طغیان مجدد کرونا با کوچکترین بی احتیاطی

عضو کمیته کشوری علمی مبارزه با کرونا با بیان این عبارت که ˮآزموده را آزمودن خطاستˮ، اظهار داشت: دستاورد حاصل شده یعنی کاهش بار اپیدمی را مدیون همکاری مردم و اعمال محدودیت های شدید کرونایی هستیم؛ لذا باید توجه داشته باشیم که کاهش موارد فوتی و مبتلا شدن به معنای از بین رفتن یا تضعیف ویروس نبوده و با کوچکترین بی احتیاطی وضعیت وخیم اپیدمی قابل برگشت است.
دکتر مجید مختاری فوق تخصص ریه در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه تغییر رفتار انسان ها در خصوص عدم رعایت اصول بهداشتی و رهاسازی پروتکل ها مستقیما در نوع رفتار ویروس اثرگذار می باشد، اظهار داشت: با رصد رفتار ویروس در جوامع مختلف به وضوح مشاهده شده که با تغییر رفتار انسان، ویروس وحشی تر شده و انواع جهش ها و تغییرات در آن رخ می دهد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این رابطه به وضعیت پاندمی در کشورهای اروپایی و آمریکایی اشاره نمود و اظهار داشت: عدم تمکین از پروتکل ها و محدودیت ها، حتی در کشورهای قوی و متمول اروپایی و آمریکایی منجر به فعال شدن مجدد چرخه ویروس و به دنبال آن بروز جهش ها و تغییرات مختلف در ویروس سارس کو ۲ شده، بگونه ای که امروز بر مبنای آمارها می بینیم که روزانه چندین هزار ابتلای جدید و بیشتر از ۱۰۰۰ نفر فوتی در هر یک از این کشورها گزارش می شود.
دکتر مختاری همینطور با یادآوری وضعیت اخطار دهنده کشور در همین چند هفته گذشته، اظهار داشت: عدم تمکین از پروتکل ها، بازگشایی های زودهنگام، تجمعات و همینطور سفرهای غیرضروری شهریور ماه منجر به بروز پیک سوم اپیدمی در پاییز شد، بگونه ای که بین ۱۰ تا ۱۲ هفته پیش هفته ای بالغ بر ۳۰۰۰ مرگ و میر و در مواردی بالای ۹۳ هزار مبتلا شدن داشتیم؛ با این وجود با اعمال محدودیت های شدید کرونایی و افزایش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی از جانب مردم، توانستیم آمار مبتلا شدن را کاهش داده و موارد مرگ را به هفته ای حدود ۶۰۰ نفر برسانیم.
با کوچکترین بی احتیاطی وضعیت وخیم اپیدمی تکرار می شود
وی با بیان این عبارت که “آزموده را آزمودن خطاست”، اظهار داشت: دستاورد حاصل شده یعنی کاهش بار اپیدمی را مدیون همکاری مردم و اعمال محدودیت های شدید کرونایی هستیم؛ ازاین رو باید توجه داشته باشیم که کاهش موارد فوتی و مبتلا شدن به معنای از بین رفتن یا تضعیف ویروس نبوده و با کوچکترین بی احتیاطی وضعیت وخیم اپیدمی قابل برگشت است.
این عضو کمیته کشوری علمی مبارزه با کرونا با تکیه بر اینکه با تغییر رفتار مردم مطمئناً باردیگر موارد مثبت و مرگ و میر افزوده می شود، اذعان داشت: هنوز دارو و درمان قطعی کرونا کشف نشده و واکسن هم در مقطع کنونی جایگاهی در بهبود شرایط ندارد، چونکه واکسن های گوناگونی که در کشورهای مختلف در حال تزریق عمومی است هنوز جواب خویش را پس نداده و ابعاد بسیار متفاوت اجتماعی، اقتصادی، علمی و سیاسی به دنبال آنهاست که جوامع را با چالش های بسیار بزرگی روبرو می کند.
انتقاد از بازگشایی های زودهنگام و شتابزده
این فوق تخصص ریه با انتقاد از بازگشایی های زودهنگام، اظهار داشت: بعنوان نمونه بارها وزارت بهداشت و ستادهای کرونا نسبت به تبعات بازگشایی زودهنگام مدارس، سفرهای غیرضروری و تغییر رفتار مردم در افزایش بار بیماری و اپیدمی اخطار داده، بی توجهی به این محدودیت ها مطمئنا منجر به وقوع پیک های بعدی بیماری شده و در اینده نزدیک ما را با چالش جدی روبرو می کند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه نظام سلامت و کادر درمان کشور پس از ۱۰ ماه تلاش بی وقفه و تحمل بار شدید بیماری تازه در حال تجدید قوا و ریکاوری بوده و تحمل پیک جدید بیماری را ندارند، اظهار داشت: از سوی دیگر کاهش بار بیماری کرونا در بیمارستان ها سبب شده که بیماران غیرکرونایی همچون بیماران قلبی، کلیوی، سرطان ها و سایر بیماری ها که تا به امروز از ترس مبتلا شدن به کرونا به بیمارستان ها رجوع نمی کردند، هم اکنون برای ادامه درمان خود رجوع می کنند.
فعال شدن چرخه انتقال ویروس منجر به بروز جهش می شود
دکتر مختاری در ادامه ضمن اشاره به رفتار بسیار پیچیده کروناویروس، اظهار نمود: فعال شدن چرخه انتقال ویروس و افزایش بار آن منجر به بروز جهش و واریانت های جدید ویروس می شود، به عبارت دیگر زمانیکه تعداد زیادی ویروس در کنار هم قرار می گیرند، پروتئین های متفاوتی را به هم قرض داده و ساختار ویروس برای بقا و تهاجم بیشتر جهش یافته و به انواع متفاوت دیگر تبدیل می شود. بگونه ای که امروز واریانت های مختلف کروناویروس در آفریقای جنوبی، بریتانیا، ژاپن و برزیل گزارش شده است.
این فوق تخصص ریه قطع چرخه ویروس با کاهش آمار مبتلا شدن را در جلوگیری از جهش های مختلف ویروس موثر دانست و اظهار داشت: اگر دولت و ملت به مسئولیت های اجتماعی خود عمل نکند، یعنی مردم پروتکل ها و محدودیت های کرونایی را رها کرده و دولت و ارگان های مختلف هم شتابزده نسبت به بازگشایی ها اقدام نمایند، مطمئنا واریانت های جدید ویروس در ایران هم بروز پیدا می کند. نباید با ساده انگاری تصور نماییم که کاهش موقت بار اپیدمی به معنای تضعیف ویروس می باشد، بلکه ویروس همچنان فعال است و با کوچکترین بی احتیاطی باردیگر طغیان می کند.
وی کاهش سطح پروتکل ها در مقطع کنونی را فاجعه دانست و افزود: البته باید بدانیم که این فاجعه به صورت سریع رخ نداده و معمولاً ۲ تا ۴ هفته پس از تغییر رفتارها بروز پیدا می کند، ازاین رو سفارش اکید ما به مردم و مسئولین این است که ضمن درنظر گرفتن وضعیت فعلی کشورهای اروپایی و امریکایی که به دنبال عدم تمکین از پروتکل ها رخ داده، با رعایت جدی محدودیت ها، پروتکل ها و پرهیز از دورهمی و سفرهای غیرضروری، جلوی وقوع فاجعه در داخل کشور را بگیرند.
پیش بینی می شود که پیک چهارم بسیار شدیدتر از قبلی ها باشد
عضو کمیته کشوری علمی مبارزه با کرونا تصریح کرد: پیشبینی می شود که پیک چهارم بسیار شدیدتر از قبلی ها باشد، چونکه انواع جدیدی از ویروس کرونا بوجود آمده که میزان انتقال و بیماری زایی آن ۷۰ درصد قوی تر است. علاوه بر این مطالعات نشان داده که چسبندگی این ویروس به بافت ریه و گیرنده های داخل ریه بسیار سفت تر و سمج تر بوده و همین مسئله می تواند منجر به وخامت شرایط بیماری شود.
۵۹ درصد بیماری توسط افراد بدون علامت منتقل می شود
دکتر مختاری ضمن اشاره به سایر مطالعات انجام شده در این رابطه، اظهار داشت: نتایج مطالعات جدید که به صورت مدل سازی و بسیار دقیق انجام شد، نشان داده که ۵۹ درصد این بیماری توسط افراد بدون علائم یا افرادی که بعدا علامت دار می شوند، انتقال پیدا می کند، ازاین رو باید همچون گذشته پروتکل های بهداشتی به خصوص پوشش ماسک را رعایت نماییم، چونکه در غیر اینصورت مخزن عظیمی از ویروس از راه مبتلایان بدون علامت در سطح جامعه و خانواده ها منتقل می شود.
این فوق تخصص ریه با اشاره به اینکه انواع نوظهور ویروس سنین پایین تر را هم درگیر می کند، اظهار داشت: نوع جدید ویروس جهش یافته بیشتر گروه های سنی زیر ۶۰ سال را درگیر می کند که این افراد بیشتر بدون علامت بوده و بنابراین این مسئله لزوم رعایت جدی پروتکل های بهداشتی را تایید می کند.
مختاری در انتها ضمن انتقاد از صحبتهایی که در ارتباط با بازگشایی های زودهنگام مدارس و یا حتی کنسرت ها و استادیوم ها مطرح می شود، اظهار داشت: بازگشایی مدارس همانگونه که قبلا تجربه شد منجر به افزایش درگیری کودکان می شود و باآنکه درگیری و مرگ و میر در کودکان کمتر است ولی می توانند منبع عظیمی در انتقال ویروس به سایرین محسوب شوند، بنابراین با عنایت به خستگی شدید کادر درمان و ناپایدار بودن شرایط واکسن ها از نظر مدت زمان ایمنی زایی؛ همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی و اعمال محدودیت ها، تنها راهکار شکست اپیدمی است.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.