یک متخصص تغذیه عنوان کرد؛ تغذیه سالم در فصل پائیز با رعایت چند نکته

به گزارش یسکافه یک متخصص تغذیه اظهار داشت: با ورود به فصل پائیز و ایجاد هوای سرد زمینه برای مبتلاشدن به برخی از بیماریهای عفونی خصوصا عفونت تنفسی مهیاست و بدین سبب مصرف ریزمغذی ها نباید فراموش شود.

شهاب اولیایی درباب رعایت تغذیه سالم و تقویت سیستم ایمنی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: باتوجه به تغییرات فصل و در حقیقت ایجاد هوای سرد و پیدایش زمینه ابتلاء به برخی از بیماریهای عفونی خصوصاً عفونت های تنفسی سفارش ها در این فصل بیشتر دراین زمینه خواهد بود و متمرکز بر مصرف مواد غذایی است که می تواند سبب تقویت سیستم ایمنی شود و از بدن در مقابل عفونت های مختلف حمایت کند.
این متخصص تغذیه اضافه کرد: پیش از بیان هر نکته ای باید گفت یکی از با اهمیت ترین سفارش ها نوشیدن آب است؛ آب برای سلامت عمومی بدن، تقویت سیستم ایمنی، کارکرد اندام هایی مانند کلیه و تنظیم دمای بدن حائز اهمیت می باشد چونکه بدنی که هیدراته باشد اگر گرفتار بیماریهای عفونی و تنفسی مثل کرونا شود باتوجه به تب و تعریق نیاز به آب بیشتری پیدا می کند.
وی بیان کرد: در فصل پاییز با تغییر دما تعریق کمتر شده است و همین طور احساس تشنگی کمتر می شود؛ در چنین شرایطی متأسفانه خیلی از افراد به این نیاز بدن بی توجه خواهد شد در صورتیکه نوشیدن مقدار متوسط هشت لیوان آب را در روز باید در دستور کار قرار گیرد.
اولیایی اظهار نمود: مصرف مقادیر کافی از ویتامین C در سبزیجات و میوه تازه؛ همین طور ویتامین D برای تقویت سیستم ایمنی همچون منابع بسیار عالی هستند.
وی اشاره کرد: یکی از منابع خوب ویتامین D نور خورشید است و متأسفانه منابع غذایی زیادی از این ویتامین بهره مند نیستند، برای مثال تنها زرده تخم مرغ، شیر و روغن های غنی شده با ویتامین دی همچون موارد غذایی هستند که می توان برای کسب ویتامین D به سراغ آنها رفت.
این متخصص تغذیه بیان کرد: کمبود ویتامین D هم مشکلی شایع در بین ایرانیان است که موارد ارثی و ژنتیکی، جغرافیایی و در حقیقت زاویه تابش نور خورشید و آلودگی هوا که در فصل پاییز تشدید شده سبب می شود که ما با کمبود این ویتامین مواجهه شویم، بدین سبب بسته به نیاز می توان از مکمل های ویتامین D بصورت ماهیانه یک قرص ۵۰ هزار از این ویتامین را مصرف کنند.
وی با اشاره به این که مرگ و میر ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا در افرادی که سطح خونی ویتامین D پایینی دارند بیشتر از سایر افراد است اشاره کرد: ویتامین E هم که در جوانه گندم، روغن های حاوی این ویتامین، مغزهای گیاهی و همین طور در زیتون، انبه و کدو حلوایی وجود دارد همچون مواردی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بسیار زیادی می کند.
این متخصص تغذیه عنوان کرد: تامین اسید چرب امگا ۳ نیز که در مواد غذایی مثل گردو، ماهی موجود است از دیگر ویتامین هایی است که برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مهمست که در صورت در دسترس نبودن این مواد غذایی می توان از قرص های مکمل آن استفاده نمود.
اولیایی اشاره کرد: ویتامین A موجود در هویج، کلم، انبه، تخم مرغ و کره غنی شده، خرمالو وجود دارد؛ همین طور یکی از انار نیز بعنوان یکی از میوه هایی که در تقویت سیستم ایمنی مفید واقع می شود می توان نام برد؛ مصرف منابع پروتئین، پروتئین های حیوانی، گوشت، سفید و قرمز سفیده تخم مرغ، حبوبات و مغزها که تامین کننده مواد لازم برای تقویت سیستم ایمنی هستند را نیز نباید فراموش کرد.
وی بیان کرد: همانطور که می دانید اضافه وزن و چاقی یکی از فاکتورهای مهم در روند بیماریهای عفونی نظیر آنفلوانزا و کرونا است بدین سبب انجام کارهای ورزشی هوازی برای افرادی که گرفتار اضافه وزن هستند بسیار ضروری و مهم می باشد.
این متخصص تغذیه اشاره کرد: از آنجا که فصل پاییز طبع سرد و خشکی دارد بدین سبب افراد در این فصل باید از میوه ها و غذاهایی با طبع گرم استفاده کنند؛ مصرف عسل و چای، چای نعنا و آویشن، گل گاو زبان همراه با عسل می تواند بسیار دلپذیر و مفید باشد؛ همچنان نیز نباید فراموش کرد که تمام فصل ها اهتمام نماییم از مصرف غذاهای فست فود، کنسروی و سرخ کردنی ها تا حد امکان پرهیز شود و در نهایت تاکید به انجام ورزش داریم.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.