مطالعات نشان می دهد؛ روغن ماهی سبب تقویت مغز در دوران پیری می شود

به گزارش یسکافه، به ماهی لقب غذای مغز داده شده است، و یک مطالعه جدید نشان داده است که امکان دارد این مورد واقعا برای بزرگسالان میانسال صدق کند.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، پژوهشگران دریافتند که در بین بیشتر از ۲۰۰۰ فرد میانسال، افرادی که سطح اسیدهای چرب امگا ۳ خونشان بالاتر است، در تست های مهارت های فکری خاص عملکرد بهتری داشتند. آنها همینطور دارای بافت ضخیم تری در ناحیه مغز در ارتباط با حافظه بودند، بافتی که به صورت معمول وقتی افراد مسن گرفتار زوال عقل می شوند نازک می شود.
اسیدهای چرب امگا ۳، خصوصاً دو نوع معروف به DHA و EPA، در ماهی های چرب مانند سالمون، ماهی تن، ماهی خال مخالی، شاه ماهی و ساردین به فراوانی یافت می شوند. آنها همینطور می توانند بوسیله مکمل های روغن ماهی دریافت شوند.
تعدادی از مطالعات دریافت بیشتر امگا ۳ را با عملکرد بهتر مغز و حتی کاهش خطر زوال عقل مرتبط دانسته اند.
«کلودیا ساتیزابال»، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه تکزاس، عنوان کرد: «میانسالی زمانی است که اولین نشانه های پیری غیرعادی مغز ممکنست ظاهر شود. به این دلیل باید به این فکر نماییم که چه کارهایی می توانیم در میانسالی انجام دهیم تا از سلامت مغز خود حمایت نماییم.»
تیم تحقیق داده های ۲۱۸۳ نفر را در ارتباط با مطالعه قلب بررسی کرد. شرکت کنندگان که به طور متوسط ۴۶ سال سن داشتند، تحت اسکن مغزی MRI و تست های استاندارد حافظه و مهارت های فکری قرار گرفتند. سطح خونی DHA و EPA آنها هم اندازه گیری شد.
به طور کلی، پژوهشگران دریافتند، ۷۵ درصد از شرکت کنندگان دارای سطح امگا ۳ بالاتر، از نظر مغزی بهتر از ۲۵ درصد دارای سطح امگا ۳ پایین تر عمل کردند.
همچنین گروه دارای بالاترین سطح امگا ۳، حجم بافت بیشتری را در هیپوکامپ مغز نشان دادند؛ ناحیه ای که در حافظه نقش دارد و جزو اولین مناطق مغزی است که هنگام ابتلاء به زوال عقل لطمه می بیند.
افرادی که سطح امگا ۳ بالاتری داشتند هم در آزمون های استدلال انتزاعی از همسالان خود بهتر عمل کردند.
ساتیزابال افزود: «مطالعات دیگر امگا ۳ را با قدرت ذهنی بیشتر مرتبط دانسته اند و تحقیقات در حیوانات آزمایشگاهی نشان داده است که اسیدهای چرب التهاب را کم می کنند و از سلول های هیپوکامپ در مقابل مرگ محافظت می کنند و در عین حال باعث تقویت آن می شوند.»
سازمان غذا و داروی ایالات متحده سفارش می کند که روزانه بیشتر از ۳ گرم EPA و DHA از غذاها و مکمل های غذایی مصرف نکنید، مگر اینکه از نظر پزشکی تجویز شده باشد.
به گفته پژوهشگران، یک رژیم غذایی خوب برای مغز شامل مقدار زیادی سبزیجات (مخصوصاً سبزیجاتی مانند بروکلی و سبزیجات برگدار)، میوه ها (به ویژه انواع توت ها)، غلات غنی از فیبر، آجیل و سایر چربی های خوب مانند چربی های موجود در روغن زیتون و آووکادو است.
 

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.