یک متخصص تغذیه مطرح کرد؛ تغذیه قبل و پس از تزریق واکسن کرونا چگونه باشد

یسکافه: یک متخصص تغذیه درباب تغذیه سالم قبل و پس از تزریق واکسن کرونا و همین طور تقویت سیستم ایمنی بدن جهت مقابله با این ویروس به ارائه نکاتی پرداخت.

شهاب اولیایی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار مهر درباب سفارش های تغذیه ای برای قبل و پس از تزریق واکسن کرونا اظهار داشت: درباب تغذیه پیش از تزریق واکسن باید گفت رژیم غذایی خاصی لازم نیست و اگر بطور کلی رژیم غذایی داشته باشیم که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده باشد می تواند برای زمان تزریق واکسن هم مناسب باشد.
وی اضافه کرد: اما باتوجه به سفارش های تغذیه ای، شب پیش از تزریق واکسن بهتر است که غذای سبک مثل سوپ های مقوی و مغذی حاوی عصاره مرغ یا گوشت، سبزیجات تازه و خانواده کلم ها استفاده شوند.
این متخصص تغذیه اظهار نمود: مصرف آب و مایعات به مقدار کافی؛ خواب راحت و کافی از نظر کیفی و کمی به جهت کاهش استرس و اضطراب پرهیز از کار با کامپیوتر و لپ تاپ و وسایل الکترونیک پیش از خواب، مصرف صبحانه پیش از تزریق واکسن بمنظور جلوگیری از افت قند و فشار خون از اهمیت بسیار زیادی برخوردارست.
اولیایی بیان کرد: چنانچه اگر تزریق واکسن برای افراد همراه با عوارض نبود بهتر است به مقدار کافی آب بنوشند و غذاهایی حاوی امگا ۳ مانند گردو، ماهی یا مکمل امگا ۳ را مصرف کنند.
این متخصص طب سنتی با اشاره به مصرف گیاهان دارویی با خواص ضد التهابی جهت تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد: مصرف گیاهان دارویی مانند زنجبیل، نعنا فلفلی، زردچوبه، سیر و پیاز، دارچین که دارای خاصیت ضد التهابی هستند به همراه مصرف آجیل، مغزها، روغن کنجد و روغن زیتون جهت تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر هستند.
وی اظهار نمود: مصرف میوه و سبزیجات به سبب بهره مندی از آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی برای سیستم ایمنی مناسب می باشد همین طور مصرف مقادیر کافی از پروتئین ها مانند حبوبات، تخم مرغ که حاوی روی و سلنیوم اند هستند.
این متخصص تغذیه با اشاره به این که در زمان شیوع ویروس کرونا از غذاهای فست فود، کنسروی چرب و پرنمک استفاده نشوند اشاره کرد: چنانچه اگر افراد با بدن درد شدید مواجه گشتند می توانند مواد غذایی ضد التهاب که نام برده شد را بهره برده همین طور تخم آفتابگردان، سبزی های برگ سبز، غلات، بادام زمینی، شکلات تلخ، چای معمولی و سبز می تواند به رفع خستگی کمک می کنند گفتنی است؛ مصرف نوشیدنی های خیلی شیرین سیستم ایمنی را تضعیف می کند.
اولیایی اشاره کرد: مصرف پوره سیب زمینی، ماست پروبیوتیک، مرغ آب پز در افرادی که با مشکل اسهال بعد از تزریق واکسن مواجه اند کمک کننده خواهد بود و چنانچه فرد با ضعف و بی حالی روبه رو بود می تواند از منابع ویتامین B1 و B6 مثل غلات، نان جو، شیر و لبنیات، عسل، دارچین، سیاه دانه و زنجبیل استفاده نماید.
این متخصص تغذیه با اشاره به این که در صورت بروز تب بعد از تزریق واکسن به پزشک مراجعه شود اظهار داشت: استرس یکی از فاکتورهای مهم تضعیف کننده سیستم ایمنی است که خیلی از افراد به سبب استرس بالا گرفتار وخامت حال در بیماری می شوند بدین سبب کنترل استرس برای مقابله با کرونا عامل بسیار مهمی است.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.