کروناویروس و خطر مبتلا شدن به دیابت

گروهی از متخصصان علوم پزشکی نسبت به تأثیر کروناویروس جدید بر افزایش ریسک مبتلا شدن به بیماری دیابت در افراد سالم اخطار دادند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، یک تیم از متخصصان بین المللی اخطار دادند: کروناویروس جدید امکان دارد عامل بروز بیماری دیابت در افرادی باشد که پیش از این سلامت بوده اند.
این محققان اظهار داشتند: موارد جدیدی از بیماری قند خون به دفعات در افرادی تشخیص داده شده که تست کروناویروس آنان مثبت بوده و در عین حال سابقه مبتلا شدن به دیابت نداشته اند. هرچند هم اکنون معلوم نیست چگونه این دو بیماری امکان دارد با یکدیگر ارتباط داشته باشند.
تحقیقاتی که در گذشته انجام گرفته نشان داده است ACE-۲، پروتئینی که ظاهرا کروناویروس جدید به آن می چسبد نه تنها در ریه ها جای می گیرد بلکه در دیگر اندام های بدن همچون پانکراس، روده کوچک، کبد و کلیه ها که در فرآیند گلوکز نقش دارند مستقر می شود.
محققان این فرضیه را مطرح کرده اند درصورتیکه این ویروس به این اندام ها بچسبد امکان دارد با بروز نارسایی های گوناگونی در سوخت و ساز گلوکز همراه باشد که در بعضی موارد به بروز علایم دیابت منجر شود.
همچنین شواهدی که پیش از این جمع آوری شده نشان داده است کروناویروس جدید با بروز مشکلات جدی در بیمارانی همراه می باشد که به بیماری دیابت مبتلا بوده اند. حدود یک چهارم از قربانیان بیماری کووید-۱۹ به بیماری دیابت مبتلا بوده اند.
به گزارش روزنامه ایندیپندنت، محققان همینطور تاکید نمودند با عنایت به این که مدت زمان زیادی نیست که کروناویروس جدید شیوع پیدا کرده، مکانیزم دقیقی که این ویروس بر فرآیند سوخت و ساز گلوکز تأثیر می گذارد هنوز معلوم نیست.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.