نکاتی درباره داروهای خوراکی کرونا

به گزارش یسکافه شرکتهای داروسازی همچون ˮمرکˮ وˮفایزرˮ در ایام اخیر اطلاعات امیدوارکننده ای از تولید داروهای خوراکی ضد کووید-۱۹ منتشر نموده اند و همینطور نتایج آزمایشات در ارتباط با اثربخشی نوعی داروی افسردگی در مقابله با کروناویروس می تواند نویدبخش این مورد باشد که فصل جدیدی در مبارزه با این همه گیری شروع شده است.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، تولیدکنندگان می گویند که این داروهای خوراکی باید بمحض ظاهر شدن نخستین علایم بیماری کووید-۱۹مصرف شوند تا از بروز نوع شدید بیماری و در نتیجه بستری شدن در بیمارستان جلوگیری شود.
جهان از زمان آغاز بحران همه گیری کووید-۱۹ به دنبال این شکل از درمان بوده است و الان بعد از ماه ها تحقیق، دو شرکت داروسازی مرک (Merck) و فایزر (Pfizer) مدعی هستند که به این هدف دست پیدا کرده اند.
اوایل ماه اکتبر شرکت مرک اعلام نمود که به دنبال دریافت مجوز برای قرص “مولنوپیراویر” از ایالات متحده است و فایزر هم روز جمعه برای دریافت تاییدیه قرص دیگری با نام تجاری “پاکسلُوید” اقدام نمود.
این دو قرص، درمان های ضدویروسی هستند و عملکرد آنها از راه کاهش توانایی ویروس در تکثیر و کاهش سرعت پیشرفت بیماری است. هر دو شرکت اعلام نموده اند که نتایج آزمایشات بالینی حاکی از کاهش چشم گیر احتیاج به بستری شدن در بیمارستان با مصرف این دو قرص است.
در افرادی که از قرص مولنوپیراویر مصرف کرده بودند خطر بستری شدن در بیمارستان تا ۵۰ درصد و در افرادی که از داروی پاکسلُوید مصرف کردند حدود ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده، باآنکه تاکید می شود که به علت پروتکلهای مختلف به کار گرفته شده در تحقیقات، باید از مقایسه مستقیم میزان اثربخشی این دو دارو اجتناب کرد.
همچنین بر مبنای مطالعه ای که شرح آن توسط متخصصان داروییِ برزیل در ماه اکتبر در مجله پزشکی “لنست” انتشار یافت، داروی افسردگی “فلووکسامین” که هم اکنون در دسترس عموم است هم نتایج امیدبخشی در جلوگیری از مبتلا شدن به نوع شدید کووید-۱۹ نشان داده است.

چرا داروهای خوراکی در درمان بیماری کووید-۱۹ حائز اهمیت هستند؟
درصورتیکه اثربخشی این داروها تایید گردد، گام بزرگی در مبارزه با بیماری کووید-۱۹ خواهد بود. این داروها در کنار واکسن می توانند جهان را در مقابل کروناویروس مسلح کنند.
در حال حاضر درمان هایی برای مقابله با این ویروس وجود دارد که بیشتر به شکل آنتی بادی های مصنوعی هستند. این داروها بیشتر به افرادی تزریق می شود که به نوع شدید بیماری مبتلا هستند. هرچند قرص را میتوان به سرعت برای بیمار تجویز کرد و بیمار هم آنرا به سادگی در خانه مصرف کند.

دو داروی خوراکی تولید مرک و فایزر چه محدودیت هایی دارند؟
در حال حاضر ارزیابی صحیح دو داروی شرکت مرک و فایزر دشوار است، چونکه هر دو سازنده فقط اظهاراتی را در مورد داروی خوراکی منتشر نموده و هنوز داده های کارآزمایی بالینی را در دسترس قرار نداده اند.
“کارین لاکوم” متخصص بیماری های عفونی در فرانسه ماه سپتامبر اخطار داد: تا وقتی که بررسی ها در حال انجام می باشد، باید با این نوع اظهار نظرات با “احتیاط” برخورد کرد.
وی تصریح کرد که این روش های درمانی یک بازار “بالقوه عظیم” برای گروههای داروسازی هستند.

اقدام ایالات متحده و اتحادیه اروپا به بررسی فوری داروی خوراکی کرونا
قرص مولنوپیراویر تولید شرکت مرک، تابحال در انگلیس مورد تایید قرار گرفته و مقامات بهداشتی این کشور روز پنجشنبه تجویز این دارو را برای بیمارانی که در معرض خطر مبتلا شدن به نوع شدید بیماری هستند، مانند افراد مسن، افراد چاق یا مبتلایان به دیابت تایید نموده اند.
مسئولان بهداشت و درمان ایالات متحده و اتحادیه اروپا هم درحال بررسی فوری این دارو هستند. آژانس دارویی اروپا روز پنجشنبه بدون اشاره به تاریخ قطعی وعده داد که روند رسیدگی به این دارو را سرعت بخشد.
به گزارش یسکافه به نقل از مدیکال اکسپرس، هم اکنون چندین کشور همچون ایالات متحده برای خرید داروی مولنوپیراویر ثبت سفارش کرده اند.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.