وزیر ارشاد تاکید کرد پیوست رسانه ای برای جریان سازی در مبحث کرونا

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یکصد و یکمین جلسه کمیته اطلاع رسانی و مدیریت جو روانی ستاد ملی با مقابله کرونا، مبحث پیوست رسانه ای برای ایجاد جریان سازی در مبحث کرونا را ضروری اعلام نمود.
به گزارش یسکافه به نقل از معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یکصد و یکمین جلسه کمیته اطلاع رسانی و مدیریت جو روانی ستاد ملی مقابله با کرونا، مبحث پیوست رسانه ای برای ایجاد جریان سازی بخصوص در مبحث کرونا را ضروری دانست و اظهار داشت: نظام رسانه ای کشور باید ضمن تبیین دستاوردهای دولت مردمی، هرآنچه بعنوان خدمات عمومی در مبحث سلامت مردم در انتشار کرونا صورت گرفته را ثبت و اطلاع رسانی کند.
یکصد و یکمین جلسه کمیته اطلاع رسانی و مدیریت جو روانی ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرشاد مهدی پور معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی و اعضای این کمیته امروز، یکشنبه ۱۵ اسفند ماه در سالن نشست های معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی برگزار شد.
رسانه ها نقش بی بدیلی در اطلاع رسانی افکار عمومی دارند
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک اعیاد شعبانیه و روز پاسدار به مبحث انتشار کرونا در ایران و جهان اشاره نمود و اظهار داشت: با گذشت بیشتر از دو سال از همه گیری ویروس کرونا خوشبختانه با ابتکار عمل و حضور همگانی آحاد مردم و دستگاههای مختلف، خدمات خوب و ارزشمند ای در مقابله، جلوگیری و جلوگیری از این بیماری به عمل آمد که تلاش همه جانبه اهالی رسانه یکی از این خدمات و همراهی ها بود.
کمیته اطلاع رسانی و مدیریت جو روانی ستاد ملی مقابله با کرونا همینطور ضمن اشاره به نقش بی بدیل رسانه ها در اطلاع رسانی افکار عمومی خاطرنشان کرد: امروز هر شهروندی با داشتن یک گوشی همراه می تواند روایت گر، تصویرگر و خود بعنوان منبعی برای اطلاع رسانی در فضای مجازی محسوب شود. باتوجه به این که کشور ما در هر مبحث و جریانی دارای رقیب رسانه ای است، ازاین رو با عنایت به گستردگی فضای مجازی و افزایش کاربران و… مدیریت این فضا کار دشواری است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: با بالا رفتن آمار شیوع ویروس کرونا، رسانه های رقیب گرفتار لکنت شده و آغاز به منفی بافی و جریان سازی بر ضد کشور ما و برای ناامید کردن مردم از شرایط حاکم شدند. شبکه ها و رسانه های مزدوری که با پول دیگر ایادی استکبار کار می کنند، خوشبختانه امروز در رویارویی با رسانه های ما و افکار عمومی ایران اسلامی و روایت گری اوضاع، شکست خورده و دیگر حرفشان در دنیا خریدار ندارد. رقیبان رسانه ای و دشمنان ایران زمین در روایت گری جعلی و غیرواقعی جلوه دادن شرایط جامعه ایران بخصوص در مبحث کرونا، شکست خورده اند.
اسماعیلی سپس با تکیه بر این که جمهوری اسلامی ایران فارغ از هرگونه جنگ تبلیغاتی و منفی بافی رقیبان رسانه ای در آن سوی مرزها ضد کشورمان، اصل را بر سلامت مردم گذاشت، اجرای شیوه نامه های بهداشتی، واکسیناسیون عمومی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و دیگر دستورالعمل های ستاد ملی کرونا را گواه براین مدعا دانست.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه ضمن اشاره به نقش اساسی و بی بدیل رسانه ها در اطلاع رسانی افکار عمومی، تصریح کرد: امروز زمان تبیین است که باید در عمل به کمک هم به اثبات برسانیم.
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا همینطور با عرضه آماری از تزریق سه دز واکسن کرونا به صورت عمومی در کشور اظهار داشت: بنا بر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، با کم شدن میزان فوتی ها و تزریق واکسن عمومی، محدودیت ها کم کم برداشته شده و مردم می توانند در روزهای نوروز بدون محدودیت از خدمات فرهنگی، هنری، سفر، راهیان نور و… بهره مند شوند؛ چونکه عرضه خدمات در کشور مبتنی بر واکسیناسیون عمومی است. امروز خوشبختانه میزان امیدواری مردم نسبت به ماه های قبل چندین برابر شده چون آنها معتقدند با تبیین، امور و مسائل و مشکلات حل خواهد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قسمتی دیگر از صحبت هایش با قدردانی از عملکرد کمیته اطلاع رسانی مقابله با کرونا، اقناع افکار عمومی را از وظایف این کمیته برشمرد و تصریح کرد: نظام رسانه ای کشور باید ضمن تبیین دستاوردهای دولت مردمی، هرآنچه بعنوان خدمات عمومی در مبحث سلامت مردم در انتشار کرونا صورت گرفته را هم ثبت و اطلاع رسانی کنند. افتخارات و خدمات ارائه شده را هم باید با استفاده از ظرفیت های فرهنگی و هنری ثبت، روایت و ماندگار نماییم.
اسماعیلی در انتها از تلاش و همراهی همه رسانه ها، خبرگزاری ها و خبرنگاران که در عین گمنامی زحمات فراوانی را در این زمان محتمل شدند تشکر و قدردانی کرد.
ستاد اطلاع رسانی کرونا نشان داد کار فرادستگاهی در کشور شدنی است
فرشاد مهدی پور، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این جلسه به اهمیت فعالیت ستاد اطلاع رسانی کرونا اشاره نمود و اظهار داشت: عملکرد این ستاد نشان داد جلو بردن کار فرادستگاهی در کشور شدنی است. در ایام ابتدایی انتشار کرونا با شرایط ناشناخته و مبهمی مواجه بودیم، ازاین رو تصمیم گیری درباره نحوه فعالیت رسانه ها، ابتکار عملی شایسته تقدیر است.
وی تصریح کرد: هر گام که پیش آمدیم، کشور موفقیت های بیشتری به دست آورد و توانستیم مساله واکسیناسیون را به کلی حل نمائیم. به قول مهدی پور، این تجربه موفق نشان داد در بحران هایی که ابعاد ملی و فراملی دارد با هماهنگی فرابخشی می توانیم به حل مسائل کمک کرده و آنها را حل و فصل نماییم.
کرونا جنگ روانی پیچیده ای به راه انداخت
در ادامه این نشست محمد خدادی، دبیر کمیته اطلاع رسانی و مدیریت جو روانی کرونا ضمن اشاره به ابعاد جسمی و روحی کرونا، بیان نمود: بعد جسمی آن در اختیار پزشکان و بعد روحی آن در محدوده فعالیت رسانه ها است. در تاریخ معاصر کمتر بحرانی با این میزان دربرگیری در جهان اتفاق افتاد، ازاین رو نخستین باری بود که هم بیماران بی عیادت داشتیم و هم متوفیان بی تشییع و کنترل این وضعیت روانی بسیار پیچیده بود.
وی با اشاره به اینکه جنگ روانی پیچیده ای هم که همزمان با آغاز کرونا در اسفند ۹۸ در جریان بود، بحران را در کشور ما دشوارتر می کرد خاطرنشان کرد: طبق آمار پلیس فتا با ۲ میلیون بازنشر خبر در همان ابتدا مواجه بودیم که به طور عمده از سوی معاندین میدان داری می شد و ارکان نظام و آرامش روانی مردم را هدف گرفته بود.
خدادی اظهار داشت: از روزهای ابتدایی چند کارگروه همچون کارگروه ضدشایعه افتتاح شد که فعالیت شان بسیار سریع و مؤثر بود.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همینطور با تکیه بر این که جریان رسانه ای کشور سربازان گمنام عرصه اطلاع رسانی هستند، اظهار نمود: آنها تلاش می کنند دیگران دیده شوند اما خودشان دیده نمی شوند و به همین خاطر است که کسی به زحمات خود آنها توجه نگاه نمی کند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، در ادامه نشست هریک از اعضای حاضر به عرضه گزارش عمکرد و فعالیتهای دستگاه متبوع خود در این کمیته پرداختند.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.