رئیس اداره شیرخشک رژیمی سازمان غذا و دارو عنوان کرد؛ علت کمبود شیرخشک رژیمی در کشور

یسکافه: رییس اداره شیرخشک رژیمی و غذای ویژه سازمان غذا و دارو، عدم بموقع تخصیص ارز و تسویه حساب طلب ارزی شرکت های خارجی را از عوامل موثر در کمبود شیرخشک رژیمی دانست.
به گزارش یسکافه به نقل از ایفدانا، بهادر صید محمدیان در مورد علت کمبود شیرخشک کودکان مبتلا به آلرژی در بعضی استانهای کشور، اظهار داشت: عدم بموقع تخصیص ارز و تسویه حساب طلب ارزی شرکت های خارجی موجب شد که محموله های بعدی شیرخشک بصورت اعتباری به ایران ارسال نشود. وی افزود: از سویی جنگ اوکراین و روسیه مواد اولیه کل دنیا را تحت شعاع قرار داده و موجب کمبود جهانی شده است. همین طور عدم ثبت اطلاعات توسط برخی داروخانه ها هم یکی از علت های کمبود شیرخشک رژیمی است، برای اینکه تا پیش از ثبت شیرخشک در سامانه تامین “تی تک” مشخص نبود شیر چگونه و بر چه اساسی به مصرف کننده ها تحویل داده می شود. صیدمحمدیان تصریح کرد: از سویی این فرآورده باید توسط پزشک تجویز شود نه تجویز خودسرانه فرد و پس از آن که مشکل کمبود شیرخشک رژیمی در استانها توسط دانشگاه های علوم پزشکی عنوان شد، سازمان غذا و دارو به فوریت نشستی با شرکت های تامین کننده برگزار و محموله ها از شرکت های تولیدکننده سفارش داده شد و موفق شدیم یک میلیون قوطی شیر را به گمرک ایران وارد نماییم. رییس اداره شیرخشک سازمان غذا و دارو اضافه کرد: ترخیص محموله انجام و همین طور برچسب اصالت و شناسه گذاری آن با نظارت معاونت غذا و داروی مشهد در شرکت واردکننده انجام و به فوریت در تعطیلات عید فطر به شرکت های پخش تحویل و همزمان در سراسر کشور توزیع شد. وی افزود: تا سه روز گذشته ۴۱ هزار قوطی در سطح تهران و ۷۶ هزار قوطی هم در سطح کشور توزیع شده است.

رئیس اداره شیرخشک رژیمی و غذای ویژه سازمان غذا و دارو تصریح کرد: سامانه زنجیره تامین از نیمه اول اردیبهشت راه اندازی شده و تمامی شرکت های پخش ملزم به ثبت اطلاعات فروش و همین طور تمامی داروخانه ها ملزم به ثبت اطلاعات عرضه به مصرف کننده در سامانه هستند و این پروسه از تامین کننده تا مصرف کننده توسط سازمان و معاونت های غذا و دارو در سراسر کشور کنترل و نظارت می شود و از قاچاق معکوس این فرآورده ها که ارز دولتی می گیرد و هر گونه نشت فرآورده و فروش خارج از زنجیره تامین جلوگیری می کند. بر این اساس شیرخشک های تامین شده درحال توزیع هستند و به دست مصرف کننده واقعی می رسد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.