وزیر بهداشت اعلام کرد پذیرش همه واکسن های ایرانی در مسافرت اربعین

وزیر بهداشت از تطابق بیشتر از ۹۰ درصدی سامانه تیتک با HIS بیمارستان ها، تصویب آئین نامه صندوق بیماری های خاص در هیأت دولت، پذیرش تمامی واکسن های ایرانی در مسافرت اربعین و همینطور تداوم اختصاص ارز ترجیحی به تجهیزات و ملزومات پزشکی اطلاع داد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکی از علل موفقیت در اجرای طرح دارویار را برخورداری از سیستم مکانیزه هوشمند و دقیق در سامانه های کنترلی دانست و اظهار داشت: قیمت گذاری ها ابتدا در کمیسیون مشترک انجام و سپس با بهره گیری از سامانه های کنترلی، امکان نظارت بر قیمت های یکسان در همه نقاط کشور برقرار شد.
وی از تطابق بیشتر از ۹۰ درصدی سامانه تیتک با HISهای بیمارستانی آگاهی داد و اظهار داشت: در طرح دارویار باید تطابق سامانه تیتک با HISهای بیمارستانی صورت می گرفت که این هماهنگی در بیمارستان ها به وجود آمده و الان بیشتر از ۹۰ درصد سامانه متمرکز هوشمند تیتک با HIS ها مطابق است.
وزیر بهداشت اشاره کرد: این هماهنگی در یکسان سازی و کنترل قیمت دارو در کل کشور تأثیر گذار است.
عین اللهی همینطور درباره نقش حوزه بهداشت در اجرای طرح دارویار اظهار داشت: حوزه بهداشت از اعتبار خارج از بیمه ها استفاده می نماید و داروهای مورد نیاز خانه های بهداشت که شامل داروهای مکمل و لیست مشخصی از اقلام دارویی است؛ بوسیله سیستمی خارج از طرح دارویار تحت پوشش قرار دارد.
وزیر بهداشت همینطور از تصویب بخشنامه صندوق بیماریهای خاص در جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت آگاهی داد و اظهار داشت: یکی از کارهای بزرگ دولت سیزدهم، این است که برای بیماران خاص، پوشش حمایتی خاصی در نظر گرفته است.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بیماران خاص نباید دغدغه هزینه دارو و تجهیزات مورد نیازشان را داشته باشند؛ اضافه کرد: سال جاری، مجلس شورای اسلامی، ۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای بیماران خاص در نظر گرفته و ما باید در قالب صندوق مشخص و ساختار منسجم، هزینه های این بیماران را تأمین نماییم.
عین اللهی اشاره کرد: در هیأت دولت، بخشنامه این صندوق به تصویب رسید و با این مصوبه و بودجه ای که در نظر گرفته شده امیدواریم خدمات رسانی ویژه به بیماران خاص افزایش و ارتقا یابد.
وی ادامه داد: برای بیماران خاص وضعیت ویژه و خدمات متناسبی برقرار می شود تا دارو و تجهیزات مورد نیاز خویش را در کوتاهترین زمان و به آسانترین روش دریافت نمایند.
عین اللهی در بخش دیگری از سخنان خود تمامی واکسن های ایرانی زائرین اربعین را مورد قبول کشور عراق دانست و اظهار داشت: در نشستی که با وزیر بهداشت و نخست وزیر عراق داشتم، اذعان داشتند که همه واکسن های تولید ایران را به عنوان واکسن مجاز می شناسند و بدین سبب زائرین در مسافرت اربعین مشکلی نخواهند داشت.
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه شمار خیلی از افراد از کشورهای مختلف در مراسم اربعین شرکت می کنند، سفارش به زائرین اربعین کشورمان این است که در مدت زمان باقی مانده، واکسن یادآور را تزریق کنند.
وزیر بهداشت در تکمیل سخنان خود با اعلان اینکه میزان واکسیناسیون در کشورمان در حد بالایی است، اشاره کرد: حدود ۹۶ درصد از مردم یک مرحله واکسن و ۸۶ درصد دو مرحله از واکسن را دریافت کرده اند.
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، عین اللهی از ادامه تخصیص ارز ترجیحی به تجهیزات و لوازم مصرفی پزشکی آگاهی داد و اظهار داشت: دلیل اصلی تبدیل ارز ترجیحی به ارز آزاد جلوگیری از قاچاق بود. بنا بر این کوشیدیم تولیدکنندگان داخلی را تشویق نماییم و مابه التفاوت قیمت ها را به بیمه بدهیم تا بیمه ها به مردم پرداخت کنند و یارانه به صورت مستقیم به مردم داده شود.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه موارد مصرف تجهیزات و لوازم مصرفی پزشکی در مراکز درمانی کاملا مشخص است، از تداوم اختصاص ارز ترجیحی به این محصولات آگاهی داد و اضافه کرد: در روند تخصیص ارز به تجهیزات پزشکی تغییری ایجاد نشده و به انواع لوازم مصرفی پزشکی مانند پروتزها، لنزهای داخل چشمی و حلزون های شنوایی ارز ترجیحی همچنان اختصاص داده می شود.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.