آغاز دریافت پلاسمای خون برای بهبودی کرونایی های استان مرکزی

به گزارش یسکافه مرکزی مدیرکل انتقال خون استان مرکزی از دریافت موفقیت آمیز اولین اهدای پلاسما از بهبود یافته بیماری کووید ۱۹ در اراک اطلاع داد و اضافه کرد: استفاده از شیوه پلاسمادرمانی و تزریق پلاسمای خون افراد بهبود یافته باعث تسریع در بهبود مبتلایان به این بیماری می شود.
دکتر فاطمه سادات مهدویانی در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: پلاسمای خون بیماران بهبود یافته کووید ۱۹ حاوی آنتی بادی هایی است که برای بیماران مبتلا به این بیماری بسیار مفید می باشد و دریافت پلاسمای خون در چارچوب یک دستورالعمل ملی در ۱۶ استان همچون استان مرکزی در حال اجراست.
وی با اشاره به اینکه انتقال خون استان مرکزی دریافت پلاسما از بهبودیافتگان این بیماری را در مرکز استان شروع کرده است، اضافه کرد: داوطلبان اهدای پلاسمای خون باید مستندات ترخیص از بیمارستان در خصوص گذشت یک ماه از بهبود یافتگی را به انتقال خون استان عرضه کنند و بعد از انجام آزمایش لازم، ۵۰۰ سی سی پلاسما ظرف یک ساعت اهدا خواهند کرد.
وی با تاکید بر اینکه هر بیمار بهبودیافته ای نمی تواند پلاسمای خون خویش را اهدا کند، اضافه کرد: اهدای پلاسما مانند اهدای خون شرایط خاصی دارد که محدودیت سنی از ۱۸ تا ۶۰ سال برای نخستین بار و اگر سابقه قبلی داشته باشد تا ۶۵ سال همچون شرایط مهم می باشد. همینطور تمامی شرایط اهدای خون نظیر نداشتن بیماری زمینه ای و استفاده نکردن از برخی داروها و برخورداری از سلامت کامل، از دیگر الزامات است.
دکتر مهدویانی اظهار داشت: پلاسما بخش زردابه خون است که به سبب برخوداری از پروتئین های مختلف از بهبودیافتگان بیماری کووید ۱۹ دریافت و به منظور تقویت سیستم ایمنی مبتلایان به آنها تزریق می شود. این شیوه امیدبخش عامل مهمی در تسریع بهبود مبتلایان به این بیماری است.
وی با تاکید بر اینکه اهدای پلاسمای خون هیچ تاثیری در افت میزان هموگلوبین خون اهداکنندگان نخواهد داشت، اضافه کرد: بدن بیمار مبتلا به کووید ۱۹ که در حال گذر از این بیماری بوده به اندازه کافی آنتی بادی تولید نکرده است یا به هر علتی قادر به تولید آنتی بادی نیست و با تزریق پلاسمای حاوی آنتی بادی کووید ۱۹ احتمال تسریع در بهبودی فرد مبتلا افزایش می یابد.
مدیرکل انتقال خون استان مرکزی در بخش دیگری از این گفتگو درمورد ذخایر خونی استان اظهار داشت: خوشبختانه هم اکنون کمبود خونی در استان وجود ندارد و شاهد استقبال خوبی از جانب اهداکنندگان خون و پلاسما هستیم.
وی بیان نمود: معمولا در ماه مبارک رمضان بدلیل روزه داری استقبال مردم برای اهدای خون کاسته می شود، اما با این وجود تعداد مراجعین برای اهدای خون بعد از افطار مطلوب است. اهداکنندگان می توانند از ساعت ۱۹ تا ۲۳ جهت پذیرش و اهدای خون به مراکز انتقال خون استان رجوع کنند.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.