انتقاد رئیس انجمن داروسازان از روند تصویب طرح نحوه فعالیت تشکلات صنفی و تخصصی در مجلس

خراسان رضوی رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره این که متاسفانه تاکنون  مجوز برگزاری انتخابات برای ما صادر نشده است، اظهار داشت: وزارت کشور به علت این که طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکلات صنفی و تخصصی در مجلس درحال بررسی است مرتبا به این مورد اشاره کرده  و می گوید که باید منتظر تعیین سرنوشت آن بود، اما این مساله نمی تواند دائمی باشد، بحث ما این است که ما ۱.۵ سال صبر کرده ایم اما اگر بررسی این طرح در مجلس فرضا سال ها طول بکشد تکلیف چیست؟
دکتر محمد باقر ضیا، در حاشیه افتتاحیه همایش انجمن داروسازان ایران که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، در مورد اهداف و خواسته های مجمع نمایندگان انجمن داروسازان ایران اظهار نمود: اعضای مجمع استراتژی و سیاست های کلان انجمن داروسازان ایران را برنامه ریزی می کنند. خود مجمع سالی دو بار به صورت اتوماتیک جهت بررسی روند فعالیت ها در سیستم دارویی کشور تشکیل می شود.
وی اضافه کرد: سال جاری این مجمع به درخواست هیات رئیسه انجمن داروسازان ایران جهت بررسی دو مبحث مهم انتخابات و تعرفه تشکیل شده است. ما حدودا نزدیک ۱.۵ سال از دوره خودمان عبور کرده ایم و فراتر از حد تعیین شده عهده دار انجمن داروسازان و هیات مدیره فعلی بوده ایم.
رئیس انجمن داروسازان ایران خاطرنشان کرد: به وزارت کشور رجوع و همان اوایل برابر اساس نامه تقاضای برگزاری انتخابات کردیم اما متاسفانه تابحال این مجوز صادر نشده است. وزارت کشور به علت این که طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکلات صنفی و تخصصی در مجلس درحال بررسی است مرتبا به این مورد اشاره کرده و می گوید که باید منتظر تعیین سرنوشت آن بود.
ضیا افزود: اما این مساله نمی تواند دائمی باشد، بحث ما این است که ما ۱.۵ سال صبر کرده ایم اما اگر بررسی این طرح در مجلس فرضا سال ها طول بکشد تکلیف چیست؟
وی خاطرنشان کرد: از نمایندگان مجلس درخواست کردیم که یا راه میان بری تعیین کنند یا طرح را در مجلس سرعت دهند که این کار از نظر من حدودا امکان پذیر نیست. درخواست کردیم با وزارت کشور صحبت کنند تا بتوانیم انتخاباتمان را برگزار نماییم.
رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه در هیات مدیره انجمن داروسازان ایران مصر بر برگزاری انتخابات هستیم، اظهار داشت: با این کار نفسی تازه در هیات مدیره ها دمیده شده و حال و هوای جدیدی در انجمن شکل می گیرد. برای تجویز اساس نامه هم باید این امکان وجود داشته باشد.
ضیا ضمن اشاره به این که تعرفه سایر گروههای پزشکی اعلام شده اما تعرفه داروسازان باقی مانده است، تصریح کرد: سال جاری به کمیسیون های تلفیق و بهداشت مجلس رجوع کردیم و نمایندگان محترم تلاش کردند تا تعرفه داروسازان در بودجه سال جاری دیده شود اما متاسفانه در آخرین لحظات این مورد از دستور مجلس خارج شد و بعد از تایید لایحه بودجه توسط شورای نگهبان هم نمی توان کاری انجام داد.
وی اظهار نمود: هم اکنون دو راه داریم؛ یا تعرفه ها باید از راه وزیر اعلام گردد یا بر اساس لایحه بودجه سال قبل پیش رفت. دو ماه از سال جدید گذشته و تعرفه قبلی همچنان بر جای خود باقی است؛ تعرفه چه با افزایش و چه بدون افزایش از نظر قانونی باید باردیگر تایید گردد.
رئیس انجمن داروسازان اضافه کرد: از نظر قانونی تا وقتی که انتخابات جدید صورت نگیرد موظف به ادامه دادن مسئولیت خود هستیم. دلیل این که چرا طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکلات صنفی و تخصصی تصویب نشده در ارتباط با نمایندگان مجلس است. بیشتر از ۶۰۰ الی ۷۰۰ تشکل مانند ما هم منتظر بررسی و تصویب این طرح هستند.
ضیا در مورد عدم مطابقت قیمت درج شده روی داروها با قیمت فروش آنها تصریح کرد: قیمت روی فاکتور برای ما ملاک است. فرض کنید کارخانجات ۶ ماه یا یک سال پیش جنسی را تولید کرده و قیمت روی بسته بندی آنها هم به نرخ همان روز است اما بعد از تغییر قیمت ها از بسته های قدیمی استفاده می نمایند. شرکت ها از لحاظ قانونی باید قیمت را عوض کرده و دارو را با قیمت جدید روی آن توزیع کنند. تطبیق نداشتن قیمت ها در ارتباط با این مساله بوده و داروخانه ها در این خصوص هیچ تقصیری ندارند.
وی خاطرنشان کرد: ما حدود ۱۳ هزار و ۴۰۰ داروخانه در بخش خصوصی و ۴۷ شعبه در استانهای مختلف داریم. تعداد داروسازهای کل کشور بالای ۲۲ هزار نفر است.
رئیس انجمن داروسازان با اشاره به اینکه ما حدودا ۳۰ نفر شهید راه سلامت دادیم که همه این افراد در پشت پیش خوان ها گرفتار بیماری کرونا شدند، اظهار داشت: داروسازان ما در نخستین سال تعطیلات عید که کرونا شیوع پیدا کرد با جان و دل کار می کردند و من به نوبه خودم از خدمات همکارانم در داروخانه ها تشکر می کنم. داروسازی همچون رشته هایی است که به علت تبلیغات خاص، قیمت دارو و… بسیار مظلوم واقع شده است.
ضیا خاطرنشان کرد: خدماتی که در داروخانه ها عرضه می شود روشن بوده و هیچ صنفی در ایران پیدا نمی کنید که در کنار خدماتش به شما فاکتور دهد.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.