شیوع یک بیماری و تصویری دیگر از تبعیض غرب ضد آفریقا

به گزارش یسکافه در صورتی که مقامات بهداشتی اروپا، آمریکا و برخی کشورهای دیگر به منظور مهار شیوع آبله میمونی در کوشش برای توزیع واکسن و دارو هستند، بعضی از پزشکان به یک حقیقت اذعان می کنند: منابع برای کاهش سرعت شیوع این بیماری مدت هاست که در دسترس بوده اما ˮنه برای آفریقایی هایی که از دهه ها قبل با آن سروکار داشته اند.ˮ
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، به تازگی در انگلیس، اسپانیا، پرتغال، ایتالیا، سوئیس، ایالات متحده، رژیم صهیونیستی و استرالیا بیشتر از ۲۵۰ مورد آبله میمونی را گزارش شده و همینطور هیچ مورد فوتی در این موارد مبتلا شدن گزارش نشده است.
مقامات خیلی از کشورهای اروپایی و ایالات متحده پیشنهاد مصون سازی افراد را مطرح کرده و استفاده از داروهای ضد ویروسی را در نظر گرفته اند.
روز پنجشنبه، سازمان جهانی بهداشت یک جلسه ویژه برای بحث در مورد اولویت های تحقیقاتی آبله میمونی و مسائل در رابطه با آن تشکیل خواهد داد.
این در شرایطی است که قاره آفریقا امسال بیش از پنج برابر موارد مبتلا شدن را گزارش کرده و همینطور موارد فوتی هم داشته است.
طبق گزارش “مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری های آفریقا”، بیشتر از ۱۴۰۰ مورد آبله میمونی و ۶۳ مورد فوت بر اثر این بیماری در چهار کشور کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، کنگو و نیجریه که این بیماری بومی است، گزارش شده است.
گفته شده تابحال در توالی یابیهای انجام گرفته هنوز هیچ ارتباط مستقیمی با شیوع این بیماری در خارج از آفریقا مشاهده نشده است.
طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، آبله میمونی از خانواده ویروس های آبله است و تخمین زده می شود که واکسن های آبله حدود ۸۵ درصد در مقابل آبله میمونی موثر باشند.
از زمان شناسایی نخستین موارد مبتلا شدن در اوایل ماه جاری، انگلیس بیشتر از ۱۰۰۰ نفر را که در معرض خطر مبتلا شدن به ویروس بوده اند، واکسینه کرده و ۲۰ هزار دُز واکسن خریداری نموده است. همینطور مقامات اتحادیه اروپا درحال مذاکره برای خرید واکسن بیشتر هستند. مقامات دولتی ایالات متحده هم حدود ۷۰۰ دُز واکسن را در ایالت هایی که موارد مبتلا شدن در آنها گزارش شده، توزیع کرده اند.
با این وجود چنین اقداماتی به صورت معمول در آفریقا به کار گرفته نمی گردد.
مسئول کارگروه آبله میمونی در نیجریه در همین رابطه گفته است: هم اکنون هیچ واکسن یا داروی ضد ویروسی برای مقابله با آبله میمونی در کشور ما استفاده نمی گردد. افراد مشکوک به آبله میمونی فقط ایزوله شده و ارتباط آنها با افراد دیگر تحت کنترل قرار می گیرد.
به گزارش مدیکال اکسپرس، همینطور به قول یکی از مسؤلان مرکز کنترل و جلوگیری از بیماریها در آفریقا، به صورت کلی، آفریقا فقط “ذخایر ناچیزی” از واکسن آبله را در اختیار دارد که آنهم برای تزریق به کادر درمان در زمان شیوع بیماری آبله استفاده می شود.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.