معرفی اینورتر ها با موتور کنترل

اینورتر ها دارای کاربردهای وسیعی هستند مثلاً در کامپیوترها برای منابع تغذیه سوئیچینگ استفاده میشوند یا در تاسیسات الکتریکی به منظور انتقال عمده توان کاربرد دارند.

اینورترها دارای قطعات متحرک نیستند و در موارد متعددی استفاده می‌شوند و کاربردهای وسیعی دارند. به واسطه اینورتر جریان مستقیم به جریان متناوب تبدیل خواهد شد و به بیانی دیگر تبدیل جریان DC به جریان AC انجام می‌شود. اینورترها به این دلیل نامگذاری شده اند که در گذشته به منظور تبدیل DC به AC  از مبدلهای AC  به DC به شکل معکوس استفاده گردیده است و در اصل می‌توان اینگونه گفت این دستگاه ها عمل مخالف تابع یکسوساز را انجام می دهند.

اینورتر فرکانسی با ظرفیت های متفاوت تولید می شوند مثلاً باید از اینورتر ۲۰HP برای یک موتور با توان ۲۰ اسب بخار استفاده کرد. از لحاظ ورودی اینورتر ها به دو گروه تک فاز و سه فاز تقسیم بندی می شوند در واقع دستگاهی بوده که به واسطه آن می توان به تغییر سرعت موتورهای سه فاز پرداخت. تنها از ورودی سه فاز برای اینورتر هایی که توان بالایی دارند استفاده می‌شود البته تمامی و خروجی ها سه فاز هستند. در اینورتر هایی که توان پایین دارند گاهی هشدارهایی برای عدم استفاده از آنها به منظور روشن نمودن لامپ های فلورسنت معمولی بوده است که دلیل آن وجود اتصال خازن تصحیح توان به شکل موازی با لامپ می باشد که وقتی خازن برداشته شوند این مشکل رفع می گردد.

همان طور که اشاره نموده ایم اینورتر ها دارای کاربردهای وسیعی هستند مثلاً در کامپیوترها برای منابع تغذیه سوئیچینگ استفاده میشوند یا در تاسیسات الکتریکی به منظور انتقال عمده توان کاربرد دارند. اینورترها برای تغذیه توان Ac  از منبع DC  استفاده می‌کنند. اینورتر های الکتریکی اسیلاتورهای الکتریکی توان بالا   بالا بوده اند. با استفاده از ترانسفورمر منبعAC تبدیل به ولتاژ دلخواه می‌شود ولی با همان فرکانس است. اینورترها افزون بر اینکه یکسوساز های DC هستند می‌توانند در هر فرکانسی ولتاژ ac یا dc را به ولتاژهای دیگر AC  یا DC تبدیل کنند. هیچ وقت توان خروجی از توان ورودی بیشتر نمی شود ولی می توان راندمان زیاد باشد.

در یک سیستم اینورتر ساده به واسطه سر وسط سیم‌پیچ ورودی منبع DC به ترانسفورمرر وصل می گردد و به سرعت بین سیم پیچ های بالا و پایین یک کلید سوییچ شده تا جریان برق دی سی به شکل متناوب به واسطه یک سر سیم پیچ اولیه و بعد از دیگری جریان پیدا کند. جریان متناوبAC  در تناوب جریان سیم پیچ اولیه در ترانسفورمر در سیم پیچ ثانویه تولید می شود.

تجهیزات سوئیچینگ شرکت موتور کنترل درنوع الکترومکانیکی دارای دو اتصال ثابت و یک اتصال متحرک با نگهدارنده فنری بوده است. فنر وظیفه دارد تا اتصال متحرک را خلاف یک اتصال ثابت نگه دارد و اتصال متحرک به واسطه آهنربای مغناطیسی به سمت اتصال ثابت مخالف کشیده می شود. با عمل سوئیچینگ قطع جریان آهنربای مغناطیسی انجام می‌گردد به نوعی که سویچ کلید به صورت دائم و با سرعت بین سیم پیچ های بالا و پایین انجام می گردد که با عنوان بیزر یا ویبراتور یا اینورتر الکترومغناطیسی شناخته می‌شود. در سرنگ خالکوبی، زنگ درب ها و بیزرها مکانیزمی شبیه به یکدیگر بکار برده است. وقتی که با توان نامی مناسب در وضعیت در دسترس بودن قرار میگرفتند ، ترانزیستورها و نمونه های دیگر سوئیچهای نیمه هادی در طراحی مدارهای اینورتر ورود پیدا کردند.

کاربردها و ویژگی های اینورترها

اینورتر دلتا دارای کاربردهای گسترده ی هستند که به صورت کلی می توان به کاهش مصرف برق یا ذخیره نمودن انرژی تا 50 درصد و در نهایت کاهش میزان مصرف انرژی، فراهم نمودن امکان تغییر سرعت موتور، برنامه ریزی حرکت، ایجاد نمودن سرعت زیادتر از سرعت نامی موتور، محیا کردن امکان تغییر سرعت موتور، حفاظت داشتن در برابر اضافه بار، عملکرد موتور حتی با وجود ولتاژ ورودی متغیر، امکان کنترل از راه دور و…. اشاره کرد.

البته کنترل دور یا تنظیم کننده سرعت موتور، بدون نیاز به کنتاکتور و به راحتی انجام تغییردهنده جهت دور، خاموش کردن و روشن کردن موتور بدون اینکه به قطع و وصل برق اصلی نیاز باشد، کم کردن ضربه های مکانیکی و در نهایت افزایش میزان عمر مفید بخش مکانیکی ، افزایش عمر مفید قطعات مکانیکی و همچنین پیشگیری از آسیب موتور و حفاظت موتور در برابر بالا رفتن ولتاژ از دیگر کاربردها و ویژگی های اینورتر است.

اینورترها در بخش های مختلفی استفاده می شوند که میتوان به فعالیتهای گشتاور متغیر همانند فن و پمپ، فعالیتهای توان ثابت همانند کشش و دستگاههای ماشینی، فعالیتهای گشتاور ثابت همانند میکسرها و…. اشاره کرد.

اطلاعات تکمیلی در وب سایت https://www.inverter.ir/   با ما همراه باشید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.