مسئولان انتقال خون استان: خراسان رضوی تنها برای ۳ روز ذخیره خونی دارد

خراسان رضوی معاون فنی سازمان انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به کاهش شدید ذخایر خونی این سازمان اظهار داشت: ذخیره خونی ما حالا برای تنها سه الی چهار روز است که این وضعیت بیان کننده ورود به شرایط پرخطر است.

علی حسنی در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: اهدای خون یک کار غیرضروری نیست که هر زمان خواستیم آنرا با وقفه مواجه نماییم بلکه یک فعالیت اجتماعی و البته کاملا هم ضروری می باشد. هر فرد در جامعه همانطور که انتظار دارد برای سلامتی اش هنگام بیماری خون تامین گردد، زمانی که در سلامتی است نیز باید به وظیفه اجتماعی خویش برای تامین ذخایر خونی عمل کند. هر لحظه ممکنست جای خون دهنده و خون گیرنده تغییر یابد. باید توجه داشت تامین خون هیچ جایگزینی جز اهدای خون ندارد.

وی با اشاره به کاهش شدید ذخایر خونی استان اشاره کرد: در ۲ سال اخیر طی ایام کرونا هنگامی که پیک و موج شدیدی وجود ندارد، بصورت میانگین روزانه ۳۰۰ الی ۳۵۰ عدد خون دریافت می کردیم اما هم اکنون این رقم به کمتر از ۲۰۰ مورد کم شده است. هر زمان خون مورد نیاز برای پاسخگویی به درخواست های روزانه نداشته باشیم، مجبوریم از ذخیره استفاده نمائیم که این مساله نیز کاهش ذخایر را در پی دارد. هم اکنون وضعیت ذخایر خون استان کفاف سه الی چهار روز تامین نیاز را می دهد. از نظر ما این میزان ذخیره به مفهوم ورود به شرایط پرخطر است. این سه روز ذخیره هم به این معنا نیست که هفته آتی هم همینقدر ذخیره در اختیار داشته باشیم. در حقیقت ممکنست طی چند روز آینده با میزان برداشت ها ذخیر فعلی هم به سرعت افت کند.

حسنی اشاره کرد: برای ترمیم این وضعیت باید ۶۰ الی ۷۰ درصد میزان مراجعه به پایگاه های انتقال خون افزایش یابد. میزان ذخایر خونی در حالت ایده آل باید برای ۹ روز ذخیره باشد اما باتوجه به همه گیری کرونا، افزایش محدودیت ها و کاهش مشارکت های اجتماعی هم اکنون حجم مراجعه به پایگاه های انتقال خون کم شده که این مساله به کاهش میزان خون گیری روزانه منجر گردیده است. اگر این کمبود طی ۲ الی سه روز آینده جبران نشود و مردم مراجعه بیشتری به پایگاه های انتقال خون نداشته باشند، پاسخگویی ما به مراکز درمانی با چالش جدی مواجه می شود. باید توجه داشت ویروس کرونا بوسیله خون و فرآورده های آن منتقل نمی گردد و مردم می توانند با رعایت پروتکل ها در سریع ترین زمان به نزدیک ترین پایگاه محل سکونت شان مراجعه نمایند.

عدم توانایی پاسخگویی ۱۰۰ درصدی به نیازهای بیمارستانی

همچنین محمد شریف الحسینی، سرپرست اداره روابط عمومی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی، با اعلان اینکه به سبب کاهش ذخایر خونی با اعمال سیاست انقباضی نیازهای بیمارستان ها و مراکز درمانی را تامین می نماییم، به ایسنا اظهار داشت: با وجود این که در پیک ششم کرونا قرار داریم، میزان اعمال جراحی و درخواست های بیمارستانی تفاوت چندانی با گذشته نکرده است.

وی افزود: در حقیقت درخواست های بیمارستانی سر جای خود باقی است و کاهش ملموسی نیافته است. بدین سبب از طرفی با درخواست های ۶۲ مرکز درمانی و بیمارستانی برای دریافت خون مواجه هستیم و از جانب دیگر حجم ذخایر سازمان گرفتار افت شده است. این مساله سبب شده تا با اعمال سیاست های انقباضی نیازها را پاسخ دهیم و نتوانیم پاسخگوی ۱۰۰ درصد نیازهای بیمارستانی باشیم؛ به این معنا که اگر پزشکی ۱۰ واحد خون برای یک بیمار درخواست داده باشد، امکان تامین هر ۱۰ واحد آن فراهم نیست و باتوجه به وضعیت ذخایر تنها قسمتی از آن درخواست تامین خواهد شد.

سرپرست اداره روابط عمومی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به دلیلهای کاهش شدید ذخایر خونی استان اظهار نمود: همیشه در فصل سرما حجم مراجعه به پایگاه های انتقال خون با کاهش مواجه می شود اما امسال با شیوع امیکرون و شروع موج ششم کرونائی این وضعیت تشدید شده و روند دریافت خون در ۱۰ روز اخیر به شدت نزولی شده است؛ این در حالیست که در ۱۰ ماه نخست سال جاری نسبت به سال قبل شاهد افزایش ۱۴ درصدی حجم مراجعه به پایگاه های انتقال خون بوده ایم اما در ایام اخیر روند اهدای خون به شدت کم شده است.

شریف الحسینی درباره حجم ذخیره راهبردی ادارات انتقال خون خراسان رضوی بیان کرد: حجم ذخایر راهبردی برای هر استان متفاوت می باشد. این ذخایر برای زمانی در نظر گرفته شده که اتفاق غیرمترقبه ای مانند زلزله یا هر موضوعی مانند آن پیش بیاید. به همین جهت لازم است این ذخایر برای تامین نیازها موجود باشد اما زمانی که خون گیری روزانه کافی نباشد، سازمان انتقال خون برای تامین پاسخ ها مجبور است از ذخایر خونی استفاده نماید که این مساله هنگام وقوع یک حادثه مخاطره آمیز می شود. چنانچه مراجعه مردم افزایش نیابد و وضعیت فعلی در سریع ترین زمان ممکن ترمیم نشود، سطح ذخایر بیش از پیش کم شده و در تامین شایسته خون بیمارستان ها و مراکز درمانی با مشکل مواجه خواهیم شد.

روز گذشته سازمان انتقال خون خراسان رضوی در اطلاعیه ای با بیان این که هم اکنون ذخایر خونی به شدت رو به کاهش است، از مجاوران و زوار بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) درخواست نمود با حضور در پایگاه ها و اهدای خون به یاری بیماران نیازمند بشتابند.

در این اطلاعیه آمده پایگاه های اهدای خون شامل پایگاه سناباد واقع در انتهای خیایابان سناباد غربی جنب مرکز بهداشت استان، پایگاه امام رضا(ع) واقع در میدان شریعتی و ابتدای خیابان دانشگاه، پایگاه امید واقع در نیش خیابان شیرازی سه طبقه منهای یک مجتمع تجاری و اقامتی امید، پایگاه شهید کریمی واقع در بلوار شریعتی ۲۸ منطقه قاسم آباد، پایگاه شهید سلیمانی واقع در بلوار استقلال بین استقلال ۲ و چهار، پایگاه مهر واقع در نبش بلوار ابوطالب ۳۳ است. همین طور پایگاه امام رضا(ع) در نوبت بامداد و عصر و سایر پایگاه ها در نوبت بامداد آماده پذیرش داوطلبان اهدای خون خواهند بود. ساعت پذیرش پایگاه ها در نوبت بامداد از ۷: ۴۵ تا ۱۳ و در نوبت عصر از ۱۳: ۳۰ تا ۱۸: ۴۵ درحال خدمت رسانی به مردم و زوار است.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.