محققان هشدار می دهند؛ غذاهای فوق فرآوری شده و افزایش احتمال سرطان روده در مردان

یسکافه: مطالعات نشان می دهد که مصرف بیش از اندازه غذاهای فوق فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس می تواند خبر بدی برای روده بزرگ مردان باشد.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، بطور خاص، مردانی که بیشترین میزان مواد غذایی فوق فرآوری شده را مصرف می کنند، در مقایسه با مردانی که مقادیر کمتری مصرف می کنند، ۲۹ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ هستند. اما خطر افزایشی برای بانوانی که مقادیر بیشتری از غذاهای فوق فرآوری شده را مصرف می کردند، وجود نداشت.
«لو وانگ»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه تافتس بوستون، اظهار داشت: «این مطالعه شواهدی از ارتباط بالقوه بین غذاهای فوق فرآوری شده و سرطان کولورکتال (راست روده) ارائه می کند.»
وانگ توضیح داد که غذاهای فوق فرآوری شده سرشار از قند، روغن / چربی و نشاسته تصفیه شده هستند که همگی در افزایش وزن و چاقی نقش دارند و چاقی یک عامل خطر شناخته شده برای سرطان روده بزرگ است.
دقیقاً این که چرا فقط مردان در معرض خطر بالاتری قرار دارند، معلوم نیست. وانگ اظهار داشت: «یک توضیح احتمالی این است که ترکیب غذاهای فوق فرآوری شده مصرف شده توسط زنان با مردان متفاوت می باشد. با تحقیقات بیشتر باید مشخص شود که آیا تفاوت جنسیتی واقعاً وجود دارد یا خیر.»
این مطالعه شامل بیش از ۲۰۰ هزار مرد و زن آمریکایی (نزدیک به ۱۶۰۰۰۰ زن و حدود ۴۶۰۰۰ مرد) از سه مطالعه بزرگ بود. شرکت کنندگان پرسشنامه های رژیم غذایی را هر چهار سال یکبار تکمیل کردند که از آنها پرسیده می شد حدود ۱۳۰ غذا را چند بار مصرف می کنند.
محققان دریافتند طی بیش از ۲۵ سال پیگیری، ۱۲۹۴ مورد سرطان روده بزرگ در مردان و ۱۹۲۲ مورد در بین زنان وجود داشت.
مردانی که بیشترین غذاهای فوق فرآوری شده را می خوردند، در معرض بیشترین خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ بودند.
به گفته پژوهشگران، تعدادی از مواد شیمیایی مورد استفاده در گوشت های فرآوری شده مانند نیترات ها و نیتریت ها که گوشت را تازه نگه می دارند یا هتروسیکلیک آمین ها که هنگام پختن گوشت در دمای بالا تولید می شوند، عامل سرطان هستند.
محققان سفارش می کنند حدود دو سوم بشقاب شما باید میوه ها، سبزیجات و غلات کامل باشد و بقیه شامل گوشت های بدون چربی، ماهی، مرغ و حبوبات باشد. گوشت قرمز را محدود کنید و اهتمام کنید از مصرف گوشت های فرآوری شده اجتناب نمائید.
غذاهای فوق فرآوری شده حاوی مواد شیمیایی هستند که ممکنست باکتری های سالم روده را تغییر دهند، می تواند التهاب را تشدید کند و منجر به افزایش ریسک سرطان روده شود.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.