مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی سها ۱ اعلام کرد ظرفیت هلال احمر در تولید سرنگ و ست سرم

به گزارش یسکافه، مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال احمر (سها یک) اقدامات این شرکت در زمینه تأمین نیاز کشور به تجهیزات پزشکی یک بار مصرف را شرح داد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، به دنبال بازدید تعدادی از خبرنگاران از شرکتهای دارویی و تجهیزات پزشکی سها یک و سها دو، دکتر سید بهمن سبحانی_ مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال احمر (سها یک)، با اشاره به اینکه این شرکت با اهداف بشردوستانه و در جهت تأمین نیازهای سلامت به راه افتاده است، اظهار داشت: این شرکت کارنامه درخشانی داشته است. شرکت تجهیزات پزشکی هلال احمر از سال ۱۳۷۱ با هدف انسان دوستانه تأمین نیازهای سلامت بیماران به وجود آمد. در گام اول شرکت تولید محصولات تزریقی مانند انواع سرنگ ها، انژیوکت، ست سرم و…. را تولید می کرد.
وی اضافه کرد: شرکت تجهیزات پزشکی هلال احمر در حوزه تأمین سرنگ، طی سالیان گذشته حدودا بزرگترین شرکت تولیدکننده بوده و الان هم حدودا بیشتر از ۳۰ درصد نیاز سرنگ کشور را قادر هستیم که تأمین نماییم. البته ظرفیت ما بیشتر است. سالانه یک میلیارد سرنگ در کشور مورد نیاز است که ظرفیت شرکت ما تولید بیشتر از ۶۰۰ میلیون سرنگ است و باتوجه به حضور شرکتهای تولیدی دیگر، ما بیشتر از ۳۰ درصد نیاز کشور را در این عرصه تأمین می نماییم. امیدواریم بتوانیم با رسیدن به ظرفیت ۶۰۰ میلیون، مازاد نیاز کشور را در چارچوب صادرات به کشورهای همسایه ارسال نماییم. حالا حدودا ۳۰۰ میلیون سرنگ تولید می نماییم.
سبحانی افزود: نیاز بیماران دیالیزی به محصولات و مواد مصرفی دیالیز در کشور پررنگ بود که این نیاز در گذشته از راه واردات تأمین می شد، شرکت تجهیزات هلال در اقدامی بی نظیر توانست خط تولید صافی دیالیز را ایجا کند و هم اکنون ایران جزو معدود کشورهایی است که نیاز سبد دیالیز کشور را خودمان تولید می نماییم. بعدها هم شرکت دیگری در بخش خصوصی ورود کرد و تولیدات خوبی دارد و الان کل نیاز کشور در این عرصه را با تولید داخلی تأمین می نماییم و هیچ نیازی به واردات محصولات دیالیز به کشور نیست. شرکت تجهیزات هلال احمر دومین شرکت تأمین کننده محصولات سبد دیالیز در کشور هستیم که حدودا بیشتر از ۳۰ درصد نیاز سبد دیالیز بیماران دیالیزی را تأمین می نماییم. امیدوارم بتوانیم در حوزه صادرات هم در این حوزه گام موثری برداریم.
وی با اشاره به اینکه در کشور سالانه ۶ میلیون صافی دیالیز مورد نیاز است، اظهار داشت: حدودا دو میلیون از آن از جانب شرکت تجهیزات پزشکی هلال احمر تأمین می شود. باید توجه کرد که تولید ما به فراخور نیاز است. سالانه رشد هفت درصدی بیماران دیالیزی را شاهدیم و این نیاز از جانب ما و سایر تولیدکنندگان تأمین می شود.
وی با اشاره به اینکه ما از ۳۰ سال قبل واردکننده ماشین های دیالیز بوده ایم، اظهار داشت: حدودا بیشتر از ۵۰ درصد نیاز دستگاههای دیالیز مراکز درمانی و بیمارستان ها را شرکت ما تأمین کرده است و خدمات دوره ای آنها را هم انجام می دهیم. همینطور آمادگی سرمایه گذاری برای ایجاد خطوط تولید دستگاههای دیالیز را در شرکت داریم که در مرحله مذاکره با شرکتهای تأمین کننده هستیم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۰۰۰ دستگاه دیالیز در کشور داریم که ۴۰۰۰ دستگاه توسط شرکت تجهیزات پزشکی هلال احمر تأمین شده است که خدمات بعد از فروش آنها را هم ارائه می دهیم، اظهار داشت: نیاز خیلی از مناطق محروم به دستگاه و تجهیزات دیالیز از جانب شرکت هلال احمر رفع می شود. یکی – دو شرکت هم در کشور تولید دستگاه دیالیز را پیش می برند و ما هم به میزان قبل این دستگاه ها را وارد نمی نماییم. امیدواریم ما هم بتوانیم خط تولید دستگاه را در آینده در کشور داشته باشیم. در این حوزه نمونه های اولیه ساخته شده که امیدواریم بتوانیم تاییدیه های لازم را گرفته و وارد بازار نماییم. به طور کلی در کشور ۹۰۰۰ دستگاه دیالیز نیاز است. فکر می کنم وزارت بهداشت برای تأمین ۱۰۰۰ دستگاه دیالیز با تولیدکننده های داخلی قراداد بسته است.
سبحانی در پاسخ به سوال ایسنا، در رابطه با وضعیت دستگاههای تولید تجهیزات پزشکی، اظهار داشت: شرکت سابقه خوبی در تأمین تجهیزات مصرفی پزشکی داشته است. البته تحریم ها در سالهای گذشته واقعا در تأمین نیازها اذیت کرد و حتی در مقطعی در سال ۱۳۹۷ به مدت هشت ماه گرفتار توقف خط تولید صافی به علت تحریم ها شدیم، اما بلافاصله توانستیم جایگزین کرده و الان مشکلی در تولید نداریم. البته موانعی در زمینه انتقال پول و…. داریم، اما مشکل جدی در زمینه تأمین ملزومات و مواد اولیه مورد نیاز خط تولید نداریم.
وی در ادامه اظهار داشت: در زمینه تأمین مواد اولیه تجهیزات پزشکی با سه شرکت دانش بنیان قرارداد داریم تا بتوانیم مواد اولیه ای را که پیش از این وارد می کردیم، از راه این شرکتهای دانش بنیان تأمین کنیم؛ یکی فیلترهای در ارتباط با پودرهای بی کربنات است که اگر این فیلترها توسط شرکت داخلی تولید شود، می توانیم در این عرصه خودکفا شویم و نیاز بازار داخل تامین گردد. در سایر حوزه ها هم با شرکتهای دانش بنیان کار می نماییم که بتوانیم خیلی از مواد اولیه ای که نیاز داریم را از راه آنها تأمین نماییم. هر شرکت داخلی که بتواند به ما در تأمین مواد اولیه کمک نماید، از راه آنها تأمین خواهیم کرد.
وی در رابطه با صرفه جویی ارزی که تولید داخلی سبد دیالیز در کشور دارد، اظهار داشت: نیاز ارزی سالیانه سبد دیالیز ۲۰ تا ۲۵ میلیون یورو است، هرچقدر بتوانیم این حوزه را بومی سازی نماییم، می توانیم صرفه جویی ارزی انجام دهیم.
سبحانی همینطور اظهار داشت: هم اکنون تنها شرکتی که در بازار تولیدکننده انژیوکت است، شرکت تجهیزات پزشکی هلال احمر است و بقیه نیاز به صورت واردات تأمین می شود. امیدواریم بتوانیم با اصلاحاتی در خط تولید آنژیوکت، بیشتر از ۳۰ درصد نیاز بازار کشور را تولید نماییم. حالا حجم تولید این خط شاید حداکثر ۱۰ درصد نیاز بازار باشد که برنامه افزایش ظرفیت آنرا داریم.
در ادامه بازدید از خط تولید شرکت تجهیزات پزشکی هلال احمر، مهندس کریمی _ مدیرتولید این شرکت، اظهار داشت: کار ما تولید محصولات پزشکی یکبارمصرف است و در اغلب موارد بین ۳۰ تا ۵۰ درصد نیاز بازار تجهیزات پزشکی را تأمین می نماییم. محصولات ما شامل سبد دیالیز، آنژیوکت، سرنگ و… است.
وی با اشاره به اینکه در بخش تولید این شرکت ۳۴۵ نیرو داریم، اضافه کرد: سالانه دو میلیون صافی دیالیز، بالغ بر ۲۰۰ میلیون سرنگ و… تولید داریم.
کریمی اظهار داشت: ما طبق استانداردهای داخلی که از استانداردهای بین المللی اقتباس شده تولید را انجام می دهیم.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.