مسئول دفتر ریزمغذی های پژوهشکده علوم غدد؛ هورمون های غده تیروئید نقش حیاتی در رشد و نمو جنین دارند

به گزارش یسکافه هورمون های غده تیروئید علاوه بر تنظیم سوخت و ساز بدن نقش حیاتی در رشد و نمو جنین بخصوص شکل گیری سیستم اعصاب مرکزی و فعالیتهای ذهنی و هوشی کودکان دارند.
به گزارش یسکافه به نقل از مهر، حسین دلشاد مسئول دفتر ریزمغذی های پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ید را یکی از ریزمغذی های ضروری برای تولید هورمون های تیروئید ذکر کرد و اضافه کرد: جنین در دوران زندگی داخل رحمی خود برای تولید هورمون های تیروئید به ید نیاز دارد که این ماده از راه جفت برای وی تأمین می شود.

وی با تکیه بر الزامی بودن کفایت ید دریافتی در زنان آبستن برای تأمین نیاز جنین به مصرف همگانی نمک یددار از سال ۱۳۶۹ در کشور به منظور تأمین ید مورد نیاز افراد جامعه اشاره نمود و اضافه کرد: این راهبرد نمی تواند ید مورد نیاز روزانه را در گروههای صدمه پذیر همچون زنان آبستن و شیرده تأمین کند.

به قول دلشاد، نتایج مطالعات انجام شده در سال ۱۳۹۴ در ۱۲ استان کشور نشان داد که به رغم دریافت ید کافی در جامعه، زنان آبستن کشور گرفتار کمبود متوسط ید هستند. ازاین رو وزارت بهداشت، مکمل یاری ید را برای تمام زنان آبستن ایرانی با تجویز ۱۵۰ میکروگرم ید روزانه آغاز کرد.

مسئول دفتر ریزمغذی های پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: دو سال بعد از شروع مکمل یاری ید، دومین پایش به منظور بررسی تاثیر مکمل یاری ید بر میزان ید دفعی ادرار زنان آبستن در همان ۱۲ استان بعنوان شاخصی از میزان ید دریافتی صورت گرفت.

به نقل از ایشان، در نخستین پایش ملی میانه غلظت ید ادرار زنان آبستن ۸۷ میکرو گرم در لیتر بود که در دومین پایش ملی میانه غلظت ید ادرار ۶/۱۸۸ میکرو گرم در لیتر یعنی به بیشتر از دو برابر و در حد تکافو رسیده بود.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به نتایج بررسی های انجام شده و عدم کفایت مصرف همگانی نمک ید دار در تأمین نیاز زنان آبستن و شیرده کشور تصریح کرد: تمام خانمهایی که قصد حاملگی دارند از سه ماه پیش از حاملگی و در حین حاملگی و شیردهی مکمل ید را مصرف کنند.

به نقل از ایشان، به منظور تکامل سیستم اعصاب مرکزی جنین و جلوگیری از افت ضریب هوشی ناشی از کمبود ید، حداقل سه ماه پیش از بارداری، در طول حاملگی و شیردهی باید روزانه حداقل ۱۵۰ میکروگرم ید (قرص های ید و فولیک) تا سه ماهه اول حاملگی و بعد از آن کپسول های مولتی ویتامین حاوی ۱۵۰ میکروگرم ید تا آخر شیردهی استفاده گردد.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.