توصیه های طب سنتی؛ باید و نبایدهای فصل پاییز

یک متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه افراد خشک مزاج در فصل پاییز در معرض بیماری هستند، اظهار داشت: ورزش کردن، رژیم غذایی و پرهیز غذایی مناسب می تواند از بیماری های این فصل در این افراد جلوگیری کند.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر، الهام اختری در مورد بایدها و نبایدهای فصل پاییز اظهار داشت: از نیمه های شهریور به بعد و گاهی هم از اول شهریور بادهای پاییزی شروع می شوند، تغییر دما و تغییر فصل خودش را نشان داده است.
وی اظهار داشت: در فصل پاییز دو عامل سبب بروز بیماری می شوند، یکی خشکی فصل پاییز است که در افرادی که مزاج خشک دارند خودش را نشان داده است و دیگری اختلاف درجه حرارتی که در خلال روز ایجاد می شود. سرمای شبانگاهی با میانه روز اختلاف دما دارد و ایجاد باد پاییزی هم عاملی است که به آن کمک می نماید تا در افراد خشک مزاج بیماری ایجاد شود.
این متخصص طب سنتی اضافه کرد: اگر به این دو عامل در فصل پاییز توجه داشته باشیم، می توانیم از رخداد بیماری هایی مانند وسواس، افسردگی، اگزما، حساسیت، سینوس، خشکی چشم، یبوست، شکنندگی پوست و ناخن جلوگیری و آنها را کنترل نماییم.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا افرادی که مزاج تر دارند هم در معرض بیماری های فصل پاییز هستند یا خیر، اظهار داشت: معمولاً خشکی پاییز و اختلاف درجه حرارت در افرادی که مزاج گرم و تر یا سرد و تر دارند ایجاد مشکل نمی نماید.
اختری در مورد علایم مزاج خشک در فصل پاییز اظهار داشت: شکنندگی ناخن و پوست، ترک خوردن لب ها، خون دماغ شدن، یبوست، خشکی چشم، به سختی به خواب رفتن و چند بار تا بامداد بیدار شدن و … مشخص کننده این است که فرد مزاج خشک دارد.
وی همینطور در مورد اقداماتی که باید انجام دهیم تا در معرض بیماری قرار نگیریم، اظهار داشت: وقتی فصل در حال تغییر است، باید افراد تحرک و ورزش بیشتری نسبت به فصل تابستان داشته باشند، ازاین رو ورزش کردن یکی از مواردی است که از رخداد بیماری در فصل پاییز جلوگیری می کند.
به گفته اختری، همینطور باید لباس مناسب برای هوای سرد همراه داشته باشیم و در رژیم غذایی مان هم یکسری نبایدهای اصلی وجود دارد که باید آنها را رعایت نماییم.
این متخصص طب سنتی تاکید کرد: پرهیز از مصرف خیلی از تُندی ها مانند زنجبیل، سیر و پیاز و ادویه تند، پرهیز از مصرف خیلی از ترشی ها (سرکه)، پرهیز از مصرف شوری ها مانند پنیر لیقوان، همچون مواردی است که باید رعایت شود.
وی اظهار داشت: از طرفی یکسری بایدهای مواد غذایی هم باید برای افرادی که در معرض خشکی مزاج هستند وجود دارد که انتخاب های اصلح محسوب می شوند، چون که این دسته از مواد غذایی، رطوبت رسان های خوبی برای بدن هستند. در میوه ها، مصرف انار شیرین، انگور، سیب، گلابی، انجیر تازه، در تنقلات برگه زردآلو، برگه هلو، انجیر خشک یا خیس خورده در گلاب، در آب میوه ها هم آب سیب طبیعی، آب هویج تازه، آب انار شیرین سفارش می شود که مرطوب کننده های خوبی محسوب می شوند.
این متخصص طب سنتی در مورد مصرف غذاهای مناسب برای مزاج خشک هم اظهار داشت: مصرف انواع شوربا، کشک و مرغ، ماءالشعیر، انواع سوپ جو، خورشت خلال، فسنجان بادام، شله زرد، فرنی، شیربرنج، مرسع پلو و شیر بادام، هویج پلو، خورشت هویج، تاس کباب به، خورشت به و آلوبخارا هم در فصل پاییز برای افرادی که مزاج خشک دارند، سفارش می شود.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.