آیا جهش زیاد سویه امیکرون مرگ آنرا رقم خواهد زد؟

خراسان رضوی کارشناسان بر مبنای داده های اولیه معتقدند به نظر نمی رسد اُمیکرون شدیدتر از دلتا یا سایر انواع قبلی ویروس کرونا باشد.

نیوز نوشت داده های اولیه از آفریقای جنوبی به جهان بینشی در مورد این که اُمیکرون واقعا چه میزان قدرتمند است، عرضه می دهد.

شورای تحقیقات پزشکی آفریقای جنوبی اخیرا گزارش کرده که این سویه امکان دارد سبب موارد شدیدتر کووید ۱۹ شود.

دکتر وارنر گرین، ویروس شناس و محقق ارشد این تحقیق از موسسه گلادستون، اظهار داشت: در آفریقای جنوبی کسانی که واکسن نزده اند در رفتن به بیمارستان از بیماری شدیدی رنج نمی برند. آنان به اکسیژن نیاز ندارند و مدت بستری شدن شان در بیمارستان حدود یک سوم مدت زمان مبتلا شدن به دلتاست.

اُمیکرون دارای ۵۰ جهش است که ۳۲ مورد از آن در پروتئین اسپایک قرار دارد. این جهش ها سبب می شود این نوع جدید بیشتر از هر گونه دیگری قابل انتقال باشد.

دکتر گرین بر این باور است که تمام این جهش ها می تواند باعث سقوط این سویه شود.

وی اضافه کرد: امکان دارد با این جهش ها ویروس ضعیف شود چون جهش های زیاد سبب بیماری شدید نمی گردد. این مورد فوق العاده است اما تاکید می کنم که ما هنوز در مورد آن اطلاعات کافی در اختیار نداریم.

دانشمندان در سرتاسر جهان درحال همکاری برای درک این مورد هستند که اُمیکرون توانایی فرار از آنتی بادی ها را دارد یا خیر.

دکتر نیوان کروگان، مدیر موسسه علوم زیستی کمی(QBI)، اظهار داشت: به نظر می آید سویه اُمیکرون شدیدتر از نوع دلتا و انواع قبلی نباشد.

وی افزود: هدف ویروس این است که بتواند از میزبانی به میزبان دیگر منتقل شود. ویروس نمی خواهد میزبان خویش را از بین ببرد بلکه می خواهد زنده بماند. حال چگونه این کار را انجام می دهد؟ با انتقال بیشتر.

کروگان اظهار داشت: در رویدادی که در نروژ برگزار شد، بیشتر از ۱۰۰ نفر حضور بهم رساندند که اکثریت آنان واکسینه شده بودند. با این وجود ۶۰ نفر از آنان به اُمیکرون آلوده شدند. این مورد نشان داده است افراد واکسینه شده بطور قطع می توانند آلوده شوند.

وی تصریح کرد: خبر خوب این است که آن ۶۰ نفر علایم خفیف داشتند یا بدون علایم بودند.

آزمایشگاه QBI ساختار اُمیکرون را شکست و متوجه شد که چگونه ویروس زنده می ماند.

دکتر لورنا زولیانی آلوارز، دانشمند ارشد موسسه علوم زیستی کمی هم در همین خصوص بیان نمود: تصور می نماییم این ویروس درحال تکامل است تا هر بار بهتر در انسان ها منتقل شود. بنابراین است که کرونا تمام جهش ها را در پروتئین سنبله جمع کرده است.

دکتر گرین اعتقاد دارد که با جمع آوری داده های بیشتر به داده های دلگرم کننده ای برای مقابله با این ویروس دست خواهد یافت.

وی اظهار داشت: امکان دارد در نهایت کرونا را مانند آنفلوآنزا درمان نماییم. حتی امکان دارد واکسن آنفلوآنزا و ویروس کرونا را در یک واکسن تجمیع شود.

کارشناسان معتقدند واکسیناسیون همچنان بهترین راه برای پیشگیری از جهش کروناست.

آنان منتظر دریافت اطلاعات قطعی بیشتری در مورد اُمیکرون طی ۲ هفته آینده هستند.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.