توصیه محققان انگلیسی؛ مصرف روزانه موز خطر برخی سرطان های ارثی را کاهش می دهد

یسکافه: نتایج یک پژوهش بین المللی نشان داده است که نشاسته های مقاوم می توانند به صیانت از افراد در مقابل خطر مبتلاشدن به سرطان های ارثی کمک کنند.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از مدیکال نیوز، مطالعه چند دهه همین طور گزارش داد که مکمل نشاسته مقاوم موجب کاهش سرطان در این گروه از افراد تا بیش از ۶۰ درصد می شود.
نشاسته های مقاوم، کربوهیدرات هایی هستند که در روده بزرگ هضم یا تخمیر می شوند.
آنها در غذاهای گیاهی همچون لوبیا، جو دوسر، غلات صبحانه، برنج، ماکارونی های پخته شده و خنک شده، نخود فرنگی و موزهای کمی نارس وجود دارند.
نشاسته های مقاوم قسمتی از فیبر رژیم غذایی را تشکیل می دهد که مشخص شده است خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ و بسیاری دیگر از بیماریهای غیرواگیر را کم می کند.
محققان دانشگاه نیوکاسل و دانشگاه لیدز در انگلستان دریافتند که مکمل پودر نشاسته های مقاوم ممکنست به جلوگیری از سرطان در افراد مبتلا به سندرم لینچ کمک نماید.
کارشناسان یک کارآزمایی چندملیتی با حدود ۱۰۰۰ نفر مبتلا به سندرم لینچ انجام دادند. آنها بطور متوسط دو سال به شرکت کنندگان ۳۰ گرم نشاسته های مقاوم دادند.
مکمل همانطور که انتظار می رفت بر سرطان های کولورکتال تأثیر نداشت. با این وجود، بطور غیرمنتظره، پتانسیل محافظتی آن در دستگاه گوارش فوقانی، جایی که سرطان ها تهاجمی و به طور معمول زود تشخیص داده نمی شوند، مشهود بود.
سندرم لینچ، یک بیماری ارثی است که افراد را مستعد ابتلاء به سرطان روده بزرگ، سرطان معده و چندین سرطان دیگر می کند.
این سندرم ناشی از جهش ژنتیکی است که موجب می شود DNA قادر به اصلاح خود بعد از تقسیم سلولی نبوده که می تواند منجر به سرطان شود و در حدود ۱ ٪ از بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال رخ می دهد.
انستیتوی ملی بهداشت و درمان ایالات متحده سفارش می کند که افراد مبتلا به سندرم لینچ حداقل دو سال آسپیرین را برای مساعدت با جلوگیری از سرطان کولورکتال مصرف کنند.
در این تحقیق، ۴۶۳ شرکت کننده روزانه ۳۰ گرم مکمل نشاسته را تا دو سال مصرف کردند و ۴۵۵ نفر نیز دارونما گرفتند.
دوز مورد استفاده معادل خوردن روزانه یک موز کمی نارس بود.
این تیم دریافت که مکمل نشاسته های مقاوم در ضمن ۲۵ ماه خطر ابتلاء به سرطان کولورکتال را در بیماران سندرم لینچ کاهش نداد. اما احتمال ابتلاء به سرطان های دیگر ۶۰ درصد کاهش داشتند.
اثر محافظتی بیشتر در سرطان های دستگاه گوارش فوقانی همچون سرطان معده، مجرای صفراوی، لوزالمعده و اثنی عشر مشهود بود.
نویسندگان مطالعه حاضر هنوز دقیقاً مشخص نکرده اند که چگونه نشاسته های مقاوم خطر ابتلاء به سرطان دستگاه گوارش فوقانی را کم می کند. با این وجود، آنها مطمئن هستند که میکروبیوم های روده نقش ایفا می کند.
میکروب های دستگاه گوارش در صورتیکه نشاسته های مقاوم را تجزیه می کنند، یک اسید چرب با زنجیره کوتاه به نام بوتیرات تولید می کنند. این ترکیب به متوقف کردن رشد سلول های سرطانی کمک می نماید و ممکنست موجب مرگ سلول های سرطانی شود.
به گفته پژوهشگران، یک نظریه این است که افزایش در بوتیرات ممکنست به کاهش در سرطان های دستگاه گوارش فوقانی کمک نماید.
نویسندگان این مطالعه براین باورند که تأثیر نشاسته های مقاوم بر اسیدهای صفراوی همین طور ممکنست به توضیح کاهش خطر ابتلاء به سرطان کمک نماید.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.