مطالعات نشان می دهد؛ تاثیر گردو و چای سبز در کاهش نشانگرهای آرتروز

یسکافه: بگفته پژوهشگران، یک رژیم غذایی سالم و کمی ورزش برای کاستن علائم آرتروز مفید می باشد.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از ساینس دیلی، تیمی به سرپرستی پژوهشگران دانشگاه ایالتی واشنگتن از اسید گالیک، آنتی اکسیدانی که در گردو، چای سبز و سایر گیاهان یافت می شود، استفاده کردند و مکانیسم کششی سلول های غضروفی انسان را که از زانوهای مبتلا به آرتروز گرفته شده بود، به کار بردند که کشش هایی را که هنگام راه رفتن اتفاق می افتد تقلید می کند.
این ترکیب نه فقط نشانگرهای التهاب آرتروز را در سلول ها کم کرد، بلکه تولید پروتئین های مورد نظر را که بطور معمول در غضروف سالم یافت می شود، بهبود بخشید.
یافته ها نشان می دهند که می توان روش جدیدی برای درمان سلول های غضروفی استخراج شده از بیمار برای رشد سلول ها یا بافتی برای کاشت مجدد ایجاد کرد.
«هانین ابوشرخ»، سرپرست تیم تحقیق، می گوید: «ما دریافتیم ترکیب حرکت کششی با اسید گالیک نشانگرهای التهابی را می کاهد، بدین معنا که می توانیم روند آرتروز را معکوس نماییم.»
برای این مطالعه، پژوهشگران سلول های غضروفی آرتروز را از زانوهای اهدایی که در ضمن جراحی تعویض مفصل در بیمارستان منطقه ای پولمن برداشته بودند، جمع آوری کردند. آنها سلول ها را در آزمایشگاه کشت دادند و ابتدا شش ماده غذایی آنتی اکسیدانی یا محصولات تغذیه ای همچون ویتامین C، ویتامین E و کورکومین را آزمایش کردند. آنتی اکسیدان ها می توانند رادیکال های آزاد را خنثی کنند؛ رادیکال های آزاد، اتم های ناپایدار ناشی از استرس اکسایشی هستند که می توانند به سلول ها و بافت ها لطمه برسانند.
آزمایشات آزمایشگاهی اسید گالیک را بعنوان مؤثرترین آنتی اکسیدان برای خنثی کردن رادیکال های آزاد در سلول های غضروف آرتروز پیشنهاد کردند. پژوهشگران سپس اسید گالیک را به کار بردند و با بهره گیری از یک دستگاه cytostretcher، کشش را اضافه کردند. آنها کشش را تا ۵ درصد تعیین کردند، سطحی که با کشش زانوهای انسان در هنگام راه رفتن مطابقت دارد.
این ترکیب نشانگرهای التهابی معروف به متالوپروتئینازهای ماتریکس را کم کرد. کشش و اسید گالیک بیان دو پروتئین خاص غضروف را نیز زیاد کردند.
آرتروز، شایع ترین اختلال اسکلتی عضلانی در جهان است که غضروف مفاصل را از بین می برد و موجب درد و محدودیت حرکت می شود. هنوز هیچ درمان کاملی برای این بیماری وجود ندارد و درمان ها از تجویز مُسکن ها تا جایگزینی مفصل مصنوعی با جراحی را شامل می شود، اما حتی جراحی به بیمار اجازه نمی دهد تا به دامنه کامل حرکت بازگردد.
این مطالعه شواهدی را اضافه می کند که نشان میدهد خوردن غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان و ورزش کردن می تواند خوب باشد، بااینکه پژوهشگران هشدار می دهند که اسید گالیک نباید بعنوان یک درمان معجزه آسا دیده شود و هر اقدامی باید تنها با مشورت با پزشک صورت گیرد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.