سفارش های دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت به روزه داران

یسکافه: مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، با اشاره به تاکید طب ایرانی بر اصلاح سبک زندگی و حفظ تندرستی، این مکتب را ظرفیتی غنی در امتداد ترویج خودمراقبتی دانست و با تبریک فرارسیدن ماه رمضان، به بیان سفارش هایی مبتنی بر آموزه های طب ایرانی برای روزه داران پرداخت.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر نفیسه حسینی یکتا با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، سفارش هایی را برمبنای آموزه های طب ایرانی برای بهره مندی هرچه بیشتر روزه داران از برکات این ماه پر خیر، بیان و اشاره کرد: طب ایرانی باتوجه به قدمت چندین هزارساله خود و تاکیدی که بر اصلاح سبک زندگی و حفظ تندرستی دارد، ظرفیتی غنی در امتداد ترویج خودمراقبتی بوده و پیروی از آموزه های این مکتب طبی، تاثیر به سزایی در پیش گیری از بروز بیماریها و ارتقای سلامت جامعه دارد.
وی خوردن و آشامیدن را یکی از اصول مهم شش گانه در طب ایرانی دانست و اظهار داشت: در مکتب طب ایرانی تدابیر ویژه ای درباب اصلاح شیوه های خوردن و آشامیدن، برمبنای مزاج افراد، مزاج انواع مواد خوراکی، زمان مناسب خوردن و آشامیدن و… وجود دارد که به کار بستن آنها در ایام معمول و همین طور ماه مبارک رمضان، از عوارض تغذیه نامناسب بر بدن کاهش می دهد.
افطار را با یک نوشیدنی گرم، کمی شیرین و ساده و زودهضم شروع کنید
حسینی یکتا با اشاره به ساعات طولانی روزه داری، نوشیدن آب سرد و یا هر نوشیدنی سرد دیگر را هنگام افطار اقدامی لطمه رسان به معده و عامل ضعف این عضو در هضم غذا دانست و اشاره کرد: مناسب می باشد افطار با یک نوشیدنی گرم و کمی شیرین و سبک، ساده و زودهضم شروع شود و بهترین گزینه، مصرف خرما، عسل، انجیر یا کشمش به همراه یک نوشیدنی گرم است، چونکه علاوه بر افزایش سریع قند خون و رفع ضعف قوا، سبب تضعیف عملکرد معده نشده و مانع پرخوری می شود.
وی مصرف سبزی خوردن به همراه سبزی خرفه را که موثر در رفع تشنگی است، بعنوان دیگر سفارش تغذیه ای در وعده افطار بیان کرد و اضافه کرد: این کار از بروز یبوست در اثر روزه داری جلوگیری کرده و مصرف سبزی های پخته در وعده سحری نیز برای این منظور سفارش می شود.
پرخوری و روی هم خوری، سبب ضعف معده در انجام عمل هضم می شود
مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت از مصرف متعادل سبزیجات و میوه جات تازه و مواد لعاب دار مانند نوشیدن شربت خاکشیر، بعنوان راه حل دیگری برای رفع عطش در طول روزه داری یاد کرد و افزود: یک تا یک ساعت و نیم پس از افطار، زمان مناسبی برای مصرف میوه است و نوشیدن آب میوه های طبیعی نیز علاوه بر اینکه سبب کاهش شدت عطش می شود، منبع مفیدی برای تامین املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن بشمار می رود.
وی با سفارش به پرهیز از پرخوری و روی هم خوری که عامل ضعف معده در انجام عمل هضم است، اظهار داشت: مصرف غذاهای غلیظ و لزج، مانند حلیم، شله زرد، حلوا و زولبیا و بامیه و مواد غذایی مختلف که ظرفیت هضمی متفاوت دارند، در وعده افطار و فاصله بین افطار تا سحر، سبب سنگینی معده و خواب ناآرام شده و از تمایل به خوردن سحری کاهش می دهد.
وی بر مصرف یک وعده غذای کامل در سحر و بیداری تا حدود یک ساعت و نیم بعد از آن، برای جلوگیری از سوء هاضمه و بروز علائمی مانند رفلاکس و نفخ، اصرار کرد و اضافه کرد: مصرف غذاهای خشک، شیرین، سرخ شده و پرچرب، نشاسته دار، پر ادویه و تند و مصرف بیش از اندازه گوشت و همچنین، نوشیدن قهوه، کاکائو و چای پررنگ، از مواردی هستند که سبب بروز تشنگی می شوند و بهتر است از وعده سحری کنار گذاشته شوند.
زمان مناسب ورزش کردن برای روزه داران، یک تا دو ساعت پس از خوردن سحری است
مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با سفارش به خوابیدن در فاصله بین افطار تا سحر، اظهار داشت: خوابیدن در این زمان، هر چند به مدت کوتاه، در هضم بهتر معده و ایجاد اشتها در وعده سحری موثر است و باتوجه به روزه داری، یک تا دو ساعت خواب در طول روز نیز برای تجدید قوای سیستم های بدن، به شرطی که قبل از غروب آفتاب نباشد، سفارش می شود.
وی یک تا دو ساعت پس از خوردن سحری را زمان مناسبی برای ورزش کردن در ماه رمضان دانست و اضافه کرد: ورزش کردن در اوج گرسنگی به هیچ عنوان سفارش نمی گردد و برای جلوگیری از بروز تشنگی در اثر آن، نباید در ساعات گرم روز و یا در مکان های گرم ورزش کرد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.