مسئولیت اجتماعی شرکت ها، رهیافتی برای چالش سلامت جامعه

یکی از دستاوردهای بشر در قرن گذشته، پیشرفت در تولید مواد غذایی و همگامی عرضه و تقاضا بود.

به گزارش تجاری خبرگزاری مهر، حالا بیش از ۶ میلیارد نفر از گرسنگی و سو تغذیه دور هستند، اما در نقطه مقابل، با چیزی در حدود ۲ میلیارد انسان مبتلا به سو تغذیه ناشی از کمبود ریز مغذی ها مواجهیم.
این افراد برخلاف تصور، به مواردی مانند اضافه وزن، ضعف سیستم ایمنی مبتلا هستند، عوارضی که باتوجه به همه گیری کرونا، بعنوان پیش زمینه های اصلی ابتلاء به بیماری ناشی از این ویروس معرفی شده اند.
این موضوع سبب شد خیلی از شرکت های غذایی به سبب مسئولیت های اجتماعی خود، برای حل این معضل دست به کار شوند.
تغییر تعریف «امنیت غذایی» در گذر زمان
در برهه ای، مبحث «امنیت غذایی» با اتکا بر تعریف پذیرفته شده در اجلاس غذا در سال ۱۹۹۶ شامل تامین دائمی غذای کافی، ایمن و مقوی، برای یک زندگی فعال و سالم بود.
تاکید بر واژه «مقوی» نشان می داد که غذا علاوه بر سهولت دسترسی، باید حاوی مواد مغذی باشد.
اخیراً، با آشکار شدن ماهیت و شدت سو تغذیه و به خصوص تأثیر منفی آن در رشد کودکان، مفهوم امنیت غذایی برای تاکید بر کیفیت و در بر گرفتن عوامل محیطی، توسعه داده شد.
بر همین اساس، تعریف امنیت غذایی در سال ۲۰۱۲ به این شکل مطرح شد: «دسترسی دائمی، جسمی، اجتماعی و اقتصادی مردم به غذایی مطمئن، کافی و با کیفیت برای تامین نیازهای غذایی روزانه در محیطی بهداشتی و دارای مراقبت های لازم جهت فراهم کردن زندگی سالم و فعال.»
افزایش نگرانی ها در مورد سو تغذیه پنهان
به تازگی اما نگرانی ها در مورد سومین جنبه سو تغذیه، یعنی اضافه وزن و کاهش ایمنی بدن بالا رفته است. این نوع سو تغذیه مربوط به کمبود عناصر ریز مغذی است که به ویژه برای کودکانی که بیشتر درگیر آن هستند، عواقب مادام العمر دارد.
این امر با اختلال در رشد شروع شده و با افزایش ریسک ابتلاء به بیماریها ادامه می یابد که در نهایت به ایجاد ضعف در سیستم ایمنی بدن ختم می شود. با جدی تر شدن این معضل، به ویژه در همه گیری کرونا، کشورهای توسعه یافته در پی اجرای سیاست های نوآورانه ای در سیستم های کشاورزی و صنایع غذایی خود هستند تا تمرکز بیشتری بر سطح ایمنی بدن شهروندان خود کنند.
دولت ها به سبب وظایف ذاتی و نهادهای مردم نهاد و شرکت های صنایع غذایی به سبب مسئولیت مدنی، رویکرد های مداخله گرایانه ای را در این موارد اتخاذ نموده اند که یکی از آنها، زیر ذره بین بردن تحول در سیستم های غذایی و بررسی نحوه مواجهه با این معضل بود؟
به نظر می رسد «کاله»، برند شناخته شده گروه صنایع غذایی سولیکو پاسخ درخوری برای آن یافته است، چونکه بررسی سبد محصولات این شرکت و همین طور کمپین های تبلیغاتی آن، نشان میدهد که تامین حداکثری سبد غذایی و ریز مغذی های شهروندان در اولویت قرار گرفته است. ماست سون کم چرب کاله که یکی از پرطرفدارترین محصولات لبنی موجود در بازار است محصول همین سیاست است.
شاخص های سبد غذایی، ملاکی مهم برای کشورهای توسعه یافته
شاخص های سبد غذایی یکی از مهم ترین ملاک ها برای اندازه گیری توسعه یافتگی کشورهاست. این شاخص در دو سطح مورد ارزیابی قرار می گیرد؛ سطح اول برای اطمینان از سالم بودن سبد غذایی و سطح دوم مقرون به صرفه بودن آنست.
مسئولیت اجتماعی شرکتها و امنیت غذایی شهروندان
رسیدن به امنیت غذایی، بهره مندی از نوآوری های حوزه های کشاورزی، فناوری ارتباطات، اقتصاد و حضور فعال شرکت های بزرگ را می طلبد.
در واقع راه های بسیاری وجود دارد که این شرکتها دسترسی کافی شهروندان به رژیم مغذی را در دستور کار خود قرار دهند.
این در حالی است که شرکت های بزرگ، گاهی اوقات به مسئولیت مدنی خود فارغ از معادله های سود و عمل می کنند و در بحران های اجتماعی بعنوان یک کنشگر اجتماعی وارد عمل می شوند.
مسئولیت اجتماعی «کاله» در دوران کرونا
کرونا یکی از بحران های بزرگ اجتماعی است که برخی شرکت های بزرگ مانند «کاله» توانستند در مقابله با آن، نقش بارزی از منظر مسئولیت اجتماعی ایفا کنند.
این شرکت در امتداد مقابله با نتایج منفی این همه گیری و تامین امنیت غذایی شهروندان، سال قبل در طرحی مشترک با «هلال احمر» و «اسنپ» با عنوان «به هم دلگرمیم» به ازای هر ریتوییت در توئیتر، یک بسته غذا حاوی انواع محصولات لبنی و پروتئینی را به دست خانواده های لطمه دیده از کرونا در استانهای تهران، قم، مازندران و خوزستان رسانید.
در این طرح که با کمک وزارت بهداشت، و سایر دستگاه های حمایتی انجام شد این محصولات، جمعاً به ارزش ۲۰۰ هزار تومان به حمایت دیدگان اختصاص یافت:
۴ پاکت شیر تتراپک ۱ لیتری کم چرب
یک بسته پنیر سفید ۴۰۰ گرمی
۴ پاکت خامه تتراپک
۲ بطری دوغ ۱.۵ لیتری
۲ بطری نوشابه لاکی دو ۱.۵ لیتری
یک سطل ماست کم چرب پروبیوتیک ۲.۲ کیلویی
یک بسته مخلوط سبزیجات منجمد ۴۰۰ گرمی
یک بسته سیب زمینی سرخ کرده ۷۵۰ گرمی
یک بسته لوبیا سبز ۴۰۰ گرمی
یک بسته برگر ۵ عددی
یک بسته کباب لقمه ۹ عددی
بسته کوکتل مرغ ۳۰۰ گرمی
از سوی دیگر، این شرکت با تامین سبد غذایی سرشار از کلسیم در دوران کرونا و عدم افزایش قیمت فراورده ها، با تولید محصولات سرشار از پروبیوتیک و غنی شده با ال کازئی درجهت تقویت سیستم ایمنی شهروندان… گام بلندی درمبارزه با این همه گیری برداشت.
نقش پروبیوتیک ها در مبارزه با کرونا
این روزها با گسترده تر شدن مطالعات و پژوهش های میدانی، نقش تعیین کننده پروبیوتیک ها در مقاومت بدن قبل و پس از بیماری، برجسته تر شده است.
در مقاله ای که سال قبل از طرف دانشگاه فردوسی به کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ارائه شد، آمده است: «برخی مطالعات نشان می دهند که ارتباطی بین روده و ریه وجود دارد و تا حدی ممکنست علایم توسط پروبیوتیک ها تعدیل شود، بدین سان علایم گوارشی بطور مطلوب تغییر می کند و همین طور از سیستم تنفسی محافظت می کند.»
با توجه به توانایی گزارش شده از سویه های مختلف پروبیوتیک مانند «ال کازئی» در بهبود ایمنی مخاط در مقابل عوامل بیماری زا، اثرات احتمالی نیز در پیشگیری و درمان عفونت های دستگاه تنفسی پیشنهاد شده است.
همچنین، به اعتقاد یک دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مصرف پروبیوتیک ها تا ۴۰ درصد از عفونت های تنفسی پیشگیری می کند و انواع لبنیات خصوصاً ماست و دوغ همچون پروبیوتیک هایی به شمار می روند که رشد میکروب های مفید را در بدن سبب می شوند.
ارتش پروبیوتیک «کاله» به جنگ کرونا می رود
در همین راستا، و باتوجه به واقعیت علمی فوق، برند «کاله» در امتداد مسئولیت اجتماعی خود برای مقابله با این همه گیری، از تولید محصولات پروبیوتیکی که تأثیر آنها در پیشگیری و همین طور درمان کرونا به اثبات رسیده، غافل نشده است.
این شرکت با بهره بردن از L.Casei یا لاکتوباسیلوس کازئی، یکی از انواع پروبیوتیک هایی که در میکروارگانیسم میلیاردی روده ها و سایر دستگاه های حیاتی بدن استقرار دارند و وظیفه جنگیدن با باکتری های مضر و حفظ سلامت بدن را بر عهده دارند، ارتش خود برای تقویت ایمنی بدن در مقابله با کووید ۱۹ را بیش از هر زمان دیگری تجهیز کرده است.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.