استراتژی گردشگری خارجی در گفت وگو با یسکافه تشریح شد ایران روی ۵ کشور تمرکز کرده است

به گزارش یسکافه مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی با تشریح استراتژی گردشگری ایران بعد از تغییراتی که همه گیری کووید- 19 در ذائقه سفر ایجاد کرده است، اظهار داشت: ایران برای جذب توریست خارجی روی پنج کشور چین، روسیه، عراق، جمهوی آذربایجان و عمان متمرکز شده و فعلا برنامه ای برای جذب گردشگران بیشتر ندارد و می خواهد اعتماد درباره ˮمقصد امن ایرانˮ را به خارجی ها برگرداند.
لیلا اژدری در گفت و گو با ایسنا درباره برنامه ایران بعد از بازگشایی مرزها به روی توریستهای خارجی، اظهار نمود: کار بسیار سختی در پیش داریم. در حقیقت کار ایران پیش از کرونا هم سخت بود، چون اطلاع رسانی خوبی درباره گردشگری نداشتیم. بودجه محدود بود و نمی توانستیم اقدام بین المللی گسترده ای انجام دهیم در نتیجه در رسانه های مطرح دنیا حضور نداشتیم. کرونا هم به آن مشکلات افزوده شد و وضع بمراتب بدتر شد. اقدامات و برنامه های ما هم متوقف گردید. فعالان گردشگری دو سال بدون توریست را گذراندند. تلاش زیادی کردیم تا وزارت بهداشت متقاعد شود توریست خارجی خطری برای مردم ندارد و با ازسرگیری صدور ویزای ایران برای گردشگران موافقت کند.
او اضافه کرد: برای خروج از این وضعیت، استراتژی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تنهایی کافی نیست، چون هم اکنون و در دنیا، سفر به سیاست های بهداشتی به شدت وابسته شده است. باید به توریست خارجی اطمینان بدهیم ایران مقصد امنی است.
مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی اظهار داشت: با واکسیناسیون گسترده و کاهش آمار مرگ، اساسا قسمتی از فضای اعتمادسازی ایجاد می شود. یک بخش از کار هم به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مربوط می شود که با تبلیغات عمومی نشان دهیم ایران مقصد امنی است. با این وجود، شیوع عمومی و در سطح جهانی ویروس کرونا به وزارت ما ارتباطی پیدا نمی نماید. تغییر این جو، همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت امور خارجه را با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می طلبد.
وی در ارزیابی وضعیت و تقاضای سفر به ایران بعد از بازگشایی مرزها و ازسرگیری صدور ویزا که از آبان ماه شروع شده است، این توضیح را داد که در حال حاضر کشورهای زیادی مرزهای شان را بازگشایی نکرده اند و تعداد کمی از توریستهای خارجی را می پذیرند. معدود کشورهایی مثل ترکیه با کمترین محدودیت ها پذیرش توریست در سطح کلان را آغاز نموده اند. در آمارها هم اعلام شده که در ماه های گذشته گردشگران زیادی به ترکیه سفر کرده اند، روس ها، یونانی ها، عرب ها و ایرانیها پرشمارترین گردشگران ترکیه بوده اند.
اژدری با نگاهی به ساختار، ضوابط و تجربه ترکیه در پذیرش گردشگران بین المللی بعنوان مورد بررسی و مطالعه شده، اظهار نمود: درصد زیادی از جمعیت این کشور واکسینه شده اند، بدین سبب به کشورهای دیگر این اطمینان داده شد که ترکیه مقصد امنی برای سفر است، از طرفی همانند اروپا در بازگشایی مرزها و پذیرش مسافر سخت گیری نداشت، حتی ورود به این کشور به انواع خاصی از واکسن کووید محدود نشد. البته که همچنان در مقابل کشورهایی که بیماریهای خاص مثل تب کنگو دارند، محدودیت ورود دارد. ترکیه همچون کشورهایی بود که در دوران کرونا، مرزهایش باز بوده و در رقابت با دیگر کشورها سختگیری کمتری داشته، برای همین در ماه های گذشته گردشگران زیادی به این کشور سفر کردند.
او اضافه کرد: درباره اینکه اجرای چنین مقرراتی با کمترین محدودیت ها، درست یا نادرست بوده است، بعدها معلوم خواهد شد، ولی ترکیه مثل ما منابع گسترده گاز و نفت ندارد، ناچار است اقتصاد خودرا به این شکل مدیریت کند. از طرفی، برای مدیریت سفرها، برنامه ای را طراحی نموده و همه مسافران و ساکنان این کشور را ملزم به دریافت “کد سلامت” کرده است. به این صورت، تمام ساکنان و مسافران این کشور در وزارت بهداشت ترکیه پرونده سلامت دارند که با کد پاسپورت مطابقت داده می شود. هیچ تردد و جابه جایی بدون این کد امکان پذیر نیست. یکی دیگر از اقداماتی که ترکیه بوسیله آن مسافران را مدیریت و نظات می کند ” استانبول کارت” است. برای تهیه این کارت باید کد سلامت داشت که با آن مسافر را لحظه به لحظه رصد می کند، کجا رفته، با چه وسیله ای تردد کرده، کدام رستوران و اقامتگاه بوده است. وقتی هم قصد خروج از این کشور را دارد باید باردیگر تست PCR بدهد.
مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی اظهار نمود: اگر مقرر است ما هم بازگشایی و جریان باردیگر سفر را شاهد باشیم باید این شرایط را برای مسافران داخلی و خارجی فراهم نماییم. برای این زیرساخت به مدیریت و تفکر نیاز داریم.
او اظهار داشت: ترکیه را از این نظر مثال آوردم که در کشور ما همیشه جایگاه گردشگری آن پررنگ و موردی برای قیاس بوده است. ترکیه در آرزوی سفر ۴۰ میلیون توریست است، درحالی که به ندرت تابلوهای دوزبانه در تمام شهرهای توریستی این کشور دیده می شود. مردمش به سختی انگلیسی صحبت می کنند، اما در ایران وضع کاملا برعکس است، این سوال همیشه مطرح بوده در ایران که این همه در خدمت توریست خارجی هستیم، چرا نمی توانیم مثل ترکیه مسافر داشته باشیم؟ ترکیه تعداد زیادی توریست از کشورهای عربی و چین دارد، اما در سایت های توریستی این کشور تابلو عربی و چینی دیده نمی گردد، این درحالی است که وقتی ما روی بازار چین کار می کردیم نخستین و مهم ترین تاکیدمان این بود که برای چینی ها در هرجایی تابلو به زبان چینی نصب نماییم.
اژدری بیان کرد: فکر می کنم ما خودمان را وارد مسائل پیچیده کرده ایم، درحالی که در تعامل با سازمان های ذی نفوذ و و شهرداری ها می توانیم به آسانی با اجرای برنامه های ساده ای مثل آن چه در ترکیه اجرا می شود، مکانیزمی برای ورود توریست داشته باشیم. اقداماتی مثل “کد سلامت” یا “استانبول کارت” که در ترکیه اجرا می شود در حقیقت ایده های ساده ای است که ما هم می توانیم انجام دهیم و در کنار آن، به جلب اعتماد توریستهای خارجی بپردازیم. هرچند همچنان معتقدم جذب توریست خارجی و نشان دادن کشوری جذاب در وظیفه ماست، ولی جلب اعتماد اتباع خارجی نسبت به سلامت جامعه و مدیریت کرونا، در وظیفه وزارت بهداشت است.
مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی سپس درباره جزییات استراتژی و برنامه ایران برای جذب توریست خارجی در دوران حاضر خصوصاً بعد از بازگشایی مرزها به روی توریستهای خارجی، اظهار نمود: فعلا برنامه ای برای جذب گردشگران بیشتر نداریم. مقرر است با برنامه های فشرده روی بازارهای اصلی همچون چین، روسیه، عراق، جمهوی آذربایجان و عمان متمرکز شویم. برای جام جهانی قطر نیز برنامه مجزایی تنظیم کرده ایم.
او درباره اینکه تعدادی از این بازارها مثل چین و روسیه برای سفرهای توریستی اتباع کشورشان به خارج از مرزها همچنان دارای محدودیت کرونا هستند، چگونه بازاریابی در این کشورها به نتیجه منجر خواهد شد؟ بیان کرد: بنا بر اطلاعاتی که داریم خروج از این کشورها مشکلی ندارد. ما کار روی این بازارها را آغاز نموده ایم. البته در بازاریابی گردشگری نتیجه بطور معمول بین یک تا چند سال مشخص خواهد شد و بلافاصله نتیجه نمی گیریم.
او اضافه کرد: تا بازگشایی کامل بازارها، باید روی کمیته های فنی و اجرائی مشترک دولتی و خصوصی کار نماییم، نشست های B۲B (متخصصان صنعت و بیزینس به بیزنس)، B۲C (بیزنس به مصرف کننده) و G۲C (دولت به مصرف کننده) داشته باشیم، در شبکه های اجتماعی مورد استفاده در آن کشورها حضور پررنگ تری داشته باشیم و تورهای آشناسازی برگزار نماییم. برای هر یک از این بازارها، برنامه ویژه ای اجرا خواهیم کرد. در مدت زمان باقی مانده تا آخر سال قسمتی از این اقدامات صورت خواهد گرفت و قدم به قدم پیش خواهیم رفت. برای امسال نهایت بتوانیم یکی دو تور آشناسازی اجرا نماییم، محتواها را به رورزسانی نماییم، چون بودجه کفاف نمی دهد، اما به بودجه سال بعد و اجرای برنامه های گسترده تر خیلی امید داریم.
او درباره تمرکز روی بازارهای قدیمی خصوصاً اروپا در جریان این اولویت و هدف گذاری، اظهار داشت: اولویت فعلی ما این پنج کشور است. اساسا اشتباه است که بازار را وسیع درنظر بگیرم، چون نه بودجه کافی داریم و نه ابزار و زیرساخت لازم را در اختیار داریم. برنامه ما با هدف اطمینان بخشی به گردشگران و جلب اعتماد آنها پیش می رود. برای شبیه سازی مدل “استانبول کارت” نیز با شهرداری وارد مذاکراتی شده ایم. اگر این مدل را در تهران با موفقیت اجرا نماییم به شهرهای دیگر هم تسری خواهیم داد.
اژدری بیان کرد: امیدواریم در بودجه ۱۴۰۱ رقم خوبی برای تبلیغات و بازاریابی گردشگری درنظر گرفته شود. البته در لایحه پیشنهادی بودجه این بخش واقعا خاص است، اما امیدواریم به نتیجه برسد و برای سال بعد بودجه بهتری برای تبلیغات و بازاریابی داشته باشیم.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *