معاون وزیر بهداشت اعلام کرد امتیاز وزارت بهداشت برای کادر درگیر کرونا

به گزارش یسکافه معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی از دریافت مجوز استخدام ۷هزار نیروی جدید اطلاع داد و در عین حال اظهار داشت: با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا و شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، برای افرادی که طی ماه های گذشته در مواجهه مستقیم با کرونا بودند، امتیازاتی قائل شدیم.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر سید کامل تقوی نژاد در نشست ویدیوکنفرانسی با خبرنگاران ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام ماه محرم و در عین حال تبریک روز پزشک و تشکر از زحمات مجاهدانه پزشکان، اظهار داشت: با تلاش هایی که همکاران حوزه سلامت برای ارتقاء نظام بهداشت و درمان در کشور انجام دادند، موفق شدیم در طول دولت های یازدهم و دوازدهم حدود ۳۶ هزار تخت را در چارچوب طرح راه اندازی، تکمیل و توسعه تخت های بیمارستانی و طرح تحول سلامت به بهره برداری برسانیم که از این میزان هتلینگ حدود ۵۸۵ بیمارستان فعال، ارتقا یافته است که سه میلیون متر مربع را شامل می شود. همینطور بهره برداری از ۷۴۸۰ پروژه بهداشتی با زیربنای یک میلیون و ۱۷۰ هزار متر مربع و بازسازی حدود ۱۷ هزار واحد بهداشتی فرسوده را داشتیم.
بهره برداری از ۱۹۲۱ پروژه بهداشتی و درمانی از هفته دولت تا آخر دولت دوازدهموی اضافه کرد: خوشبختانه پویشی در دست انجام است که در چارچوب آن ۱۹۲۱ پروژه از آغاز هفته دولت تا آخر دولت دوازدهم به بهره برداری خواهد رسید. در این پویش ابتدا در همین هفته ۱۶۴ پروژه بهداشتی و درمانی به نام ۱۶۴ شهید مدافع سلامت شروع به کار خواهند کرد. پس از هفته دولت تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۰، که بعنوان سالگرد تثبیت جمهوری اسلامی ایران است، ۱۴۰۰ پروژه در اقصی نقاط کشور به بهره برداری خواهد رسید. در عین حال پس از ۱۲ فروردین تا آخر دولت، ۳۵۷ پروژه دیگر به بهره برداری خواهد رسید. این پروژه ها اعتبار ۱۶ میلیارد تومان تابحال هزینه شده، ۸ هزار میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز این پروژه ها در دستور کار است که بخش عمده آن تأمین شده است.
جذب ۱۰هزار نیروی تازه نفس تا آخر خرداد امسالتقوی نژاد افزود: یکی دیگر از کارهایی که تلاش کردیم علاوه بر اقدامات عمرانی و تقویت زیرساخت های حوزه سلامت، توجه به همکاران و پرسنل و تقویت نیروی انسانی مورد نیاز مراکز درمانی کشور بود. بر این اساس نتیجه آزمونی که در آبان ماه سال قبل برگزار شد، در اسفند اعلام گردید و حدود ۱۰ هزار نفر از نیروهای تازه نفس در رشته های مختلف که ۴۵۰۰ نفر از آنها پرستار بودند، تا آخر خرداد در مراکز مختلف به کار گرفته شدند. علاوه بر این مجوز به کارگیری ۲۲۸۴ نفر را طی دو هفته گذشته به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ کردیم و داوطلبین ثبت نام خویش را انجام دادند و در ایام آتی در آزمونی که به صورت مستقیم از راه دانشگاها انجام می شود، شرکت می کنند.
وی اضافه کرد: در عین حال ۳ هزار نفر از باقی مانده افرادی که در آزمون آبان سال قبل ثبت نام کردند و نمرات بعدی پس از قبول شدگان را احراز کردند، با سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی هماهنگ کردیم و در آینده نزدیک در خدمت مردم خواهند بود.
اخذ مجوز استخدام ۷هزار نیروی جدیدتقوی نژاد با اشاره به اینکه مجوز به کارگیری و استخدام ۷ هزار نفر نیرو را از سازمان برنامه و بودجه دریافت کردیم، اظهار داشت: این افراد طی آزمونی که بعدا اعلام خواهد شد، در خدمت نظام سلامت خواهند بود. قولی را که وزیر بهداشت در دیدار با مقام معظم رهبری به پرستاران دادند، در خصوص جداسازی کارانه از اضافه کار، محقق شد و از ۲۷.۵ درصد جزء فنی بیمارستان ها، کارانه را از اضافه کار جدا کردیم و از اسفند ماه به دانشگاه ها ابلاغ کردیم.
اقدام برای ترمیم وضعیت حقوق و معیشت پرسنل مراکز بهداشتی و درمانیهمچنین برای ترمیم وضعیت معیشت و پرداختی به همکاران، ۵۰ درصد به فوق العاده های فصل هشتم قانون نظام هماهنگی پرداخت اضافه شده است که در این حوزه دو اقدام انجام شد؛ اول بحث ارتقاء معیشت همکاران و حقوق آنها بوده است و دوم و اساسی این بود که نیروهایی که در میان بخش های مختلف بیمارستان ها و مراکز بهداشتی فعالیت می نمایند، نیروهای رسمی، پیمانی، طرحی و شرکتی در دریافت اختلاف داشتند، اما دغدغه همکاران برطرف و حقوق این همکاران به هم نزدیک شد.
امتیاز وزارت بهداشت برای کادر بهداشتی و درمانی کروناتقوی نژاد اضافه کرد: اقدام دیگری که طی روزهای اخیر انجام شد، این بود که با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا و شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، برای افرادی که طی ماه های گذشته در مواجهه مستقیم با کرونا بودند امتیازاتی قائل شدیم. به صورتی که برای کسانی که در این حوزه فعالیت کردند، به ازای هر ماه فعالیت ۲ امتیاز برای استخدام های آتی انجام شده است. سقف این امتیازات ۲۰ امتیاز خواهد بود و تا ۱۰ ماه افرادی که فعالیت کردند، ۲۰ امتیاز را به خود اختصاص می دهند.
وی افزود: بحث پرداخت کارانه پزشکان و پرستاران هم انجام شد. اقدام مهم ما این بود که میزان مطالبات کارانه پرستاران و پزشکان را از ۲۴ ماه به زیر ۱۰ماه کاهش دادیم که هم از نظر تأمین اعتبار و هم از نظر هماهنگی با سازمان های بیمه گر و تقویت وضعیت درآمدی بیمارستان ها این اتفاقات افتاد.
توسعه دو برابری تختهای ویژه در بیمارستانهاتقوی نژاد همینطور اظهار داشت: خوشبختانه ۳۷۰ بخش ویژه بوجود آمده که به مردم نوید می دهیم که با این توسعه، تخت های ویژه در کشور دو برابر شد. اگر اتفاقات مهمی را در زمینه کنترل بیماری در بیمارستان ها شاهدیم، بخشی از آنها به آماده بودن زیرساخت ها بازمی گردد. همینطور ۲۶۲ بلوک زایمانی بوجود آمده است. به شکلی باید گفت کمتر شهری در کشور وجود دارد که بلوک های زایمانی در آنها بازسازی نشده باشد. همینطور ۱۸۳ کلینیک ویژه را در این زمان به بهره برداری رساندیم تا خدمات سرپایی توسعه یابد. حدود ۱۰۰ طرح اورژانس و ۹۷ مرکز بیماری های خاص و سرطان در کشور به راه افتاده است.
کاهش نرخ فرسودگی تختهای بیمارستانیوی تصریح کرد: باید توجه کرد که ۳۶ هزار تختی که توسعه دادیم، بازسازی کردیم و راه اندازی کردیم، یک سوم تخت های موجود در کشور می باشند. نکته بسیار مهم این است که علاوه بر توسعه این تخت ها، نرخ فرسودگی را از ۵۷ درصد به ۴۳ درصد کاهش دادیم.
بیمارستانهایی که تا ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسندتقوی نژاد افزود: در پویش راه سلامت تابحال ۹۶ بیمارستان به بهره برداری می رسد که حدود ۱۱ هزار ۳۵۵ تخت هستند که حدود یک میلیون و ۲۰۳ هزار مترمربع در چارچوب توسعه و راه اندازی تخت های درمانی تا آخر سال جاری خواهد بود و پس از آن هم ۲۳ پروژه با ظرفیت ۲۷۹۸ تخت و ۳۰۰ هزار متر مربع داریم که در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهند رسید. از آغاز سال ۱۳۹۴ با الگوی طراحی و رویکردهای معماری اسلامی توانستیم طرح راه اندازی کلینیک های ویژه را در دستور کار قرار دهیم که حدود ۵۰ پروژه با ۱۲۰ هزار مترمربع تا آخر سال جاری به بهره برداری می رسد و ۲۴ پروژه هم با زیربنای ۶۷۰۰ مترمربع در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد. ۱۴۸ تخت هم در حوزه بلوک های زایمانی تا آخر سال جاری اضافه می شود و ۹ پروژه دیگر در این عرصه که شامل ۷۰ تخت هستند، در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.
۲۰ پروژه برای بیماران خاص و مبتلا به سرطانوی اظهار داشت: در زمینه راه اندازی مراکز خاص و سرطان در کشور ۲۰ پروژه در دستور کار هستند که شامل ۳۶ تخت با زیربنای ۱۲ هزار و ۶۰۰ مترمربع که تا آخر سال و شش پروژه دیگر با ۴۲ تخت و زیربنای ۴۶۰۰ مترمربع در این عرصه در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد. هدف هم این بوده که تشخیص اولیه، ارجاع بیمار به سطوح بالاتر و… صورت گیرد. در حوزه طرح بهسازی و توسعه اورژانس های کشور هم با هدف ارتقاء کیفیت، افزایش ظرفیت بخش اورژانس و… انجام می شود، ۵۸ پروژه را داریم که با ظرفیت ۱۲۸۰ تخت در دستور کار است. تکمیل و بهره برداری ۳۱ پروژه از این پروژه ها در سال ۱۴۰۰ خواهد بود.
تقوی نژاد اظهار داشت: خوشبختانه برای تکمیل و توسعه فضاهای بهداشتی و ارتقاء سرانه آنها از ۴۴ متر به ۷۵ متر در ۱۰۰۰ نفر جمعیت را برنامه ریزی کردیم. حدود ۹۹۴پروژه با زیربنای ۳۷۴ هزار مترمربع تا آخر سال جاری و ۵۶۰ پروژه هم با زیربنای ۳۰۵ هزار مترمربع در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید.
بیمارستان سازی در نقاط مختلف کشوروی افزود: نکته دیگر بحث گسترش عدالت در تأمین نیازهای بهداشتی و درمانی مردم در اقصی نقاط کشور است. تعداد بیمارستان هایی که پیش از انقلاب وجود داشته خیلی کم بوده است. حالا ۹۶ هزار تخت را در سال ۱۳۹۲ داشتیم و ۱۲۶ هزار تخت را هم تا آخر مرداد ماه سال جاری خواهیم داشت. یکی از علل پراکندگی این تخت ها این است که دولت بیمارستان سازی را در نقاط مختلف کشور در دستور کار قرار داده است.
ادامه دارد

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.