چرا چاق می شویم؟

به گزارش یسکافه، امروزه چاقی و اضافه وزن به یکی از اشکالات شایع در تمامی کشورها تبدیل گشته است که به جز دریافت زیاد کالری، عوامل مختلفی در ایجاد این مشکل نقش دارند.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، علت اصلی اضافه وزن و چاقی، عدم تعادل بین کالری ­های دریافتی و کالری ­های مصرفی توسط فرد است. به عبارتی می ­توان گفت اضافه­ وزن نتیجه عدم تعادل بین غذای مصرفی و فعالیت فیزیکی است.

به طور کلی، در اضافه وزن و چاقی مشکلاتی مانند دریافت زیاد غذاهای پرانرژی و پرچرب و کاهش فعالیت فیزیکی ناشی از طبیعت بی ­تحرک بیشتر مشاغل، تغییر سبک حمل و نقل و افزایش شهرنشینی وجود دارد.

مصرف زیاد غذاهای پرکالری، بدون افزایش متناسب فعالیت فیزیکی، منجر به افزایش ناسالم وزن می شود. کاهش سطوح فعالیت بدنی هم منجر به عدم تعادل انرژی و در نتیجه افزایش وزن می شود. تغییر در الگوهای رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی اغلب نتیجه تغییرات محیطی و اجتماعی در رابطه با توسعه و کمبود سیاست ­های حمایتی در بخش های سلامت، کشاورزی، حمل و نقل، محیط، فرایند غذا، توزیع، بازاریابی و آموزش است.

به طور ویژه، دلایل و عواملی مانند وراثت و ژنومیکس تغذیه­ ای نقش موثری در چاقی و اضافه وزن ایفا می کنند. بیشتر عوامل هورمونی و عصبی دخیل در تنظیم وزن، به صورت ژنتیکی تعیین می شوند. این امر شامل علامت ­های کوتاه­ مدت و بلندمدت است که سیری و تغذیه را تعیین می ­کنند. نقایص کوچکی در بیان یا تداخل ژن ها می­ تواند به صورت قابل توجهی در افزایش وزن دخیل باشد.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، تعداد و اندازه سلول های چربی، توزیع منطقه ای چربی در بدن و RMR (میزان متابولیسم استراحت) هم تحت تاثیر ژن ها قرار می گیرند. مطالعات دوقلوها نشان می ­دهد که ژن ها، ۵۰ تا ۷۰ درصد استعداد به چاقی را تعیین می کنند. انتخاب ­های تغذیه ای و شیوه زندگی می توانند ژن های چاقی را فعال یا غیرفعال کنند.

فعالیت فیزیکی ناکافی

عدم ورزش و شیوه زندگی عموماً بی حرکت، همراه با پرخوری مزمن هم از دلایل افزایش وزن هستند. طبیعت بی تحرک جامعه عاملی در افزایش مشکل روبه رشد چاقی است؛ به صورتی که افراد کمتری ورزش می ­کنند و زمان زیادی در فعالیت ­های با مصرف انرژی پایین، تماشای صفحه نمایش مانند تماشای تلویزیون یا فیلم، استفاده از کامپیوتر، انجام بازی های ویدئویی، نشستن در ماشین و رانندگی به محل کار یا مقصد صرف می شود.

التهاب

بافت چربی به صورت فعالانه طیف وسیعی از سیتوکین ­های پیش التهابی و ضد­التهاب را ترشح می کند. اثرات این سیتوکین ­ها عبارتند از عدم حساسیت به انسولین، هایپرلیپیدمی، کاهش پروتئین عضلانی و استرس اکسیداتیو. دانشمندان ارتباط مستقیمی بین چاقی و بیماری ­های التهابی مانند اختلالات قلبی-عروقی، برخی سرطان­ ها و دیابت نوع ۲ یافته اند. در انسان ­ها پرخوری مزمن کلید التهاب را تحریک کرده و به افزایش وزن و مقاومت انسولینی منجر می­ شود. بعلاوه چاقی مرکزی با عامل های التهابی بخصوص CRP ارتباط قوی دارد.

تغییرات ساده در رژیم غذایی و شیوه زندگی می­ تواند التهاب در ارتباط با چاقی را تغییر دهد. مواد غذایی مانند پرتقال ضدالتهاب هستند، در حالیکه خامه امکان دارد پیش التهاب باشد. آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب غیراشباع امگا-۳ شدت التهاب را کم می کنند.

خواب و ریتم ­های شبانه روزی

خواب کم، تنظیمات اندوکرینی در ارتباط با گرسنگی و اشتها را تغییر می دهد. ازاین رو هورمون ­های مؤثر بر اشتها تحت تاثیر قرار گرفته و امکان دارد سبب دریافت زیاد انرژی شوند. ازاین رو محرومیت مداوم از خواب می ­تواند مقدار غذای دریافتی را تغییر داده و در اپیدمی چاقی سهیم باشد. برخی افراد امکان دارد کار شیفتی یا مواجهه با نور زیاد در شب داشته باشند، این کار می­ تواند در ریتم ­های شبانه­ روزی اختلال بوجود آورده و شیوع چاقی را افزایش دهد.

استرس

استرس عامل دیگری برای چاقی است. تحت شرایط استرسی، کورتیزول آزاد شده و سبب تحریک ترشح انسولین جهت حفظ قند خون در وضعیت ثابت می شود. ازاین رو اشتها افزایش می ­یابد.

طعم و مزه و اشتها

غذا و مزه آن، پاسخ های لذت بخش را سبب می شوند. تنوع بی انتها غذاهایی که در هرلحظه ای و با قیمت معقول در دسترس هستند، می­ توانند در دریافت کالری زیاد، دخیل باشند؛ چونکه افراد زمانی که انواع مختلفی از غذا به آنها عرضه می شود، نسبت به زمانی که فقط یک نوع غذا عرضه می­ شود، بیشتر غذا می خورند. به صورت طبیعی، وقتی غذایی مصرف شد اشتیاق و علاقه به مصرف آن کاسته می شود.

اندازه پرس­ های غذایی

پرخوری فعالانه تا حدی نتیجه اندازه بزرگ پرس ­های غذایی است. پرس ­ها و کالری ­هایی که رستوران ­ها و فروشگاه ­های فست ­فود در یک وعده عرضه می ­کنند، اغلب بیشتر از نیازهای انرژی یک فرد برای کل روز است.

ترکیبات شیمیایی بیگانه با بدن

Obesogens؛ ترکیبات شیمیایی بیگانه با بدن هستند که سبب اختلال در متابولیسم طبیعی چربی­ ها شده و نهایتا منجر به چربی زیاد و چاقی می­ شوند. میتوان این ترکیبات را “مختل کننده های اندوکرین” نامید. چونکه این ترکیبات هموستاز لیپید، ذخیره سازی چربی و نقطه تنظیم متابولیک را تغییر داده، تعادل انرژی را مختل کرده یا تنظیم سیری و اشتها را جهت افزایش تجمع چربی و چاقی تغییر می­ دهند. نمونه­ های مشکوک از این مواد در محیط و تهیه غذا، بیس فنول A و فتالات ­ها (نوعی مواد شیمیایی صنعتی و آلی) هستند که در خیلی از پلاستیک ­های مورد استفاده در بسته­ بندی مواد غذایی یافت می شوند. این مواد به داخل غذاهای فرایند شده، منتقل شده یا در آنها ذخیره می ­شوند.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.