یک متخصص تغذیه عنوان کرد؛ تغذیه ویژه روزهای آلودگی هوا

یسکافه: رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به عرضه سفارش های تغذیه ای موثر در کاهش اثرات زیانبار آلاینده ها پرداخت.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر، فرشته فزونی، با اشاره به لطمه های آلودگی هوا برای سلامت افراد، اظهار نمود: کودکان، سالمندان، مادران حامله و مبتلایان به بیماریهای قلبی و ریوی گروههای در معرض خطر آلودگی هوا هستند. در حالت عادی سیستم دفاعی بدن سلول ها را از لطمه های بیرونی محافظت می کند، اما آلاینده ها و عوامل مخرب محیطی موجب می شود سلول های بدن توسط رادیکال های آزاد گرفتار لطمه شود.
وی افزود: در وضعیت آلودگی هوا باید منابع غذایی حاوی آنتی اکسیدان همچون ویتامین های E، C و کاروتنوییدها در برنامه غذایی روزانه بیشتر مصرف شوند. از همین رو افزایش مصرف روزانه میوه و سبزی بسیار سفارش می شود.
فزونی با اعلان اینکه پکتین موجود در سیب و مرکبات موجب دفع سرب می شود، اظهار نمود: مصرف روزانه میوه های حاوی پکتین برای کاهش خطر آلودگی هوا بسیار مناسب می باشد. از طرف دیگر ویتامین C در سبزی ها و میوه های تازه همچون مرکبات، کیوی، فلفل سبز، انواع کلم، گوجه فرنگی، سبزی های برگی و اسفناج به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می نماید.
وی در ادامه اشاره کرد: بتاکاروتن یکی از کاروتنوییدهای مهم و پیش ساز ویتامین A است که برای تقویت سیستم ایمنی نقش دارد. سبزی ها و میوه های سبز، زرد و نارنجی مانند هویج، کدوحلوایی، انواع کلم، اسفناج، از منابع خوب بتاکاروتن هستند. سفارش می شود روزانه ۳ تا ۵ واحد از گروه سبزی ها و ۲ تا ۴ واحد از گروه میوه ها مصرف شود.
رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با تاکید بر لزوم مصرف حداقل دو بار در هفته ماهی، افزود: مصرف ماهی های روغنی که سرشار از امگا ۳ هستند، می توانند در خنثی کردن اثرات زیان بار ترکیبات التهاب آور مفید باشند. بهتر است ماهی بصورت بخارپز یا تنوری با افزودن چاشنی هایی مانند آب لیمو یا آب نارنج مصرف شود.
فزونی افزود: روزانه از شیر و مواد لبنی کم چرب و پروبیوتیک مانند ماست و پنیر کم چرب باید به مقدار کافی مصرف شود. همین طور از مصرف غذاهای سرخ شده، فست فودها و غذاهای فرآوری شده ای که مواد نگهدارنده دارند پرهیز کنید.
وی در آخر با اشاره به این که در ایام آلودگی هوا مصرف آب و مایعات بیشتر به کاهش لطمه ناشی از آلاینده ها کمک می نماید، اظهار داشت: سفارش می شود دانش آموزان در مدرسه روزانه یک بسته میان وعده سالم شامل یک میوه ترجیحاً سیب یا مرکبات، شیر کم چرب و ۵۰ گرم از انواع مغزها مصرف کنند.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.