بار در کشور، تدوین شد.
به گزارش یسکافه به نقل از مهر، جلال الدین میرزای رزاز، اظهار داشت: باتوجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور که به رغم تمام تلاش ها رو به افزایش است، لزوم حمایت های تغذیه ای در شرایط بحرانی کنونی احساس می شد که در همین راستا، انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی و انجمن تغذیه ایران با بهره گیری از اساتید بنام حوزه علوم تغذیه در سراسر کشور، مبادرت به تشکیل سه کارگروه برای تدوین دستورالعمل های حمایت های تغذیه ای یکسان در کشور برای بیماران مبتلا به کرونا کردند. رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور اظهار داشت: این سه کارگروه، شامل کارگروه پیشگیری، کارگروه درمان و کارگروه پیگیری پس از درمان، است.

وی با اشاره به وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور، اشاره کرد: از آنجائیکه در موج اول انتشار بیماری، آمار بیماران بستری در کشور با سرعت رو به فزونی گذاشت، تدوین دستورالعمل حمایت های تغذیه ای در بیماران بستری در اولویت قرار داده شد، متأسفانه تعداد زیادی از بیماران بستری در مقاطع مختلف درمان نیاز به انتقال به بخش های مراقبت ویژه ( ICU ) و لوله گذاری پیدا می کنند و در طول اقامت بیمار در بیمارستان خصوصاً در ICU بیماران نیاز به حمایت های تغذیه ای دارند تا گرفتار سو تغذیه نشده و بتوانند با افزایش کارآیی قدرت سیستم ایمنی، با بیماری مقابله کنند.

رزاز بیان کرد: مجموعه این فعالیت ها در کنار هم سبب کوتاه تر شدن مدت زمان اقامت و بستری در بیمارستان، افزایش کارآیی درمان رایج و نهایتاً ترخیص زودتر بیماران و امکان استفاده از خدمات درمانی کشور برای سایر بیماران مبتلا را فراهم می سازد.

وی با اشاره به اهمیت مبحث تغذیه افراد مبتلا به ویروس کرونا، اشاره کرد: کارگروه درمان به سرعت و با یک برنامه کاری فشرده موفق به تألیف دستور العمل های حمایت های جامع تغذیه ای در بیماران کرونا شد و بعد از بررسی های به عمل آمده مشخص شد که این دستور العمل برای نخستین بار در ایران تدوین شده است. لذا، با توجه به این که انستیتو تحقیقات تغذیه ای کشور پایگاه و همکار سازمان جهانی بهداشت در حوزه کشورهای EMRO است، بلافاصله این دستور العمل به زبان انگلیسی ترجمه شده و با تماس با نمایندگان سازمان جهانی بهداشت و نماینده منطقه ای EMRO مقرر شد، این دستورالعمل جهت استفاده تمام بیماران مبتلا به کرونا در سراسر جهان در اختیار سازمان جهانی بهداشت قرار گیرد.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور عنوان کرد: دو کارگروه دیگر در حوزه پیشگیری و بازتوانی دوران بعد از ابتلاء به کرونا هم به صورت فشرده مشغول تدوین دستورالعمل های لازم هستند که طی یکی دو روز آینده نتایج آن اعلام می شود.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.