محققان آلمانی پی بردند؛ رژیم غذایی مدیترانه ای ریسک زوال عقل را می کاهد

به گزارش یسکافه مطالعه جدید نشان داده است رژیم غذایی مدیترانه ای مملو از میوه، سبزیجات، روغن زیتون و ماهی، از مغز در مقابل تشکیل پلاک و ایجاد چین خوردگی محافظت می کند.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، محققان در آلمان رابطه بین رژیم غذایی و پروتئین های آمیلوئید و تاو را که مشخصه اصلی بیماری آلزایمر هستند اما در مغز افراد مسن و بدون زوال عقل هم یافت می شوند، بررسی کردند.
«توماسو بالارینی»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز بیماری های عصبی مغزی در بُن آلمان، در اینباره می گوید: «این نتایج به مجموعه شواهدی اشاره دارد که عادات غذایی را با سلامت مغز و عملکرد شناختی در سنین بالا مرتبط می کند.»
به گفته وی، «رژیم غذایی شبه مدیترانه ای امکان دارد مانع از نابودی مغز شود و خطر ابتلاء به زوال عقل را کم کند.»
برای این مطالعه، محققان اطلاعات بیشتر از ۵۰۰ نفر را جمع آوری کردند که بیشتر از ۳۰۰ نفر از آنها در معرض خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر بودند. شرکت کنندگان رژیم های غذایی خویش را گزارش کرده و آزمون های در ارتباط با زبان، حافظه و عملکرد اجرایی را انجام دادند. آنها همینطور تحت اسکن مغزی قرار گرفتند و بیشتر از ۲۰۰ نمونه مایع نخاعی برای جستجوی نشانگرهای زیستی آمیلوئید و تاو از آنها گرفته شد.
محققان دریافتند هرچقدر نمره افراد از مقیاس در نظرگرفته شده برای رژیم غذایی مدیترانه ای پایین تر بود، سن مغز یک سال بیشتر بود.
محققان دریافتند افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی نمی کردند دارای میزان بالاتری از علائم آمیلوئید و تاو بودند. همینطور این افراد، در آزمون های حافظه، امتیاز کمتری دریافت نمودند.
در مجموع مشخص شد پیروی از یک رژیم غذایی شبیه به رژیم مدیترانه ای با حفظ حجم مغز در مناطق صدمه پذیر به بیماری آلزایمر، میزان کمتر آمیلوئید و تاو و عملکرد بهتر در تست های حافظه مرتبط بود.
محققان تاکید می کنند رژیم غذایی تنها فاکتور سبک زندگی در کاهش ریسک بیماری الزایمر نیست. سایر مؤلفه ها نظیر ورزش هم بسیار مهم هستند.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.