استادیار دانشکده تغذیه تاکید کرد وجود ماده سفیدکننده در شیر کذب است

به گزارش یسکافه استادیار دانشکده تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار داشت: در یک برهه زمانی کارشناسی از روی ناآگاهی، بحث ماده سفیدکننده در شیر را بیان کرد و سبب نگرانی مردم شد.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر، وحید مفید، تصریح کرد: به هیچ وجه ضرورتی برای افزودن ماده سفیدکننده در شیر وجود ندارد و اگر این ماده را بعنوان اثر ضد میکروبی بدانیم، وقتی دامداری های ما مجهز به امکانات هستند و شیر را پس از دوشیدن سرد می کنند، کیفیت آن در حد اعلا حفظ می شود.
وی اضافه کرد: هیچ دلیلی برای اضافه کردن وایتکس به شیر وجود ندارد و این مساله دروغی از روی ناآگاهی بود و حقیقت ندارد.
استادیار دانشکده تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیان نمود: اگر ماده سفید کننده به شیر اضافه شود، بوی آن یا کلر در شیر مشخص می شود و این طعم توسط مصرف کننده قابل تشخیص می باشد.
مفید در ادامه به شیرهای برگشتی از کارخانه های تولیدکننده اشاره نمود و اظهار داشت: مجوزهای بهداشتی شیرهای برگشتی از کارخانه های تولیدکننده، در رابطه با سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد جهان است. چون آنها بر مبنای پروتکل ها و دستورالعمل هایی که دارند، ملزم هستند در ورودی کارخانه ها، کیفیت شیر را کنترل کنند. و اگر از استانداردهای لازم برخوردار باشد، اجازه ورود به داخل کارخانه را می دهند و در غیر این صورت برگشت داده می شود.
وی افزود: متاسفانه یکی از مقاصد شیرهای برگشتی از کارخانه های تولیدکننده، انتقال به سمت ماست بندی ها و کارگاه های سنتی مجاز نمی باشد که کنترلی بر شیرخام ندارند. چون که آزمایشگاهی برای کنترل آنها وجود ندارد.
استادیار دانشکده تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سؤال که دلیل خوشمزگی شیر سنتی نسبت به شیر پاستوریزه چیست، اظهار داشت: مردم به مصرف چربی در مواد غذایی علاقمند هستند. متخصصین تغذیه اصطلاحی دارند که هر چیزی که خوشمزه تر است، زیان آن بیشتر است. شیرهای سنتی به شکلی شیرهایی هستند که میزان درصد چربی آن بالا است.
مفید در مورد فرهنگ سازی و ترویج مصرف شیر در کشور اظهار نمود: بر مبنای برنامه سوم، چهارم، پنجم و ششم توسعه، توجه به این نکته شده است که رساندن سرانه مصرف شیر در کشور بعنوان یکی از هدف گذاری ها باشد. این در شرایطی است که در برنامه پنجم، ۱۶۵ کیلو سرانه مصرف شیر را هدف گذاری کرده بودند. و این هدف گذاری زمانی می تواند عملیاتی شود که از یک سو ما میزان تولید شیر خام را به حد موردنیاز برسانیم و از سوی دیگر زمینه های مصرف را ایجاد نماییم.
وی اضافه کرد: در همه کشورها، سرانه مصرف شیر متفاوت می باشد. اما یکی از علل پایین بودن سرانه شیر به علت عدم فرهنگ سازی از جانب متخصصین است.
استادیار دانشکده تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: به جهت اینکه تولید شیر خام را به آن حد برسانیم باید در توسعه دامداری ها کار نماییم که ما هم در تولید به این عدد نرسیدیم. هم اکنون دامداران، ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن شیر تولید می کنند. این در شرایطی است که این عدد برای صنایع لبنی پایین است.
مفید درباره سم آفلاتوکسین در شیر و لبنیات، اظهار داشت: این سم می تواند در شیر و فرآورده های دامی از راه غذای دام منتقل شود و منشا آن خوراکی است. اما اینکه این سم در شیرهای ایران وجود دارد یا نه، احتمال دارد یک زمانی که در گاوداری های سنتی بیشتر از نان خشک های کپک زده استفاده می شد یا در خوراک دام مصرفی در دامداری های سنتی بودند این مشکل را داشتیم. اما طی دو دهه اخیر روند تغییر دامداری های ما از سنتی به صنعتی شتاب گرفته است و ما دامداری هایی داریم که حداقل از ۱۰ تا ۱۵ تن تا ۳۰۰ تن شیر به صورت روزانه تولید می کنند.
وی اضافه کرد: تأمین خوراک دامی در مبادی کنترل شده است و وقتی این کنترل ها انجام می شود آفلاتوکسین در خوراک دام وجود ندارد. خیلی از تحقیقاتی که در سال های اخیر انجام شده، ثابت کرده است که آزمایشاتی که انجام شده میزان آن در شیرهای تولیدی در کشور ناچیز و پایین تر از تولید مشخص شده در استانداردها بوده است. چون که در استانداردها حد مجازی برای آفلاتوکسین مشخص کردند که این حد مجاز با عنایت به سرانه مصرف کشورهای مختلف هم متفاوت می باشد.
مفید افزود: استانداردی که ما در کشور داریم از استاندارد FDA آمریکا سخت تر است. اما حد استاندارد ما از اتحادیه اروپا بالاتر است. در حالیکه بیشتر شیرهایی که در ایران تولید می شود این حد را در نزدیک اتحادیه اروپا دارند. اما هیچ نگرانی در مورد شیر سم آفلاتوکسین وجود ندارد و خوراکی که دام ها مصرف می کنند، کاملاً قابل کنترل است.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.