یافته محققان فرانسوی؛ رژیم غذایی گیاهی در پیش گیری از مبتلاشدن به سرطان سینه موثر است

تحقیقات جدید نشان میدهد بانوانی که بعد از یائسگی از یک رژیم غذایی گیاهی سالم پیروی می کنند، با خطر کمتر مبتلاشدن به سرطان سینه روبرو هستند.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، بعد از تحت نظر قرار گرفتن بیش از ۶۵ هزار زن به مدت دو دهه، پژوهشگران دریافتند افرادی که رژیم غذایی سالم و عمدتا گیاهی مصرف می کنند، خطر ابتلاء به هر نوع سرطان سینه در آنها بطور متوسط ۱۴ درصد کم شده بود.
اما خطر ابتلاء به سرطان سینه تنها در بین بانوانی که رژیم غذایی آنها شامل مقدار قابل توجهی غلات کامل، میوه، سبزیجات، آجیل، حبوبات، روغن های گیاهی و چای یا قهوه بود کم شد حتی اگر گوشت قرمز و مرغ گهگاه در رژیم شأن قرار گرفته بود.
در مقابل، در بین زنان مسن که رژیم غذایی عمدتا گیاهی آنها نسبتاً ناسالم تلقی می شد چونکه وابستگی شدید به آبمیوه های شیرین، غلات تصفیه شده، سیب زمینی، نوشیدنی های شیرین شده با شکر و دسرها داشتند، هیچ مزیت محافظتی مشاهده نشد. چنین زنانی در حقیقت شاهد افزایش ۲۰ درصدی خطر ابتلاء به سرطان سینه بودند.
«صنم شاه»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه پاریس-ساکلی در فرانسه، اظهار داشت: «این یافته ها نشان میدهد که افزایش مصرف غذاهای گیاهی سالم و کاهش مصرف غذاهای گیاهی کمتر سالم ممکنست به پیش گیری از انواع سرطان سینه کمک نماید.»
وی اضافه کرد: «واضح است که همه رژیم های غذایی گیاهی به یک اندازه سالم نیستند.»
برای این مطالعه، شرکت کنندگان زن فرانسوی با میانگین سنی ۵۳، پرسشنامه های تغذیه ای را در سال ۱۹۹۳ و باردیگر در سال ۲۰۰۵ تکمیل کردند.
طی یک دوره ردیابی بطور متوسط در حدود ۲۱ سال، نزدیک به ۴۰۰۰ نفر از زنان به سرطان سینه مبتلا شدند.
تیم مطالعه دریافت افرادی که تمایل به خوردن سالم ترین غذاهای گیاهی داشتند با خطر کمتر سرطان سینه مواجه بودند. کسانی که کمترین رژیم های غذایی گیاهی سالم را مصرف می کردند، خطر ابتلای شأن به میزان قابل توجهی بالاتر بود.
شاه این نظریه را بیان کرد که محتوای فیبر بالای رژیم های گیاهی سالم تر «ممکن است خطر سرطان را بوسیله اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی کاهش دهد».
اما او همین طور اصرار کرد که تحقیقات بیشتری مورد نیاز خواهد بود، برای اینکه مکانیسم های علت ارتباط بین رژیم های غذایی سالم گیاهی و خطر ابتلاء به سرطان سینه هنوز بطور کامل مشخص نشده است.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.