تشخیص بیماری کووید-۱۹ با ابزار الکل سنجی تنفسی در ۱۵ ثانیه

یسکافه: پژوهشگران ˮدانشگاه ایالتی اوهایوˮ (Ohio State University) آمریکا در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یک دستگاه الکل سنجی تنفسی شده اند که می تواند متابولیت های مربوط به بیماری کووید-۱۹ را در مدت پانزده ثانیه تشخیص دهد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا و به نقل از مدگجت، اینکه بتوان در عرض چند ثانیه تشخیص داد که آیا فردی به بیماری کووید-۱۹ مبتلا است یا خیر، مطمئناً در جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری خطرناک بسیار موثر خواهد بود. آزمایش های موجود برای تشخیص این بیماری بطور معمول شامل آزمایش سواب بینی عمیق برای به دست آوردن نمونه کافی مایعات است که برای پردازش باید به یک دستگاه آزمایشگاهی منتقل شود و نتایج آزمایش نیز معمولاً چند ساعت یا حتی چند روز بعد مشخص می شود.
آزمایش هایی که پژوهشگران ادعا می کنند در عرض پنج دقیقه این بیماری را تشخیص می دهند نیز وجود دارند، اما هزینه انجام بعضی از آنها بسیار بالا است. حالا پژوهشگران دانشگاه ایالتی اوهایو یک دستگاه الکل سنجی تنفسی ساخته اند که می تواند متابولیت های مربوط به بیماری کووید-۱۹ را تنها در مدت ۱۵ ثانیه تشخیص دهد. از این فنآوری می توان در مکان هایی همانند فرودگاه ها و دیگر مکان های عمومی بهره برد تا هر چه سریع تر بیماران مبتلا به این بیماری تشخیص داده شوند.
“پرنا گوما” (Perena Gouma) توسعه دهنده اصلی این دستگاه جدید اظهار داشت: تجزیه و تحلیل تنفس در واقع تکنیکی نیست که در حوزه پزشکی بسیار مورد استفاده قرار گیرد، بدین سبب ما الان در حال آزمایش این دستگاه هستیم. ما دستگاه مجهز به سنسوری را توسعه داده ایم که نیتریک اکسید و ترکیبات آلی فرار (VOCs) در تنفس را تشخیص می دهد و می توان از آن برای تشخیص این بیماری بهره برد.
ترکیبات آلی فرار (VOCs) ترکیبات شیمیایی آلی هستند که در دمای اتاق دارای فشار بخار بالایی هستند. این فشار بخار بالا که به سبب پایین بودن نقطه جوش این مواد است، سبب می شود که تعداد مولکول های قابل توجهی از این مواد در اثر پروسه تبخیر یا تصعید به حالت گاز درآمده و در هوای اطراف منتشر شوند.

به همراه نیتریک اکسید، دو متابولیت دیگر که مربوط به کووید-۱۹ است، توسط دستگاه مذکور مورد آزمایش قرار می گیرند. از آنجائیکه دستگاه غلظت متابولیت را نشان می دهد، ممکنست در ارزیابی پیشرفت بیماری نیز اطلاعاتی در اختیار افراد قرار دهد.
اجزای شرکت کننده در سوخت و ساز سلولی (متابولیسم یا دگرگشت) را متابولیت (Metabolite) می نامند. در واقع متابولیت ها ترکیبات واسطه و محصول سوخت و ساز سلول زنده هستند و معمولاً منحصرا اشاره به مولکول های کوچک شرکت کننده در سوخت وساز سلولی دارد.
این دستگاه جدید مبتنی بر نانومواد جدید است که می تواند میزان گازهای مربوطه را که مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند، شناسایی و اندازه گیری نماید.
ظاهرا قیمت این دستگاه ارزان است و تقریباً هر فرد می تواند این آزمایش را انجام دهد. نتایج آزمایش در مدت پانزده ثانیه بر روی دستگاه، نمایش داده می شوند و نیازی به تفسیر ندارند.
پژوهشگران حالا در حال آزمایش این دستگاه هستند تا در آینده آنرا در مقیاس گسترده تولید و توزیع کنند.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.