محققان استرالیایی می گویند؛ کمبود ویتامین D می تواند منجر به زوال عقل شود

یسکافه: زوال عقل یکی از دلیلهای اصلی ناتوانی و وابستگی در بین سالمندان در سراسر جهان است که با افزایش سن بر تفکر و رفتار تأثیر می گذارد.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از ساینس دیلی، تحقیقات ژنتیکی جدید پژوهشگران دانشگاه ساوت استرالیا ارتباط مستقیم بین زوال عقل و کمبود ویتامین D را نشان میدهد.
این مطالعه با بررسی ارتباط بین ویتامین D، خطر زوال عقل و سکته مغزی را نشان داد:
• سطوح پایین ویتامین D با حجم کمتر مغز و افزایش ریسک زوال عقل و سکته مرتبط بود.
• تحلیل و بررسی های ژنتیکی از اثر کمبود ویتامین D و زوال عقل پشتیبانی می کند.
• در بعضی از جمعیت ها تا ۱۷ درصد از موارد زوال عقل ممکنست با افزایش سطح طبیعی ویتامینD در همه افراد قابل پیشگیری باشد.
زوال عقل یک سندرم مزمن یا پیشرونده است که منجر به زوال عملکرد شناختی می شود. در سراسر جهان، بیش از ۵۵ میلیون نفر مبتلا به زوال عقل هستند که هر ساله ۱۰ میلیون مورد جدید تشخیص داده می شود.
در این مطالعه، داده های ۲۹۴، ۵۱۴ شرکت کننده تحلیل و بررسی شد و تأثیر سطوح پایین ویتامین دی (۲۵ نانومول در لیتر) و خطر زوال عقل و سکته مغزی بررسی گردید.
پروفسور «الینا هیپونن»، محقق ارشد، می گوید: «این یافته ها برای پیش گیری از زوال عقل و درک نیاز به از بین بردن کمبود ویتامین D مهم هستند.»
پروفسور هیپونن می گوید: «ویتامین D یک پیش ساز هورمونی است که بطور فزاینده ای برای تأثیرات گسترده، همچون بر سلامت مغز شناخته می شود.»
وی در ادامه اضافه کرد: «مطالعه ما نخستین مطالعه ای است که با بهره گیری از تحلیل و بررسی های ژنتیکی قوی در بین جمعیت زیادی، تأثیر سطوح بسیار پایین ویتامین D را بر خطرات زوال عقل و سکته مغزی بررسی می کند.»
این یافته ها باتوجه به شیوع بالای زوال عقل در سراسر جهان بسیار قابل توجه است.
برای افرادی که بهر دلیلی ممکنست ویتامین D کافی از نور خورشید دریافت نکنند، اصلاح رژیم غذایی ممکنست کافی نباشد و ممکنست به مکمل نیاز باشد.
خبرگزاری مهر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.