۱، رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور به یک سوم

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه رقم مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور ما با رقم استاندارد جهانی همخوانی دارد، اظهار داشت: میزان بقای 5 ساله بیماران مبتلا به سرطان در کشور به 83 درصد و میزان بقای 10 ساله به 75 درصد  ارتقا یافته است.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر محمداسماعیل اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش نخست صحبتهایش در نشستی خبری با اعلان اینکه حدود ۲۰۰ نوع سرطان در جهان ثبت شده است، عنوان کرد: با این وجود شایع ترین سرطان ها ۱۰ مورد است که در کشور ما و سایر کشورها گزارش می شود.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شاخص مهم نشان دهنده پیشرفت کشورها در زمینه درمان سرطان یعنی شاخص “نسبت مرگ به بروز سرطان”، اظهار نمود: این رقم ۱۰ سال پیش در کشور ما حدود ۶۰ درصد بود؛ یعنی از هر ۱۰۰ نفر مبتلا به سرطان ۶۰ نفر فوت می کردند ولی در مقاله ای که بتازگی به چاپ رسیده این رقم به حدود ۳۱.۵ درصد ارتقا یافته یعنی از هر ۱۰۰ بیمار سرطانی حدود ۳۱.۵ نفر فوت می کنند یعنی به یک سوم کاهش یافته است.
وی اشاره کرد: این تحقیقات در بازه های زمانی ۱۰ ساله انجام می شود و برمبنای نتایج آن رقم مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور ما با رقم استاندارد جهانی همخوانی دارد، یعنی شاخص “مرگ به بروز” معادل فاکتورهای بین المللی است.
وی با اشاره به با اهمیت ترین علل این دستاورد بزرگ، توضیح داد: تشخیص زودرس به سبب توزیع مناسب امکانات تشخیصی در سراسر کشور، ارتقاء سواد سلامت و سواد اجتماعی مردم و همین طور افزایش سطح امکانات درمانی همچون امکانات جراحی، رادیوتراپی و غیره تعدادی از علل این مساله است.
اکبری در بخش بعدی با اشاره به دستاورد بزرگ بعدی کشور در زمینه درمان سرطان، به مطالعات گسترده کشور در سطح ملی اشاره نمود و اظهار داشت: درمان سرطان سینه بعنوان شایعترین سرطان در سطح جهان بعنوان مولفه و شاخص بین المللی درمان سرطان در دنیا شمرده می شود، به همین دلیل بتازگی نتایج ۲ مطالعه در ارتباط با درمان سرطان سینه در سطح ملی و در سطح بیماران مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتشر گردید که نتایج بسیار خوبی به دنبال دارد.
وی با اشاره به نتایج مطالعه ۱۰ ساله صورت گرفته در سطح کشوری، اظهار داشت: برمبنای نتایج این مطالعه در ۱۰ سال پیش میزان بقای ۵ ساله بیماران مبتلا به سرطان حدود ۷۱ درصد و بقای ۱۰ ساله ۶۳ درصد بود که این رقم الان به ۸۳ درصد میزان بقای پنج ساله و ۷۵ درصد میزان بقای ۱۰ ساله ارتقا یافته است.
اکبری در ادامه با اشاره به نتایج مطالعه صورت گرفته درباب درمان بیماران مرکز تحقیقات سرطان نیز مطرح کرد: بر طبق این مطالعه که در بازه زمانی ۲۷ ساله انجام شده میزان بقای ۵ ساله بیماران به ۹۰ درصد و بقای ۱۰ ساله به ۸۳ درصد و میزان بقای ۱۵ ساله به ۷۵ درصد رسیده است. به عبارت دیگر می توان اعلام نمود که ۷۵ درصد بیماران این مرکز علاج می شوند.
رییس مرکز تحقیقات سرطان با اعلان اینکه این نتایج دستاورد بسیار بزرگی شمرده می شود، اظهار داشت: مساله مهم اینجاست که ما سرطان سینه را به سبب نبود سیستم های مناسب غربالگری در مراحل پیشرفته شناسایی و درمان می نماییم یعنی۳۳ درصد در مرحله ۳ بالینی شناسایی می شوند، در حالی که در بیشتر کشورهای غربی ۲۵ درصد سرطان ها در مرحله صفر بالینی شناسایی می شود.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.