ابتلای چند نفر در انگلیس به بیماری که از راه موش منتقل می شود

آژانس امنیت بهداشت انگلیس می گوید: دو نفر در این کشور به ˮتب لاساˮ مبتلا شده اند و در عین حال به قول مقام های بهداشتی،  یک فرد دیگر هم مشکوک به این بیماری است و بیمار تحت بررسی های بیشتر قرار دارد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، تمام این موارد اعضای یک خانواده هستند که اخیرا به غرب قاره آفریقا سفر کرده اند.
این مساله نگرانی ها را از احتمال شیوع بیشتر این بیماری شدت بخشیده است.
مسئولان آژانس امنیت بهداشت انگلیس می گویند: یکی از افراد بهبود یافته اما فرد دیگر تحت مراقبت های تخصصی قرار خواهد گرفت.
تب لاسا چیست؟بنابر گزارش شبکه خبری یورونیوز، تب لاسا یک بیماری ویروسی ناشی از ویروس لاسا است که بیشتر در کشورهای غرب آفریقا همچون نیجریه، سیرالئون، مالی، لیبریا و گینه شایع است. این بیماری عموما از راه غذا یا وسایل خانگی آلوده به ادرار و فضولات موش های آلوده، به انسان منتقل می شود.
طبق گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO) شایع ترین علایم شامل شروع تدریجی تب و ضعف عمومی است که می تواند به سردرد، استفراغ و اسهال هم تبدیل گردد. همینطور درجات مختلفی از ناشنوایی هم در ۲۵ درصد بیماران بهبود یافته رخ می دهد، باآنکه برای نیمی از این گروه، بعد از یک تا سه ماه این عارضه باردیگر عود می کند.
به گفته این سازمان در شدیدترین موارد، علائمی چون تورم صورت، عفونت ریه، خونریزی از دهان، بینی یا دستگاه گوارش و کاهش فشار خون هم امکان دارد بروز کند.
آیا تب لاسا سبب نگرانی است؟دکتر سوزان هاپکینز، مشاور ارشد پزشکی در آژانس امنیت بهداشت انگلیس در این خصوص می گوید: موارد تب لاسا در انگلیس نادر است و به سادگی بین افراد سرایت نمی کند و خطر کلی برای عموم خیلی کم است.
پیش تر و در سال ۲۰۱۹ ابتلای دو نفر به این بیماری در اتحادیه اروپا به ثبت رسیده بود. این ویروس می تواند بین انسان ها سرایت کند اما این اتفاق فقط از راه مایعات بدن رخ می دهد. قبل از آن از سال ۱۹۸۰ به بعد تنها هشت مورد مبتلا شدن به تب لاسا در سرتاسر بریتانیا به ثبت رسیده بود.
با این حال در مواردی که عفونت وجود دارد، امکان دارد نتایج جدی در انتظار فرد باشد. همینطور درصد مرگ این بیماری هم حدود یک درصد است و در صورتیکه فرد از این بیماری جان خویش را از دهد، طی ۱۴ روز این اتفاق می افتد.
متخصصان معتقدند تب لاسا بخصوص در اواخر حاملگی خطرناک تر است و در بیشتر از ۸۰ درصد موارد امکان دارد به از دست دادن جنین منتج شود. با این وجود ۸۰ درصد از مبتلایان هیچ علامتی از این بیماری ندارند.
از آنجاییکه علایم تب لاسا بسیار متنوع و غیراختصاصی است، تشخیص بالینی آن بخصوص در مراحل اولیه بالینی اغلب دشوار است. ضمن این که هنوز هیچ واکسنی برای مقابله با آن تولید نشده است.
اگرچه امکان دارد در اروپا تب لاسا دلیلی برای نگرانی نباشد اما این بیماری در غرب آفریقا بعنوان یک بیماری بومی باقی مانده و تخمین زده می شود که سالانه بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در این مناطق به تب لاسا مبتلا شوند.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.