نمکی: کرونا درحال حاضر دست از سر ما بر نخواهد داشت

به گزارش یسکافه البرز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: این جان نثاری برای ملت بی سابقه است که سرباز جگرگوشه را بنشاند تا نخستین واکسن وارداتی را بزند و فرمانده خودش با کمال رشادت نخستین واکسن تولید داخل را بزند که به مردم ایران اعلام کنند اگر هر عارضه ای داشته باشد اول مال من این نشان از مردمی بودن این ساختار دارد.

سعید نمکی در مراسم رونمایی از واکسن اسپوتنیک که روز شنبه پنجم تیرماه در شهرک صنعتی بهارستان کرج برگزار شد، اظهار داشت: نخستین روزهای شروع کرونا همه چیز برای ما و تمام دنیا ناشناخته بود امروز هم با گذشت دوسال ما به تمام ابعاد این بیماری احاطه نداریم و اگر کسی ادعا کند که ویروس کرونا را به خوبی شناخته تنها نشانه نادانی اوست.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: امروز هم با همه اطلاعاتی که به دست آمده تنها درصدی از رفتار آینده این ویروس را می توانیم تشخیص دهیم و خیلی از ابعاد هنوز برای ما و کل جهان ناشناخته مانده است.

این مسئول ضمن اشاره به این که نحوه تولید واکسن از ابعاد ناشناخته این بیماری بود، اضافه کرد: برای ما سوال بود که آیا این بیماری واکسن دارد یا ندارد؟ اگر واکسن دارد زمان ایمنی زایی آن چقدر است اگر این واکسن ساخته شود اثر این واکسن در سایر نقاط بدن چگونه است و جوابی برای این سوالات نداشتیم.

نمکی افزود: وزارت بهداشت برای مقابله با این بیماری وظیفه داشت تا موج کرونا را طوری مدیریت کند که بیماری پشت در بیمارستان سرگردان نشود و خوشبختانه این صورت گرفت و به جرات می توانم بگویم که کشور ما تنها کشوری است که توانست در اوج تحریم های ظالمانه طوری عمل کند که هیچ بیماری نه به علت عدم بضاعت اقتصادی، شرایط سنی، برتری قومی، مذهبی، اعتقادی پشت درهای بیمارستان سرگردان نشود. در این شرایط حتی بیماران غیرکرونایی هم که نیازمند تخت آی سی یو بودند هم پذیرش شدند و این عملکرد نقطه اتکایی برای وزارت بهداشت کشور است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در ایام اول شیوع بیماری کرونا نمی دانستیم که یک بیمار کووید بستری در آی سیو در هردقیقه نیازمند ۲۵ لیتر اکسیژن است، اضافه کرد: متوسط مصرف اکسیژن طراحی شده در بیمارستان ها یک تا پنج لیتر در دقیقه بود پس ما با کمبود اکسیژن مواجه شدیم. ما نمی دانستیم که ۳۰ درصد بیماران کرونائی نیازمند تخت آی سی یو می شوند و ناگهان با دو تقاضای اصلی تامین اکسیژن و تخت آی سیو مواجه شدیم اما به لطف خداوند در طول یک سال میزان تخت آی سی یو دو برابر شد و ۴۷۰ بیمارستان به دستگاه اکسیژن ساز با ظرفیت بالا مجهز شدند.

این مسئول افزود: امروز ما بیمارستانی نداریم که کمبود دستگاه اکسیژن ساز داشته باشد و خوشبختانه به تعداد تخت های آی سی یو هم اضافه شده است و به زودی ۱۴ هزار تخت بیمارستانی که ۳۰ درصد آنها تخت آی سی یو است به ظرفیت تخت های بیمارستانی کشور اضافه خواهد شد.

وی در ادامه به تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز پرسنل بیمارستانی اشاره نمود و اظهار داشت: متاسفانه ما در ایام اول به علت کمبود تجهیزات عزیزانی را از کادر پزشکی و درمانی از دست دادیم. متاسفانه تحریم ها بر روند تامین اقلام پزشکی و دارو اثر گذاشت و ما با بدبختی در یک برهه اقلام مورد نیاز کادر پزشکی را تامین کردیم.

وی اظهار داشت: به کوری چشم دشمنان و تحریم کنندگان ما کمتر از دوماه با تاکید بر دانش بومی تجهیزات و اقلام مورد نیاز را ساختیم و امروز ما به صادرکننده اقلامی چون ونتیلاتور و ماسک به کشورهای همسایه هستیم.

این مسئول اظهار داشت: در زمینه تامین دارو هم اتفاقات مبارکی در کشور افتاد. وقتی رمدسیویر و فاویپیراویر بعنوان یک آنتی وایرال موثر اعلام گردید. داغ بر دل ما می ماند که اگر بیماران ما این دارو را داشتند مشکلات حل می شد پس ما علاوه بر این که با همه مشقات این داروها را وارد کردیم بلافاصله صنعت دارویی کشور ساخت دارو را شروع کرد و سه چهار شرکت داروها را ساختند و ما امروز دیگر نیازی به واردات این ضدویروس ها نداریم.

نمکی خاطرنشان کرد: ما در زمینه واکسن نیز ورود کردیم و بر تولید داخلی متمرکز شدیم و با کمک بخش خصوصی واکسن را تولید کردیم.

وی درباب مخالفت با انجام آزمایش واکسن کرونا در داخل ایران توسط چینی ها اظهار داشت: مکاتبات را از اردیبهشت سال۹۹ با چینی ها دارم؛ قرار بود کاری که با امارات و ترکیه کردند ما هم در کلینیکال ترایال فاز سه آنها شرکت نماییم ولی ما این کار را نکردیم این دستور مقام معظم رهبری و رییس جمهور و خود من بود که ما در هیچ کلینیکال ترایالی شرکت نمی نماییم مگر این که قرارداد تولید مشترک ببندند. اگر با ما قرارداد تولید مشترک ببندند ما اجازه می دهیم مردم ما مورد آزمایش قرار گیرند در غیر این صورت حرمت ایرانی را فدای این حرف ها نمی نماییم.

وزیر بهداشت درباب خرید و تولید واکسن روسی در ایران هم اعلام نمود: وقتی تکنولوژی روسیه را نگاه کردم دیدم یکی از بهترین تکنولوژی های دنیا است و قرار شد اول قرارداد خرید ببنیدیم بعد به سمت تولید مشترک برویم.

نمکی خاطرنشان کرد: ما در واکسن عقب هستیم و بااینکه در سال ۱۲۹۹ پاستور و در سال ۱۳۰۳ رازی را داشتیم اما ۴۰ سال عقب افتادیم اما در یکسال گذشته به اندازه ۲۰ سال جلو افتادیم. این حرکت آغاز شد آقایان در داخل اعلام نمودند که ما واکسن روسی نمی زنیم آقای رییس جمهور به من زنگ زدند که جو سازی کرده اند من گفتم این جوسازی را می شکنم بنابراین فرزند خودرا آوردم تا واکسن بزند و این افتخار این سرباز بود که نخستین واکسن وارداتی را فرزندم تزریق کرد و افتخار جمهوری اسلامی است که نخستین واکسن تولید داخلی را فرمانده روز گذشته زد.

وی افزود: این در دنیا بی سابقه است. این جان نثاری برای ملت بی سابقه است که سرباز جگرگوشه را بنشاند تا نخستین واکسن وارداتی را بزند و فرمانده خودش با کمال رشادت نخستین واکسن تولید داخل را بزند که به مردم ایران اعلام کنند اگر هر عارضه ای داشته باشد اول مال من این نشان از مردمی بودن این ساختار دارد.

وزیر بهداشت اعلام نمود: امروز ما در کشور جمهوری اسلامی ایران تمام پلت فرم های موفق دنیا را داریم یکی از آنها در برکت است. برخی می پرسند چرا روی همه اینها را کار کرده اید دلیل این سوال عدم شناخت است.

نمکی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز با کمال افتخار به جرگه واکسن سازان دنیا در زمینه کووید پیوسته است کشوری در دنیا در کووید موفق خواهد شد که خودش واکسن کووید را بسازد. کووید۱۹ فعلا دست بردار از سر ما نیست ما دو دستاورد در واکسن سازی پیدا کردیم یک ساخت واکسن دو آمادگی برای ساخت واکسن مقابل موتاسیون ها و این خیلی مهمست.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.