آخرین اخبار از پروژه تحقیقاتی تولید واکسن سالک در کشور

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، اظهار داشت: پروژه تحقیقاتی تولید واکسن سالک در کشور در مراحل پایانی خود قرار دارد و ان شاءالله بعد از مشخص شدن مراحل نهایی و نتایج قطعی تولید خواهد شد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر محمد مهدی گویا با بیان این مطلب، اظهار داشت: پروژه تحقیقاتی برای تولید واکسن سالک در کشور نخستین بار حدود ۵ سال قبل توسط استاد دکتر دانشور عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان آغاز شد.
ایشان سپس اضافه کرد: مراحل اولیه تحقیقاتی این واکسن در دو استان خراسان رضوی و کرمان صورت گرفت و به دنبال نتایج اولیه ارائه شده، کمیته کشوری سالک تشکیل و نتایج در این کمیته ارائه شد.
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کمیته کشوری سالک تصمیم به پشتیبانی از انجام این تحقیق برای مراحل بعدی گرفت، اظهار داشت: این تحقیقات در استانهای ایلام، اصفهان و شیراز ادامه پیدا کرد که این مرحله حدودا حدود یک سال و اندی به طول انجامیده است و نتایج آن نیز به انتها رسیده و مورد بررسی قرار گرفت و همین طور در کمیته کشوری سالک نیز مطرح گردیده است.
گویا اضافه کرد: از آنجا که پروژه هنوز به انتها نرسیده ان شاءالله بعد از مشخص شدن نتایج قطعی، آنها را اعلام خواهیم کرد.
وی همین طور اظهار داشت: به هر حال اگر نتایج آن طوری که انتظار می رود خوب باشد که اساسا هم همین طور خواهد بود ما به یک دستاورد بزرگی در کشور دست پیدا خواهیم کرد و امیدوار هستم که بتوانیم واکسن سالک را به کل دنیا و یا حداقل به کشورهای خاورمیانه که بزرگترین مشکل را با سالک دارند، ارائه نماییم.
گویا با اشاره به اینکه در اجرای این پروژه دانشگاه های علوم پزشکی خراسان رضوی، شیراز، اصفهان، ایلام و کرمان نهایت همکاری را به عمل آوردند و کوشش های بسیار زیادی در طول این ۵ سال صورت گرفته است، اظهار نمود: می توان گفت این پروژه یکی از بزرگترین پروژه های تحقیقاتی واکسن در کشور است.
بنابر اعلام وبدا، او در آخر با تاکید بر اینکه نتایج اولیه بسیار درخشان است، اضافه کرد: اگر این واکسن مراحل نهایی خودرا طی کرده و مورد تایید قرار گیرد به جرات می توان گفت یکی از بهترین واکسن های تولید شده در دنیا برای پیش گیری از سالک خواهد بود.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.