محققان نیوزیلندی می گویند؛ کودکان کم خواب بیشتر میان وعده های ناسالم می خورند

یسکافه: پژوهشگران دریافتند کودکانی که کم خواب هستند بطور معمول روز بعد تمایل به دریافت کالری بیشتری دارند و تعدادی از این کالری های اضافی ناشی از مصرف تنقلات یا خوراکی های کم سالم و مملو از قند است.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از هلث دی نیوز، بگفته «جیل هازارد»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه اوتاگو نیوزیلند، «زمانی که کودکان کم می خوابند، بطور کلی روزانه ۷۴ کالری اضافی دریافت می کنند که عمدتا ناشی از مصرف غذاهای غیر اصلی مانند چیپس و شکلات است که بطور بالقوه خطر چاقی را بیشتر می کند.»
وی در ادامه اضافه کرد: «چنین تفاوتی می تواند به آسانی توضیح دهد که چرا کم خوابی خطر چاقی را در کودکان می افزاید.»
برای این مطالعه، پژوهشگران داده های کارآزمایی DREAM (مخفف نظارت بر استراحت روزانه، تغذیه و فعالیت) را تحلیل و بررسی کردند. این مطالعه شامل ۱۰۵ کودک بین ۸ تا ۱۲ سال با طیف وسیعی از اندازه های بدنی بود. حدود ۶۱ درصد با وزن طبیعی در نظر گرفته شدند. بقیه اضافه وزن داشته یا چاق بودند.
شرکت کنندگان به مدت یک هفته یک ساعت زودتر به رختخواب رفتند، یک هفته خواب معمولی داشتند و سپس یک هفته یک ساعت دیرتر به رختخواب رفتند.
همه دارای دستگاه بسته شده به مچ شأن برای ردیابی رفتارشان در شبانه روز، همچون هر دقیقه سپری شده در خواب، زمان کم تحرکی، فعالیت بدنی سبک و فعالیت بدنی متوسط تا شدید، بودند.
هفته ای دو بار از بچه ها سوال می شد که در ۲۴ ساعت گذشته چه غذا و نوشیدنی مصرف کرده اند.
این مطالعه نشان داد که ۸۲ کودک، ۴۸ دقیقه خواب شبانه شأن را از دست دادند، اما بطور متوسط هشت دقیقه کمتر از حد میانگین، از خواب بیدار شدند. زمان اضافی بیداری شامل ۳۱ دقیقه کم تحرکی؛ ۲۱ دقیقه فعالیت سبک و چهار دقیقه فعالیت شدید بود.
به طور کلی، بچه های خسته و کم خواب، بطور متوسط ۷۴ کالری اضافی در روز و ۹۶ کالری بیشتر در وعده های غذایی می خوردند.
محققان معتقدند مطالعات بیشتری برای تعیین این که آیا خواب مداخله خوبی برای بهبود رژیم غذایی و وزن در طول زمان است، مورد نیاز است.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.