یک داروخانه دار عنوان کرد: نزول درآمدهای داروخانه ای

مرکزی شیوع ویروس کرونا بخش های مختلف حوزه سلامت جامعه را درگیر خود کرده است و در این میان کارکنان داروخانه ها همچون افرادی هستند که با مراجعه کنندگانی که بیشتر آنها بیمار بوده و برای دریافت دارویی که پزشک برای بیماران تجویز کرده، ارتباط مستقیم دارند و طبیعی است که با مشکلات مختلفی روبه رو شده و عموما در معرض خطر بیماری هم هستند.
فاطمه سیفی مدیر یک داروخانه شبانه روزی در ساوه در گفت و گو با ایسنا، به شرایط دشواری که در ایام کرونازده در داروخانه ها وجود دارد، اشاره نمود و اظهار داشت: روزانه بیش از ۸۵ درصد نسخه هایی که از پزشکان متخصص عفونی، داخلی، درمانگاه ها و مراکز درمانی توسط بیماران به این داروخانه ارجاع داده می شود، داروهایی است که برای بیماران کرونائی تجویز شده است.
وی با ابراز نگرانی درباب وضع موجود جامعه در شیوع کروناویروس اظهار داشت: خوشبختانه کمبود نگران کننده ای درباب داروی بیماران کرونائی وجود ندارد. بعنوان مثال دارویی مثل فاموتیدین به صورت سهمیه ای به هر داروخانه ای از طرف شرکت های دارویی اختصاص می یابد و هر دارویی که در بهبود حال بیماران جواب داده است در داروخانه ها موجود است و با نظارت دقیق معاونت دارو و غذای دانشکده علوم پزشکی در اختیار بیماران کرونائی قرار می گیرد.
سیفی در ادامه به تامین اقلام بهداشتی نظیر ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی نیز اشاره نمود و اظهار داشت: خوشبختانه در مقایسه با روزهای ابتدایی شیوع بیماری که مشکل کمبود ماسک، دستکش و موادضدعفونی وجود داشت، هم اکنون مشکلی خاصی در این رابطه نیست و این اقلام بوفور در داروخانه ها عرضه می شود.
وی به کاهش درآمدهای داروخانه ها در روزهای کرونائی اشاره نمود و اضافه کرد: کاهش درآمدهای داروخانه ها باعث شده است که به دنبال دریافت تسهیلات برای پرداخت مطالبات شرکت های دارویی باشیم. ترس مردم از مراجعه به پزشک برای درمان بیماریهای غیرکرونایی، عدم انجام چکاپ ماهیانه، کاهش تقاضای اقلام بهداشتی و آرایشی و… سبب کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی درآمد داروخانه ها شده و تاثیر بد بر اقتصاد داروخانه گذاشته است، اما با این وجود کارکنان داروخانه با توان حداکثری در حال خدمت رسانی به مردم هستند.
وی اظهار داشت: الان بیشترین مراجعین به داروخانه ها را بیماران کرونائی یا افرادی که علایم بیماری کووید ۱۹ دارند، تشکیل می دهد و در وضعیت امروزی خبری از نسخه های پزشکان متخصص تغذیه، پوست و مو و… نیست.
مدیر داروخانه شبانه روزی سندگل ساوه در ادامه، به گرفتار شدن کارکنان داروخانه ها به بیماری کروناویروس به سبب ارتباط مستقیمی که با بیماران دارند، اشاره نمود و اضافه کرد: متاسفانه مسئول فنی و بعضی از کارکنان این داروخانه به کروناویروس مبتلا شدند و در قرنطینه بسر می برند. الان بعضی از نسخه پیچ ها و کارکنان داروخانه ها بدلیل ترس از مبتلاشدن به کرونا استعفا داده یا خانواده های آنان مانع از فعالیت شان در داروخانه شده اند.
وی با اشاره به اینکه الان سه نفر از کارکنان داروخانه کرونائی هستند، بیان کرد: کاهش نیروی انسانی در داروخانه منجر به کاهش توان ارائه خدمات خواهد شد و خستگی مفرط نیز منجر به افت سیستم ایمنی بدن شده و تهدیدی جدی برای سلامت کارکنان خواهد شد.
وی از مردم خواست تا با رعایت پروتکل های بهداشتی به قطع زنجیره سرایت بیماری کنند و با بهره گیری از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی مراقب سلامتی خود و دیگران باشند تا شاهد فروکش شدن این بیماری در جامعه باشیم.
سیفی اشاره کرد: متاسفانه نیمی از مراجعین به داروخانه ها بدون ماسک وارد داروخانه می شوند و این بیان کننده آنست که مردم همچنان کروناویروس را ساده گرفته اند و باور ندارند که خطر در کمین است و ممکنست ترکش این بیماری آنها را نیز از پای درآورد.
وی اضافه کرد: به مردم هشدار می دهیم که نسبت به سلامتی و جان خود حساس باشند. بعضی از مراجعین به داروخانه بعد از دریافت دارو برای بیمار کرونائی خود، بعد از گذشت یک یا دو هفته در مراجعه مجدد خبر از فوت بیمار کرونائی خود می دهند. این طور نیست که فقط سالمندان مبتلا به کرونا شوند بلکه نسخه نوزاد ۱۸ ماهه، بانوان حامله و خیلی از جوانان و میانسالان مبتلا به این بیماری به این داروخانه آمده است.
سیفی اضافه کرد: مردم به دورهمی های خود اختتام دهند و به هیچ عنوان در این روزها برنامه دورهمی خانوادگی نداشته و از تردد غیرضروری اجتناب کنند و اجازه دهند تا آرامش به جامعه برگردد.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.