معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت مطرح کرد سو استفاده مدعیان طب سنتی از اعتقادات مردم و دخالت غیر مجاز در امر درمان

به گزارش یسکافه معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت ضمن اشاره به درخواست جامعه برای دریافت خدمات طب سنتی، در عین حال اظهار داشت: متأسفانه ما در کف جامعه شاهد یک جریان بی نظم و آشفته ای هستیم که با ادعای طب سنتی یا طب اسلامی و با سو استفاده از اعتقادات مذهبی مردم در حالیکه نه آموزش علمی دیده اند و نه مجوز قانونی دارند، در امر درمان دخالت می کنند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر مرتضی مجاهدی – عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل و معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان این مطلب و اشاره به لزوم توسعه طب سنتی و مکمل در کشور، اظهار داشت: در چند دهه اخیر با تأکیدات و برنامه های استراتژیک سازمان جهانی بهداشت، همه کشورها ملزم به توسعه عملی طب های مکمل و طب های سنتی خود شدند که همچون ایران هم مشمول این برنامه بود و از طرفی درخواست ها و تقاضاهای داخل کشور از سمت متولیان طب سنتی و عموم مردم افزوده شد و سبب شد که نظام سلامت ما و مجموعه نظام توجه ویژه ای به احیای علمی و آکادمیک طب ایرانی کنند.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس از سال ۱۳۸۶ رشته طب سنتی ایرانی در برخی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور شکل گرفت و آموزش طب سنتی ایرانی به شکل هدفمند و علمی شروع شد که تابحال هم ادامه دارد و در کنار آموزش ها؛ تولید مستندات علمی، شواهد بالینی و نتایج پژوهشها در مورد اثبات میزان اثربخشی روش های تشخیص درمان طب ایرانی هم انجام می شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل در مورد رویکرد محافل علمی دنیا و سازمان جهانی بهداشت نسبت به توسعه طب های مکمل و جایگزین اظهار داشت: چند دهه ای است که سازمان جهانی بهداشت در راه توسعه علمی و نظام مند طب های سنتی استراتژی های 10 ساله می نویسد، شرح وظایف اعضا را جهت توسعه هرچه بیشتر و علمی تر طب های سنتی مشخص و تاکید می کند که طب رایج محدودیت ها و هزینه های سنگینی دارد، در بعضی جاها در دسترس نیست و در برخی از بیماری ها به اندازه لازم مؤثر نیست. از آن طرف دسترسی عموم مردم و نگرش فرهنگی خیلی از جوامع به طب های سنتی و مکمل خودشان بیشتر است و افراد با هزینه کمتر می توانند با رعایت اصول سبک زندگی در رابطه با طب های سنتی یا استفاده از درمان های ساده به نتایج خوبی برسند.
وی ادامه داد: همه این موارد را سازمان جهانی بهداشت وابسته به این دانسته که نظام های سلامت کشورها مستندات و شواهد علمی لازم برای درمان های سنتی و مکمل را تولید کنند، کارآزمایی های بالینی، تجربیات بالینی، کارهای آزمایشگاهی و فعالیتهای پژوهشی را انجام بدهند و با مستندات علمی، توانمندی و اثربخشی این روش ها را به جامعه علمی عرضه کنند و در نظام سلامت خود بگنجانند.
مجاهدی با اشاره به اینکه خیلی از دانشگاه های کشورهای توسعه یافته مبحثی به نام Integrative medicine یا طب تلفیقی را مطرح کرده اند، عنوان کرد: در بخش های بیمارستانی این کشورها، وقتی بیمار رجوع می کند، بعد از تشخیص بیماری، گروهی از متخصصین طب سنتی و رایج همفکری کرده و برای مدیریت درمان آن بیماری با تلفیقی از روش های طب مکمل و طب رایج، به توافق می رسند و خدمات سلامت در یک فضای علمی خوب و با طب تلفیقی به بیماران عرضه می شود.
این پزشک و متخصص طب ایرانی با اشاره به اینکه برخی از کشورها مثل چین، کره و بعضی از کشورهای آسیای جنوب شرقی و حتی کشورهای اروپایی آمریکایی در این حوزه پیشرو هستند، عنوان کرد: در بعضی از کشورها این جریان توسط محققینی که حتی امکان دارد بومی کشورهای خاستگاه آن طب نباشند مدیریت می شود و درحال توسعه علمی است.
وی خاطرنشان کرد: در ایران برخلاف پیشرفت هایی که در چند سال گذشته داشته ایم و اقداماتی که تابحال صورت گرفته است، به خاطر حاشیه هایی که بوجود آمده یک مقدار از برنامه عقب هستیم؛ حتی نظام سلامت ما در مورد دستورالعمل ها و ملزوماتی که سازمان جهانی بهداشت در استراتژی های هر دهه خود در توسعه طب سنتی عرضه می دهد، عقب است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل ضمن اشاره به این که در کشور ما درخواست جامعه برای دریافت خدمات طب سنتی بسیار بالا است، اما به علت عدم سازماندهی و نظارت مناسب در نظام سلامت، زمینه برای فعالیتهای درمانی غیر قانونی فراهم گشته است، اظهار داشت: متأسفانه ما در کف جامعه شاهد یک جریان بی نظم و آشفته ای هستیم که با ادعای طب سنتی یا طب اسلامی و با سو استفاده از اعتقادات مذهبی مردم در حالیکه نه آموزش علمی دیده اند و نه مجوز قانونی دارند، در امر درمان دخالت می کنند.
دکتر مجاهدی تصریح کرد: این مشکل به این علت بوجود آمده که تولیت نظام سلامت ما از سالهای گذشته، این تقاضای بالا را پیشبینی نمی کرد و هم اکنون محافل علمی و قانونی ما پاسخگوی نیازهای مردم نیستند.
معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت ضمن اشاره به برگزاری دومین جشنواره طب ایرانی در آبان ماه سال جاری، اظهار داشت: عرضه فعالیتهای علمی برجسته و معرفی پژوهشگران موفق در این رویداد سبب می شود تا نگاه محافل علمی و عمومی به جریان علمی و آکادمیک طب ایرانی معطوف شده و زمینه برای توسعه هرچه بیشتر این مکتب طبی فراهم گردد.
مجاهدی با اشاره به اینکه سال جاری در این جشنواره به علت شرایط همه گیری کرونا بخش ویژه کووید ۱۹ دیده شده است، اظهار داشت: تمام فعالیتهای ارزشمند ای که در ابعاد مختلف در حوزه پیشگیری و مقابله با کووید ۱۹ انجام شده به دبیرخانه جشنواره ارسال می شود و از بین آثار، پژوهشها و طرح های برتر انتخاب و از برگزیدگان تجلیل به عمل خواهد آمد.
وی ابراز امیدواری کرد: ان شاءالله بتوانیم با برگزاری این رویدادهای علمی، پژوهش های مستند به شواهد بالینی و آموزش های در رابطه با آنها را توسعه دهیم تا از این طریق زمینه برای اجرای اسناد بالادستی فراهم و نیازهای جامعه برطرف شود.
گفتنی است؛ دومین جشنواره طب ایرانی، ۱۹ آبان، برابر با روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه»، برگزار می گردد. مهلت ثبت نام و ارسال آثار از تاریخ 20 تیر شروع شده و تا ۱۵ مهرماه ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت، علاقه مندان به شرکت در جشنواره می توانند برای مطالعه فراخوان و ثبت نام در آن به پایگاه جشنواره طب ایرانی به نشانی http: //pmfestival.ir رجوع کنند.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.