شایع ترین علل مبتلاشدن به یک اختلال عصبی پیش رونده

بیماری پارکینسون نوعی اختلال پیشرونده سیستم عصبی است که روی حرکت تأثیر می گذارد و علایم آن به تدریج آغاز می شود.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، گاهی اوقات شروع این علایم تنها با یک لرزش کوچک در یک دست که فرد به سختی متوجه آن می شود، هم راه است.
در مراحل اولیه بیماری پارکینسون ممکنست علایم خفیف بوده یا حتی به سختی قابل تشخیص باشد اما با پیشرفت بیماری و با گذشت زمان، علایم آشکارتر و شدیدتر می شوند.
بااینکه علت دقیق بیماری پارکینسون معین نیست اما شواهدی وجود دارد در خصوص اینکه تعدادی از عوامل سبب افزایش ریسک مبتلاشدن به پارکینسون می شوند. تعدادی از عوامل موثر در بروز پارکینسون اجتناب ناپذیرند اما برخی دیگر با انتخاب سبک زندگی سالم و رعایت جوانب احتیاط، قابل کنترل هستند.
برای مثال سن از عوامل موثر در مبتلاشدن به این اختلال است. در بیشتر افراد مبتلا به پارکینسون، علایم و نشانه های بیماری در سن ۶۰ سالگی یا پس از آن بروز می کند. با این وجود در ۵ تا ۱۰ درصد موارد این علایم زودتر نیز پدیدار می شوند. در صورتیکه پارکینسون قبل از سن ۵۰ سالگی بروز پیدا کند به آن پارکینسون “زودهنگام” می گویند.
فاکتور بعدی جنسیت است. احتمال مبتلاشدن به پارکینسون در مردان ۵۰ درصد بیشتر از زنان است. با این وجود یک مطالعه نشان داده که احتمال مبتلاشدن به این بیماری در زنان با افزایش سن افزایش می یابد. به باور متخصصان این امر می تواند به دلیلهای مختلفی همچون سبک زندگی، خاصیت های ژنتیکی، عوامل هورمونی و تفاوت در ساختار مغز که مربوط به تولید دوپامین می شود، بستگی داشته باشد.
عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی نیز از شاخصهای خطرزای مبتلاشدن به این اختلال است. فردی که یکی از بستگان نزدیک او مانند پدر و مادر یا خواهر و برادرش به پارکینسون مبتلا بوده، در مقایسه با دیگران احتمال بیشتری برای مبتلاشدن به این بیماری دارد. طبق اعلام بنیاد پارکینسون، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد مبتلاشدن به این بیماری به سبب عوامل ژنتیکی و ارثی است.
تروما یا ضربه مغزی نیز از عوامل اثرگذار می باشد. افرادی که دست کم یک دفعه ضربه ای به سرشان خورده است، احتمال بیشتری برای مبتلاشدن به پارکینسون دارند. یک مطالعه نشان داده در بین کهنه سربازان حتی با یک ضربه مغزی (TBI) خفیف و با در نظر گرفتن عوامل روانی و دیگر عوامل، خطر مبتلاشدن به پارکینسون تا ۵۶ درصد افزایش می یابد. بنا بر این سفارش می شود به هنگام استفاده از وسایل نقلیه خصوصاً موتورسیکلت حتما از کمربند ایمنی، کلاه ایمنی و دیگر نگهدارنده های ایمنی استفاده کنید.
علاوه بر این قرار گرفتن در معرض سموم یا مواد شیمیایی هم می تواند خطر مبتلاشدن را افزایش دهد. برای مثال افرادی که در حرفه های خاص کار می کنند، ممکنست به سبب قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص، احتمال بالاتری برای مبتلاشدن به پارکینسون داشته باشند. همین طور بعضی شواهد حاکی از آنست که قرار گرفتن در معرض سموم خاص مانند حشره کش ها، آفت کش ها و علف کش ها می تواند احتمال مبتلاشدن به پارکینسون را افزایش دهد.
بنابر گزارش سایت تخصصی “مدیکال نیوز تودی”، در عین حال برخی داروها مانند داروهای ضدروان پریشی که برای درمان پارانویا و اسکیزوفرنی شدید مورد استفاده قرار می گیرد نیز می توانند سبب مبتلاشدن به پارکینسون یا ایجاد علایم شبیه به این بیماری شود. همین طور برخی شواهد نشان میدهد که استفاده از نوعی محصول هروئین مصنوعی (MPTP) می تواند منجر به ایجاد علائمی شبیه به بیماری پارکینسون شود.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.