توصیه متخصصان تغذیه؛ فواید اعجاب انگیز میوه پاپایا برای افراد مسن

یسکافه: میوه پاپایا برای همه افراد سالم مفید می باشد، اما برای افراد مسن به سبب فواید شگفت انگیزش برای سلامتی، فوق العاده است.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از ساوند هلث، خاستگاه اصلی میوه پاپایا کشور مکزیک و آمریکای مرکزی است. پاپایای رسیده از نظر طعم بسیار شیرین است و می توان آنرا بصورت خام مصرف کرد.
به غیر از اهداف دارویی و درمانی، فواید تغذیه ای مصرف پاپایا گوناگون است و کریستف کلمب آنرا میوه فرشتگان می نامید.
پزشکان و متخصصان تغذیه سفارش می کنند که پاپایا به سبب مقدار بالای اسید پانتوتنیک، فولات، فلاونوئیدها و کاروتن ها، فیبر و ویتامینA، C و E به رژیم غذایی افراد مسن افزوده شود.
این میوه همین طور منبع خوبی از منیزیم، کلسیم، آهن، ریبوفلاوین، تیامین و نیاسین است که برای عملکرد صحیح بدن ضروری هستند. تعدادی از فواید مهم خوردن این میوه شامل موارد زیر است:
کاهش خطر بیماری قلبی
آنتی اکسیدان های قوی موجود در پاپایا از اکسید شدن کلسترول جلوگیری می کند. کلسترول اکسید شده به طور معمول تجمع یافته و سپس به دیواره رگ های خونی می چسبد و در افراد مسن موجب حمله قلبی یا سکته مغزی می شود. داشتن قلب سالم یکی از فواید مصرف پاپایا است و بنا بر این است که برای افراد مسن سفارش می شود. سالمندانی که روزانه از این میوه استفاده می نمایند احتمالاً پیری سالمی داشته و از هر گونه بیماری قلبی عروقی دور هستند.
کاهش ریسک بیماری چشمی
تصور می شود که میوه پاپایا در کنترل پیری زودرس بسیار مؤثر است. این میوه به بدن کمک می نماید غذای مصرفی را به درستی هضم کند که به نوبه خود سیستم گوارش را سالم نگه می دارد. آنتی اکسیدان موجود در این میوه از چشم در مقابل دژنراسیون ماکولا ناشی از افزایش سن که می تواند منجر به کوری، اختلال بینایی و تاری شود، محافظت می کند. افراد بالای ۶۲ سال به طور معمول تحت تأثیر این عارضه چشمی قرار دارند که می توان با افزودن این میوه به رژیم غذایی روزانه از ابتلاء به آن پیشگیری نمایند.
بعلاوه فواید سلامتی پاپایا را می توان با مصرف برگ آن به دست آورد. برگ این میوه به بهبود بینایی انسان کمک می نماید. برگ پاپایا دارای غلظت بالایی از بتاکاروتن (ویتامین A) است که برای سلامت چشم بسیار ضروری می باشد.
حفاظت در مقابل انواع سرطان ها
مطالعه ای در دانشگاه فلوریدا نشان داد که پاپایا و عصاره برگ آن بر رشد تومور در سینه، لوزالمعده و سایر قسمت های بدن مؤثر است. خواص آنتی اکسیدانی موجود در پاپایا می تواند با تجمع رادیکال های آزاد در بدن مبارزه کند. رادیکال های آزاد، سلول های متوقف شده ای هستند که می توانند موجب رشد سرطان در بدن انسان شوند. فیبر موجود در پاپایا در بدن حرکت کرده و خودرا به سموم سرطان زا در روده بزرگ متصل می کنند. این روند به دفع این سموم از سلول های روده بزرگ کمک کرده و در نتیجه از سرطان روده جلوگیری می کند.
کمک به کنترل دیابت
پاپایا میوه ای عالی برای افراد مسن دیابتی است. ویتامین ها و مواد مغذی گیاهی موجود در میوه و برگ ها نه فقط حساسیت به انسولین را در خون می افزایند، بلکه خطر ابتلاء به بیماریهای قلبی نیز کاهش پیدا می کند. برای جراحات یا زخم ها، خوردن میوه و نوشیدن چای تهیه شده از برگ های آن موجب بهبود روند بهبود می شود.
درمان التهاب
علائم تعدادی از بیماریهای التهابی شایع در افراد مسن می تواند بسیار جدی باشد. با این وجود، آنزیم های پاپائین و کیموپاپاین موجود در پاپایا می توانند به کاهش علایم کمک کنند. سالمندان مبتلا به امراض التهابی نظیر آسم، آرتروز و روماتیسم مفصلی باید بطور منظم از این میوه مصرف نمایند.
مدیریت استرس
مصرف یک بشقاب پاپایا بعد از یک روز سخت کاری راهی مناسب برای کاهش استرس است. مواد مغذی غنی از ویتامین C موجود در پاپایا می تواند به حفظ آرامش کمک نماید. مطالعه ای در دانشگاه آلاباما نشان داد که حدود ۲۰۰ میلی گرم ویتامین C می تواند به کنترل هورمون های استرس کمک نماید. بدین سبب به سالمندان سفارش می شود همیشه روز خودرا با مصرف یک بشقاب پاپایا تازه شروع کنند.
تقویت سیستم ایمنی
سیستم ایمنی بدن هدایتگر بدن در مقابل انواع عفونت ها است. یافته ها نشان میدهد که افراد مسن به آسانی می توانند به عفونت مبتلا شوند. دلیل اصلی این امر سن بالاست. سیستم داخلی بدن انسان با افزایش سن ضعیف می شود در نتیجه، افراد مسن می توانند به آسانی بیمار شوند. تحقیقات نشان داد که یک عدد پاپایا دارای بیش از ۲۰۰٪ نیاز روزانه (زنان ۷۵ میلی گرم و مردان ۹۰ میلی گرم) ویتامین C بدن است. ویتامین C برای رشد و ترمیم بافت های بدن لازم است و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از بدن در مقابل انواع عفونت ها و بیماریها می شود.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.