مطالعات نشان می دهد؛ شیرمادر کلید رشد نوزادان نارس است

یک مطالعه جدید نشان داده است نوزادان نارس که با شیر مادر تغذیه می شوند در مدرسه عملکرد بهتری دارند و کمتر در معرض مبتلا شدن به اختلال بیش فعالی هستند.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از هلث دی نیوز، مطالعات قبلی نشان داده است که نوزادان نارس در معرض خطر بالاتر عملکرد ضعیف در ریاضیات، روخوانی و سایر مهارت های تحصیلی هستند. آنها همین طور در معرض خطر بیشتر ابتلاء به اختلال بیش فعالی قرار دارند.
اما پژوهشگران می گویند تغذیه آنها با مقدار زیادی شیر مادر این خطر را می کاهد و در سالهای بعد منجر به عملکرد بهتر مغز می شود.
در این مطالعه داده های مربوط به ۵۸۶ نوزاد متولد شده در کمتر از ۳۳ هفته حاملگی در پنج مرکز زایمان استرالیا مورد بررسی قرار گرفت. پژوهشگران میزان شیر مادری که نوزادان در هر روز تغذیه می کردند و همین طور مدت زمانی که والدین به شیردهی ادامه دادند را بررسی کردند.
به طور کلی، تیم تحقیق دریافت که مصرف بیشتر شیر مادر با ضریب هوشی بالاتر و نمرات بالاتر در حوزه روخوانی و ریاضی در سن ۷ سالگی مرتبط می باشد.
همچنین والدین علایم بیش فعالی کمتری را برای کودکانی که شیر مادر بیشتری می نوشیدند، گزارش کردند.
علاوه بر این، مدت طولانی تر شیردهی- تا ۱۸ ماه- با نمرات بالاتر در روخوانی، املا و ریاضی همراه بود.
دکتر «مندی براون بلفورت»، محقق ارشد از دانشگاه هاروارد، اظهار داشت: «مطالعه ما راهبردهای سفارش شده برای پشتیبانی از والدین در جهت تامین شیر مادر برای نوزادان نارس را تأیید می کند.»
بلفورت در ادامه اضافه کرد: «به عنوان یک جامعه، ما باید روی خانواده ها سرمایه گذاری نماییم چونکه این سرمایه گذاری تا وقتی که کودکان به سن مدرسه می رسند همچنان ادامه خواهد داشت.»
از آنجا که این مطالعه مشاهده ای بود، نمی توان ثابت کرد که شیردهی به مزایای تحصیلی منجر گردیده است. نویسندگان اذعان می کنند که ممکنست عوامل دیگری نیز نقش داشته باشند.

منبع:

برچسب ها:,

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.