۲، دبیر کمیته علمی کرونا مطرح کرد ماجرای خاصیت آهنربایی در ناحیه تزریق واکسن کرونا

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ ضمن اشاره به پروتکل های درمانی بیماران کم علامت کرونا و چند سفارش به این بیماران، در عین حال به مباحثی درباره خاصیت آهنربایی در ناحیه تزریق واکسنهای کرونا، پاسخ داد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر عاطفه عابدینی در بخش دیگری از نشست خبری خود درباره مبتلایان غیر شدید به بیماری کرونا، اظهار داشت: بیماران غیر شدید علایم معمول کووید ۱۹ مانند درد بدن، حدود ۲ روز تب، سرفه غیر شدید دارند. درمانی که در ویرایش دهم پروتکل درمان در نظر گرفتیم برپایه تجربیات خودمان و تحقیقات جهانی بود. ما برای درمان موارد غیر شدید و سرپایی فعلاً درمان خاصی به جز درمان علامتی سفارش نکردیم. البته یک سری از بیماران در خطر بیشتر پیشرفت بیماری هستند و در عرض چند روز پیشرفت شدید بیماری دارند. این افراد شامل کسانی هستند که فشارخون بالا دارند، مسن هستند، دیابتی ها، افرادی که پیوند دریافت نمودند و… شاید بنابر تجویز پزشک لازم باشد در فردی که با علایم خفیف مراجعه نموده اما در معرض خطر بوده است از داروهای سرپایی خوراکی و باتوجه به بیماری زمینه ای فرد استفاده گردد.
چند سفارش به بیماران کم علامت کروناوی در این زمینه اضافه کرد: ما درمان خاصی برای موارد سرپایی سفارش نکردیم، اما به بیماران می گوییم اگر تب شما بیشتر از ۳ روز طول کشید، رجوع کنید و رادیولوژی ریه بگیرید. اگر تب قطع شد و باردیگر برگشت یعنی درگیری ریه رخ داده است، اگر علایم سرفه بدتر می شود یا بی اشتهایی رخ می دهد بسیار مهم می باشد و باید سریعا به پزشک رجوع کنند.
عابدینی با اشاره به تمهید صورت گرفته برای بستری موقت بیماران در خیز چهارم کرونا در کشور افزود: مبحث بستری موقت بسیار زیاد به بیمارانی که امکان دارد از نظر روحی سختشان باشد در بیمارستان بستری شوند، کمک می کند؛ البته به شرطی که از نظر بالینی امکان این مورد وجود داشته باشد و ویزیت روزانه توسط پزشک هم صورت گیرد.
وی در پاسخ به سوالی درباره زمان ایمنی زایی بعد از تزریق واکسن کرونا، اشاره کرد: ما وقتی می توانیم بگوییم جامعه از واکسن سود برده است که ایمنی زایی بوجود آمده باشد و ۷۰ تا ۷۵ درصد مردم واکسینه شده باشند. برای تأثیر واکسن باید به این عدد برسیم و تأمین واکسن از دغدغه های اصلی وزارت بهداشت است. واکسن ها در پلت فرم های مختلف تهیه می شود و تأثیر واکسن ها در مقابل واریانت های جدید خیلی معلوم نیست.
پیک پنجم در صورت وقوع، با کرونای هندی خواهد بودعابدینی اظهار داشت: پیشبینی ما این است که در صورت وقوع پیک پنجم کرونا این پیک با نوع هندی خواهد بود. این که بگوییم چون واکسن زدم پس ماسک را کنار بگذارم امکان پذیز نیست؛ چون هم ایمنی زایی جمعی با واکسن به درصد مورد نظر نرسیده است و هم از تأثیر واکسن در مقابل ویروس های جهش یافته اطلاع دقیق نداریم. سفارش فعلی ما همچنان استفاده از ماسک است.
وی درباره نتایج کلینیکال ترایال واکسن کووایران برکت، اظهار نمود: کمیته علمی در تمام این جلسات بعنوان نماینده مردم و متخصصین حضور دارد. ما هم در جلسه اعلام نتایج بودیم که بزودی اعلام خواهد شد. نظر همه این است که باید با مردم صادق بود ولی از طرف من متخصص این واکسن نتایج خیلی خوبی دارد و تصمیمات درباره زمان تزریق آن به اطلاع خواهد رسید.
تداخل داروهای رقیق کننده خون با واکسنهای کرونا؛ آری یا خیر؟عابدینی در ادامه صحبتهایش تداخلهای دارویی با واکسنهای کرونا اشاره کرد: داروهای رقیق کننده خون مثل وارفارین و آسپیرین هیچ تداخلی با واکسن ندارد و بر مبنای دستورالعمل ترومبوز بعد از واکسن اصلا حتی اگر کسی سابقه آمبولی ریه، لخته ریه و لخته در پا داشته باشد اصلا نمی گوییم واکسن نزند و احتمال چند در میلیون بروز لخته ربطی به داروهای رقیق کننده خون و سابقه در آمبولی ندارد و نیاز به قطع داروها نیست.
قارچ سیاه ربطی به کرونا نداردوی درباره مباحث مطرح در زمینه شیوع قارچ سیاه هم توضیح داد: بیماری قارچ سیاه یا موکورمایکوزیس بیماری جدیدی نیست که از هند آمده باشد. این بیماری همواره وجود داشته است و ربطی به کووید۱۹ ندارد و در همه کشورها وجود دارد. بیماران گرفتار نقص ایمنی و بخصوص مبتلایان به دیابت کنترل نشده در معرض خطر قارچ سیاه هستند. این بیماری قارچی در ریه، سینوس یا چشم فرد گرفتار نقص سیستم ایمنی، کسی که مدت طولانی کورتون مصرف کرده و دیابتی های کنترل نشده توسعه می یابد. این بیماری درمان مشخص خویش را دارد و مبحث جدیدی نیست. باید بدانیم عرضه کورتون بی رویه در درمان کرونا اصلا لازم نیست و این مورد را در ویرایش دهم پروتکل درمان اصلاح کردیم و سفارش کردیم مصرف داوهایی که سیستم ایمنی را تحلیل می دهد به حداقل برسانیم.
ماجرای خاصیت آهنربایی در ناحیه تزریق واکسن کروناعابدینی همینطور در پاسخ به سوالی درباره کیلیپ هایی در فضای مجازی که نشان میدهد در محل تزریق واکسن خاصیت آهنربایی بوجود آمده است هم اظهار داشت: این شایعه در فضای مجازی رویت می شود و توضیخات و توجیهات غیر علمی هم شنیده می شود. حقیقت این است خود ما هم درحال کار بر این مورد هستیم. این عارضه فقط در ایران رخ نداده است، این قضیه در هر برندی می توانست رخ دهد؛ حتی گروهی گذاشتیم بر این مورد کار کنند و توجیه علمی داشته باشیم. فرضیه ما این است که هیدروکسید آلومینیوم یا جیوه در این واکسن شاید توجیه این مورد باشد. برخی هم گفتند اصلا شاید این مورد ربطی به واکسن نداشته باشد. این مورد خطرناک نیست و موقت خواهد بود و مرگ و میر به دنبال نداشته است. نظریه هایی داریم اما باید صبر نماییم بررسی کامل شود. اگر بدانیم بروز خاصیت ذکر شده به خطر واکسن است شاید لازم باشد تعدیلاتی در ساختار واکسن رخ دهد اما این نیاز به تحقیق و مستندات دارد.
وی همینطور در پاسخ به سوالی درباره واکسیناسیون زنان آبستن اظهار داشت: درباره تزریق واکسن های موجود به زنان آبستن فعلاً سفارش ای نداریم اما باید تحقیقات کامل شود ولی در بعضی کشورها که زنان آبستن واکسینه شدند بنظر می رسد خطری به وجود نیامده البته به انتشار دستورالعمل جداگانه نیاز است.
بروز دیابت در بعضی بهبودیافتگان کرونادبیر کمیته علمی ستاد کرونا با اشاره به جریان واکسن هراسی هم اظهار داشت: این امر برای ما نگران کننده است. برخی عقیده دارند واکسن امر جدیدی است که افراد را با آن کنترل می کنند. اینکه چه واکسنی بزنیم و چه واکسنی بهتر است همیشه گفته می شود بهترین واکسن چیزی است که در اختیار شما است. عوارض کرونا بالا است و حتی اخیرا فهمیدیم برخی پس از بهبود کرونا به دیابت مبتلا شدند چونکه امکان دارد کرونا بر سلول پانکراس اثر بگذارد و تولید انسولین مختل شود و حتی گاهی اوقات التهابات باعث سکته قلبی ومغزی می شود. پس وقتی با چنین بیماری مواجه می باشیم که ابعاد ناشناخته دارد هر عقل سالمی بین عوارض کرونا و عوارض تزریق واکسن، ترجیح می دهد واکسن دریافت کند.
وی اشاره کرد: مگر می شود واکسن بدون عارضه باشد، عارضه از تب خفیف، درد بدن تا عوارض شدید غیر شایع را شامل می شود. نمی گوییم واکسن ها عارضه ندارند اما بیشتر از ۹۰ درصد عوارض خفیف و قابل درمان هستند. درباره عوارض شدید هم در صورت آگاهی بسیاری از آنها قابل درمان است. اگر به درصد اطمینان واکسیناسیون ۷۰ یا ۵۰ درصد جامعه نرسیم نمی توانیم برای امنیت کسانی که واکسن زدند را هم فراهم نماییم پس تزریق واکسن برای سلامت خودمان و هموطنانمان است.
عابدینی اضافه کرد: از بروز و شیوع کووید یک سال و اندی می گذرد و پیش گیری از شیوع بیماری با واکسن از نظر علمی و اجتماعی ضروری می باشد. ما باید بتوانیم مدارس و دانشگاه ها را باز نماییم، ماسک ها را برداریم و به زندگی عادی بازگردیم.
و اما عوارض احتمالی واکسنهاعابدینی درباره عوارض احتمالی واکسن ها هم بیان نمود: عوارض بر مبنای این که تکه ای از ویروس یا ویروس کشته شده به بدن تزریق شود، متفاوت می باشد. از سوی دیگر سیستم ایمنی هر فرد پیچیدگی خاص خویش را دارد و نمی توان گفت تزریق یک واکسن مشترک به دو نفر، عوارض کاملا مشترک خواهد داد. اگر کسی داروهایی مصرف می کند که سیستم ایمنی اش سرکوب شود، بطور قطع ما سفارش به مصرف واکسن با پلت فرم کشته شده می نماییم اما این به مفهوم آن نیست که اگر سایر واکسن ها را تزریق کند اتفاق بدی برایش می افتد.
وی اضافه کرد: پلت فرم های ساخت واکسن های داخلی هم متفاوت می باشد و این سبب غرور هر ایرانی است. به همین دلیل عوارض و تأثیر واکسن های داخلی هم متفاوت می باشد. درباره تأثیر آنها بر موتاسیون ها نمی توان قاطع نظر داد، اما به هر حال هر واکسن کرونایی با هر پلتفرمی با هر برندی در مقابل مرگ ناشی از کووید۱۹ بسیار موثر است و دغدغه ما هم همین است که مرگ را کاهش دهیم. اما درباره ابتلای به بیماری امکان دارد پاسخ های متفاوتی بدهند.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص این که آیا وزارت بهداشت در توزیع واکسن های وارداتی تفاوتی قائل می شود یا خیر، اظهار نمود: اساسا ساختار واکسن ها با یکدیگر متفاوت است و سفارش ما این است که برای کسانی که گرفتار نقص ایمنی هستند و از داروهای نقص ایمنی استفاده می نمایند واکسن کشته شده استفاده گردد. اما هیچگاه در توزیع واکسن ها به لحاظ برند، اولویت قائل نمی شویم.
عابدینی اضافه کرد: هیچ اندیکاسیونی برای واکسن نداریم که بگوییم مطلقا نباید واکسن تزریق شود مگر این که نوبت اول واکسن زدید و واکنش شدید یا لخته در بدنتان بوجود آمده است. البته در خیلی موارد احتیاط می نماییم و شاید در افراد مصرف کننده برخی داروهایی که نقص سیستم ایمنی ایجاد میکند، بگوییم دُز دارو را برای تزریق واکسن به مدت چند روز کاهش دهند. در مورد کودکان هم اخیرا در دنیا برخی برندها در چارچوب کلینیکال ترایال به کودکان تزریق می شود ولی با توجه به این که کرونا در اطفال خفیف تر است احتیاج به حساسیت بیشتری داریم.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.